Direktlänk till inlägg 14 januari 2010

Benfunderingar...

Av Natalja - 14 januari 2010 22:21

Jag "dog" i soffan när jag kom hem igår så det blidde ingen blogg   


Som jag trodde var Latin extremt "tung" att sko igår. Hovis sa att antingen får jag hålla i bakbenen själv eller så tänker han ta betalt per kilo   


  


Vet inte om det är snön som gör att han är så stel i bakkärran... det märkligaste är att det inte märks i ridningen. Där är han tvärtom fin fin!!

Jag ska klura lite på det där å jag tackar så mycket för tipsen med bommar!!!

Av lathet blir det inte av att rida bort till banan i byn som har bommar (vi har tyvärr inga i stallet) Får väl ge mig ut mer i skogen, utanför stigarna så han får lyfta lite extra på fötterna. Jaaa, nu kom jag på det!!!! Jag måste ju ta upp körningen igen!! Det är ju evigheter sen jag plockade fram selen och vagnen nu!


Ett annat ben som bekymrar mig är mitt eget!! Jag tog mig tid att ringa till Ortopeden och berättade att foten var svullen igen, blå och gjorde ont.

Jag blev rekomenderad att ringa vårdcentralen. Ortopeden hade inga tider för såna besök!! När jag lagt på luren så tog det knappt 4 minuter förren de ringde upp igen.

-"Sa du att den var BLÅ!! Är den kall?" frågade hon mig

Trodde hon att den höll på att ramla av eller??

-"Nä, den är inte kall!" svarade jag "och det är mer som blåmärken på ovansidan och utsidan av foten".

Då lugnade hon sig och sa igen att jag skulle ringa vårdcentralen.

Så det gjorde jag....


Där fick jag rådet att massera vristen och ha den lindad dagtid, hon trodde att jag hade överansträngt den i snön.

När jag frågade om det var någon fara att den var blå, svarade hon bara att kunde inte deras läkare svara på   

Så jag bad hovslagaren titta på den istället eftersom inte varken sjukhuset eller vårdcentralen ville det... Kanske skulle höra med en veterinär också   


Jag är ju en lydig flicka och gjorde som syster sa. Har haft stödstrumpa på mig hela dagen och visst är den mindre svullen och det känns bättre. Tydligen är det svullnaden som gör ont, det får liksom inte plats allt där inne då...

Funderar på om jag skulle testa ett BoT vristskydd. Har en arbetskollega som har problem med ett knä och han har blivit mycket bättre sen han började använda BoT:s knäskydd.


Ja, det var gårdagens bekymmer...

Idag tänkte jag först rida ut, sen på banan, eller ut... fast vi hade behövt trimma lite... men det är trevligare att rida ut.

Det slutade med att vi red på banan ihop med Malin o Bella.


Latin kändes pigg och ganska fin. Hade lite motstånd i hals och bog så jag började jobba honom i öppna, bakdelsvändningar och skänkelvikning.

Det bet bra på den gamle kroppen (även min) och han lossnade bra. När jag hade ridit ca 20-25 minuter skulle jag byta varv och svänga höger... men det gick knappt!! Jag fick i sista sekund verkligen ta tag i den nya innertygeln annars hade vi hamnat i staketet. När jag la till innerskänkeln för att forma honom runt den, rätade han ut sig och sprang istället på tvären!! Varför gör han så!! Undra om jag gör helt fel eller om han bara försöker komma undan. Även om jag fick loss honom tillslut så han ändå vunnit. Jag tappade tålamodet och blev arg som ett bi! Först på honom, sen på mig för att jag blev arg på honom   

Det är verkligen inte lätt och jag garanterat 100 fel!! Just nu kan jag inte sitta ner på honom ALLS i traven! Jag skumpar till månen i varje steg.

Han var segare i munnen också... MEN han rörde sig bra! Han tog i och hade en härlig gest i frambenen emellanåt. Bakbenen var för det mesta där dom skulle och rätt aktiva. Så jag skyller inte på honom att detta inte blev det bästa passet, jag tar på mig missarna själv men jag tycker nog att han kan försöka lite mer själv. Vi är ju ändå två om det här   



Vill även passa på att tipsa om:






  

Vernissage på lördag den 16 januari kl 10-14

Kom till NOSHÖRNINGEN i Kalmar och beskåda Livs underbara lerhästar!

En sak är då säker.... Jag ska dit!   


(fast jag får inte stanna för länge för kl 15 är det dax för Helena-träning, det kan vi behöva för att få komunikationen att fungera igen)


 
 
Petra

Petra

15 januari 2010 00:14

Fin häst, ni verkar trivas ihop :)
Min fjording har också blivit sådär tung på bakbenen, går knappt att sträcka ut dem när man ska kratsa. Märks inte heller när man rider, och stretchar man några dagar så är hon mkt bättre. Nu är hon 22 år i och för sig, men det är bättre på sommaren än vintern, så det är kylan som ställer till det, och kan säkert vara det i ditt fall oxå :)

http://www.donnaochkatla.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

E-K

15 januari 2010 13:25

Om du ska köra kommer jag ner. han behöver dra lite xtra kilon :D det gör gossen bara gott. Lr så kommer jag ner med min vagn så får du köra ordentligt på banan med den. Kameran kommer med ivilket fall.
Det är ju synd att det är så knäligt att använda bommar när man kör, det hade nog annars varti den bästa lösningen!! *lampa*

Angelo börjar tycka det är himla tradigt att dra matte på pulkan nu, så jag får väl spänna för han med någon dag för den riktiga vagnen :D

 
Aramis

Aramis

15 januari 2010 23:06

Tackar ödmjukast för så fiiiiiin reklam!!!! :o) Skönt att det ändå gick fint till slut i ert lite jobbiga pass. Ses imorgon ;) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

15 januari 2010 23:30

Petra: Tack snälla!
Kylan är säkert boven i dramat plus att Erlichian gjorde honom stelare. Jag stretchar frambenen men skulle kanske lägga lite mer krut bak! Det kan ju inte inte skada att testa : )
Underbart fina fjordingar du har *love*

E-K: Men om man använder korta bommar så man slipper köra över dom... då kan det funka!
Klart Angelo vill testa vagnen! Pulka är för mesar han han sagt, ha ha!

Aramis: Var så gooood! Jag kanske till o med kommer att göra ännu mer reklam efter besöket ; )
Hu, det var ett jobbigt pass... är fortfarande lite arg : /
Sov gott, ses snart : ) Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards