Direktlänk till inlägg 11 februari 2010

Förvandlingen!!

Av Natalja - 11 februari 2010 22:13

Valet av ridväg börjar bli enkelspårig. Det finns i princip bara en runda man kan rida nu om man inte vill rida och vända någonstans eller plumsa i meterdjup snö!


Grisarundan är plogad till största delen å där det inte är plogat passar det bra med en galopp. Den fick det bli... och sällskap fick vi i form av Bella + matte

Jag kände mig lite loj och halvt oseriös så istället för att försöka göra mig till och låssas att jag är dressyrryttare slängde jag på hacket och skippade både sporrar och spö. Hade någon sett vår färgkombination idag så hade vi direkt blivit nominerade till "Årets sämst klädda dressyrekipage"   


Vi skrittade iväg och det kändes lite segt idag, eller långsamt.

Vinden var isande kall så vi började trava ganska tidigt för att inte frysa ihjäl.

Travade så där sakta det bara går när två springare går brevid varandra.

Latin var mjuk i steget och det kändes som vi flöt fram.

Han var däremot stel i halsen till höger! Lite långsam i reaktionerna också men det var jag också idag så det gjorde inget, ha ha!


Till en början var ingenting farligt, inget snorklande eller skutt åt sidan.

Vi kom fram till snövägen och jag skulle fatta galopp. Meeen det gick inte riktigt. Från den där mjuka fina gick han över till någon märklig katapulttrav. Jag kunde inte rida lätt, än mindre sitta på honom. Å varför gick det inte fatta galopp stående i lätt sits?? Jag skrattade så jag höll på att kasa av. Tillslut förstod han vad jag menade och skuttade iväg i en luftig galopp.


Tätt, tätt bakom kom Bella. Latin tyckte att hon var lite väl närgången och blängde till på henne (inte för att det hjälpte mer än en sekund)

Efter galoppen började det hända saket. Allt var farligt och liknade tydligen vildsvin!! Latin spande och Bella var överallt på vägen. Har aldrig sett en häst flytta sig så snabbt från punkt A till punkt B   


Stiglädrerna kändes helt plötsligt jättelånga och det gick knappt att rida lätt. Den där mjuka hästen jag hade i början av rundan liknade mer en jordbävning.

Men vi tog oss hem och hästarna såg väldigt nöjda ut när vi hoppade av.

Tror dom gillade vår lätt oseriösa runda utan större krav.

Hästarna behöver komma ut och bara va ibland.

Det är så lätt (speciellt dressyrryttare) att man blir FÖR petig och krävande!

Man måste släppa loss och ha lite kul också! Har vi roligt på hästryggen så har hästarna betydligt roligare.


Stretchade Latins framben och kunde göra vad som helst med dom! Så loss han var i bogarna, YES!!! Härligt att se!


Sen följde de vanliga rutinerna....


Nästa lördag, den 29 februari är det årsmöte på klubben och nu på lördag är det dressyrmöte angående Lagen ponny/häst och div I/II

Det känns som vårterminen är igång på riktigt.... det är bara något vitt överallt som får en att tro att det är juletider, inte mitten på februari!!


Min söta lilla häst


  


 
 
ylle

ylle

12 februari 2010 06:04

Sååå klokt Natalja! ALLA måste få vara lekfulla ibland, både hästar och ryttare!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards