Direktlänk till inlägg 16 februari 2010

Min stora bruna Marshmallows

Av Natalja - 16 februari 2010 22:07

Latin fick sin efterlängtade massage idag.

Jag hade förberett mig på det värsta.

La på honom BoT värmaren under hans tjocka varma Domani täcke och på med den starka nackmagneten medans jag packade hö, blandade kraftfoder och kånkade runt på vatten.


Ställde honom sen i gången och tog av täcket. Lät ryggvärmaren ligga kvar på rumpen och började med nacke/hals.

Gissa om jag blev förvånad av att känna en varm mjuk hästhals!

Lite lite lite spänd i nacken var han men mjuknade så snabbt och njöööööt, ju hårdare dessto bättre!!


Han var lika fin o mjuk överallt!!

Det var som att knåda ett gäng marsmallows   


  


Han svarade bra på massagen och tyggade, gäspade, fällde ut dingelidongen och såg halvgroggy ut i ögonen.

För att få så mycket effekt som möjligt i massagen la jag på BoT igen + täcke och lät honom stå kvar en stund medans jag mockade.  

Bäst är om man kan ta en promenix för att få ut slaggprodukter ur musklerna ut i omloppet så att säga... men klockan hade hunnit bli lite mycke.


Förresten.... DM var någonting som kom upp i mitt huvud idag.

Om vi ändå ska ut och göra bort oss i Msv, varför inte sikta på DM också...!

Vi har ju ett par månader på oss   


Jag har kikat lite på MSV C:2 somprogrammet i Div I heter.
Det är gamla LA:5 och den har vi ju faktiskt ridigt ett par gånger (och fick om jag inte minns fel runt 55 % å då var detta för cirkus 5 år sen, innan jag insåg hur illa jag red)


Inridning i samlad galopp - Ja det kan vi nog fixa

Halt - Hälsning - Stå still... Det är vi jättebra på!!

Samlad trav - Hum... det är nu det svåra börjar


Höger varv - Lätt som en plätt

Samlad trav - Nej, inte igen!

Mellantrav - Oj... nu sket det sig!!

Samlad trav - I jämförelse med mellan trav är ju det här en baggis   


Vänster öppna - Vi kan gå på tvären, böja bålen är det värre med


Halvcirkel till höger - Risk för taktfel

Halvcirkel till vänster - Hoppsan nu börjar det bli snurrigt


Höger sluta - DET är vi bra på!!


Samlad trav - Går det bra med långsam trav i stället?

Mellanskritt - No Problemas

Vänd till höger - YES!!

Mellanskritt - Vad är det här? LC eller   


Vändning på bakdelen till höger - Får man pluspoäng om man skruvar eller?


Vändning på bakdelen till vänster - Om man kliver åt sidan då?


Samlad trav - Mmmm, mycket trav blir det

Ökad trav - Dax att lämna banan

Samlad trav - Tillbaka på ruta ett igen


Höger öppna - Så var det böjningen igen, mycket enklare med skänkelvikning ju


Halvcirkel till höger - 1 2, 1 2, 1 2, takten, takten

Halvcirkel till vänster - Kan Bygg-Willy hålla taken i Lets Dance borde vi klara en halvvolt va?


Vänster sluta - Här hör vi hemma!

Samlad trav - eller inte


Mellanskritt - Ja då, det går bra

Ökad skritt - Funkar också (med extra gung på svansen)


Mellanskritt - Big Smile

Samlad höger galopp - Äntligen lite galopp


Samlad galopp - Igen?

Mellangalopp - Full fart

Samlad galopp - Kan bli lite knivigare


Serpentiner 2 bågar -  Det är nu Latin kommer att visa hur fina byten han gör


Enkelt byte - Å vi som redan bytt ett par gånger


Samlad galopp - Jag kan i alla fall sitta fint i galoppen utan att skumpa!


Serpentiner 2 bågar - fler byten


Enkelt byte - får väl försöka då!


Samlad galopp - Enkelt


Ökad galopp - Iväg så gruset skvätter


Samlad trav -  Trav blir det i alla fall


Vänd rätt upp - Äntligen slut

Samlad trav - på rak linje (helst)

Mellantrav - Nä, nu får dom ge sig!! Det är ju omöjligt

Samlad trav - ok


Halt - Hälsning - Får man åka hem sen   




Jo, men det här ska nog gå bra     


  











 
 
Ingen bild

Izza

17 februari 2010 11:42

Oo vad jag log stort när jag läste din genomgång av programmet! =)
Klart att det kommer att gå bra!

 
Aramis

Aramis

17 februari 2010 13:43

Hi hi hi :o) Du är då för rolig! Skrattade gott åt din programgenomgång. Inte helt olik den som florerar "rid serpentiner upp på medellinjen..." Ha ha :) Du kommer (eller förlåt ni) att klara det här GALANT! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Tove

Tove

17 februari 2010 18:02

Haha, vad roligt du har skrivit programmet, det var t.o.m så jag orkade läsa hela ;)

Mina hästar är lite avundsjuka på Latin, de vill också ha massage snart!!
Kramar

http://www.bloggis.se/LaMiro

 
Ingen bild

Natalja

17 februari 2010 23:13

Izza: Tack för att du tror på oss!

Aramis: Ha ha, det är ju dagens fakta : )
Hur många procent tror du det ger? 23 % kanske ; )
Tack för snälla ord. Kramar

Tove: Oj, var det SÅ pass intressant!!
Klart dina Pojkar ska ha massage. Vi får väl boka in en dag snart : ) kramis

 
Caroline

Caroline

18 februari 2010 09:34

haha du föör rolig Natalja!! det märks att du känner din häst MYCKET väl... hiihi kram!

http://superselma.bloggsida.se

 
Ingen bild

Natalja

20 februari 2010 16:23

Caroline: Kanske FÖR väl ; ) kram

 
ponnymamman

ponnymamman

21 februari 2010 00:12

hehe
Så härligt inlägg!!
Hit kmr jag igen! :)

http://envanligponnymamma.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards