Direktlänk till inlägg 7 mars 2010

Vilken söndag!!

Av Natalja - 7 mars 2010 22:08

Idag gav jag upp kampen mot vintern. Jag ger mig... vintern vinner!!

Om en vecka ska jag rida MSVC:2 på en programridning. Jag MÅSTE rida någonstans där det går att lägga en volt, där man har en långsida och kanske till och med lite mjukt underlag så det går att trava mer än två steg.

Det stora ridhuset i Lyckeby har varit ockuperat av "Polishästträning" hela helgen. Vågade inte chansa och köra dit och kanske tvingas rida ihop med 25 andra i ett litet kallt ridhus.


Istället ringde jag de nya ägarna till Hästgården Orranäs och frågade om jag möjligen skulle kunna få rida där ett tag. Klart jag fick det   (ja, jag fick naturligtvis betala för det   ingenting i världen är gratis)


Så när jag körde framåt eftermiddagen till stallet hade jag fått ny energi och motivationen var på topp!!


Mockade och packade hö, bar vatten och körde fram släpet.

Hämtade in Latin som genast förstod att det var något på G.

Han gick snällt in i släpet och vi körde mot kusten.

Det tog bara 15 minuter att köra de 8 km till Orranäs trots att vägen kändes som en puckelpist! Jag parkerade och lastade ut Tiinen.

Han tittade sig omkring men jag tror inte kan kunde lista ut vart vi var. På med kandar, stövlar och hjälm ( ja och så sadel förstås) sen gick vi in i ridhuset.


  


Ett helt ridhus hade vi för oss själva!! Vilken LYX   


Jag var väldigt fokuserad och hade en bra känsla i hela kroppen.

Någonting var väldigt farligt vid öppningen så det blev lite fart på den gamle Pållen! Han var väldigt mjuk och fin att rida idag, hade en bra framåtbjudning och jag behövde inte jobba mig svettig bara för att få honom att gå!


Försökte ha en plan med ridningen och det gav bra resultat! Han blev bara mjukare för varje varv och jag tycker om jag får skryta lite att jag hittade min sits igen!

Tror och hoppas att jag har hittat den bästa bettkombinationen också. Även om han ibland gapar lite så lägger han inte över tungan med dessa bett och han skummar så mycket att hela han blir vit-prickig!


Det var till STOR hjälp att ha speglar på kortsidan. Jag kunde se om känslan stämde överens med verkligheten och för det mesta gjorde det faktiskt det.

Han var ganska låg i formen men rund och fin i nacken och då ser han inte så låg ut som han gjorde förr.


Den förvända galoppen var väldigt fin och skänkelvikningarna flöt på som ingenting. Öppna och sluta får vi jobba vidare på och som bonus gjorde jag två galoppombyten, det första från höger till vänster satt klockrent. Det andra var jag lite väl ivrig innan men han bytte ändå rent   


Samlade galoppen och försökte öka lite. Uh, det är svårt men det känns som vi börjar få kläm på det där. Idag var det en sån där bra dag, hela ridpasset fungerade perfekt och jag är mer än nöjd. Planerar att köra tillbaka till Orranäs redan på tisdag och då ska jag rida igenom programmet!


När jag skrittat av Latin, mockat efter oss och lastat in både prylar, djur och människa i bilen, såg jag att klockan var 17:45... Oj, jag som skulle vara hemma till 18!

Tack vare speedfart kom jag bara 30 minuter för sent hem, fick kasta i mig maten för att sedan åka vidare till Rogers föräldrar!

Å så säger dom att man ska vila upp sig på helgerna....   






 
 
tessan

tessan

8 mars 2010 06:00

Vart ska du tävla nästa helg????!

http://roxette

 
Ingen bild

Scilla

8 mars 2010 09:03

Onej tar du mitt ridhus nu? det som jag har fått ha helt själv hur länge som helst ;-)

 
Ingen bild

Ulla

8 mars 2010 09:03

Vad härligt att du fick tillgång till ridhus och att passet kändes bra! Nu kommer det att gå som en dans i helgen:-). Lycka till!

 
Jessica

Jessica

8 mars 2010 11:57

Efter regn kommer solsken! =) Kul att det gick bra! =)

Tror även att våren är på ingång snart...

Kram kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

8 mars 2010 22:28

Tessan: Det är en programridning i Lyckeby ; )

Scilla: Japp, jag snor det! Då kanske jag får sällskap av dig någon kväll : )

Ulla: Tack så mycket! Det känns redan som vi är mer förberedda nu!

Jessica: Tror du verkligen det? Våren är verkligen välkommen : ) kram kram



 
Ingen bild

E-K

9 mars 2010 20:09

Men då hade du ju kunnat komma förbi här när du ändå var ute och körde :D
Måste ju sanrt komma och titta på lilla gul innan han blir stor! :O

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

9 mars 2010 21:05

Åhhhh vad glad jag blir när jag läser om ert häääärliga ridpass! Nu får de verkligen se upp där borta i Kaaamaa :o) Visst är det lyx att rida i ridhus - det blir liksom mycket mer "ridning" av passen! Och kanon att du hittat din sits - speglar är verkligen bra att ha.

Får sådan härlig energi av ditt inlägg :o)

Kram kram!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

9 mars 2010 23:13

E-K: Ja, om jag hade haft lite mer tid i söndags så hade jag gärna kommit förbi. Ska se om jag har en lucka i mitt späckade schema.. . Måste ju se din lilla guling innan han blir tonåring : )

Aramis: Det blir MYCKET mer ridning, jag känner av det i vissa kroppsdelar, ha ha! Hoppas det gör över innan vi kör till Kaaaalmaaa ; )
Kram kram

 
Ingen bild

E-K

10 mars 2010 14:58

Och säg till om du vill ha jälp i ridhuset. Är ju rätt bra på kort nu ;)

 
Ingen bild

Natalja

10 mars 2010 22:53

E-K: Hum, det är nog lite för mörkt för att fota ridhuset men vi kan ju alltid testa : )

ps, har Orvar ringt dig angåene körningen i Silverhallen?
Fredagen den 19e är det planeringsträff!! Du hänger väl med?

 
Ingen bild

E-K

11 mars 2010 12:58

Klart jag gör. lille gul ska minnsan bli inkörd innan han vet ordet av :D

 
Ingen bild

Natalja

11 mars 2010 23:08

E-K: JAAA! Klart han ska : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards