Direktlänk till inlägg 6 maj 2010

Som Bortblåst!

Av Natalja - 6 maj 2010 22:55

Man kan säga att dagens körtur på ridbanan blåste bort      

Det är iskalla stormvindar. Vill inte sitta still i en vagn då.

Nä, det fick bli en tur i skogen istället.


Innan jag gjorde i ordning Latinen tänkte jag till en gång extra och kom fram till att jag skulle byta bett. Istället för det ihåliga bettet tog jag det tredelade sprengerbettet. Det är ett bett Latin har haft sen han var 2 år. Den första tandläkaren som tittade i munnen på Latin sa att det var så lite plats där så han ska ha smala bett. Dock tycker jag att detta är för långt, det är 12,5 cm.

Att Latin inte trivs på smala bett kan ju inte tandläkaren rå för      

Men omväxling förnöjer och jag brukar byta ofta.


När jag tävlar brukar jag ibland ta ett smalare bett och remonten för att få lite extra känslig häst. Tog inte remonten idag utan behöll den vanliga nosgrimman.

Tog mina gamla stövlar och de trubbiga sporrarna. Ett spö höll jag i handen och sen gav vi oss iväg i vinden.


Han kändes pigg och framåt. Kunde inte känna någon knackighet eller att han skulle vara ojämn på något vis. Igår när vi tränade så var han väldigt motsträvlig i munnen. Han tuggade ingenting på bettet. Hi hi, Angelika liknade honom till o med Häxan Surtant där han gick och knep med läpparna.

Tog stigen mot Medelhavet och han var kvickare (eller ja... inte kvick kanske men ändå bättre än sist)


Tog en lååååång galopp med många tempoväxlingar och byten.

Han frustade men ville gärna bli öppen i formen.

Jag kämpade på och efter en kort skrittsträcka i skogen fick jag ihop galoppen mycket bättre.

Öste på järnet!! Vi galopperade så fort att jag fick tårar i ögonen av fartvinden      


Efter denna vilda häst blev det skritt en längre sträcka på en asfaltväg.

Sen var den sege brune Häxan Surtant som bortblåst.

Plötsligt var han så mjuk och fin i mun och nacke att jag var tvungen att göra halt och känna så han inte lagt tungan över bettet.

I både trav och galopp tog vi oss hemåt i ett energiskt tempo och med en aktiv rygg plus medföljande ben. Jag kunde sitta med låg hand och bara följa med! Helt fantastiskt!!!

Vet inte vad som hände... galopperade vi ifrån alla spänningar och stelheten. Hur kommer det sig att han helt plötsligt kan trava på korta tyglar utan att lägga i handbromsen??


Vi avslutade passet med en lugn skritt i skenet av solnedgången.

Trots alla knasiga idéer och stela ben så gillar jag min häst. Det finns ingen som han   


  


  

 
 
CJ

CJ

6 maj 2010 23:34

Härlig blogg, snygg häst och trevligt med lite körning! Jag har själv en 8-åring som jag haft sen fölstadiet och trots att vi inte gått igenom samma trauma med fästingsjukdomar som ni så har vi haft vår beskörda del av otur. Tittar gärna in igen!

http://ekbladet.bloggplatsen.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

8 maj 2010 21:57

Men guuu vad härligt! Hoppas nu denna underbara känsla håller sig kvar och att alla spänningar och stelheter stannar kvar där ute på landsbygden i någon åker (där ni verkar ha tappat dom) *fniss*! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

9 maj 2010 18:09

Hi hi - ni har väl inte blåst bort där borta :o)
Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

10 maj 2010 23:11

CJ: Tack så mycket! Alla kämpar vi med olika saker. Huvudsaken är att man inte ger upp!
Välkommen åter : )

Aramis: Hi hi, nä vi har inte blåst bort : ) Ägnade helgen åt att gömma spänningarna och stelheten djupt inne i skogen för att ingen ska hitta dom igen!!
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards