Direktlänk till inlägg 9 maj 2010

Tävling och träning x 2

Av Natalja - 9 maj 2010 22:36

Hum... det är inte bra att hoppa över bloggen en dag. Har ju svårt att komma ihåg allt så här i efterhand   


Gör ett försök i alla fall....


Fredag

Fortsatt storm = vilodag


Lördag

Morgonfodring + utsläpp = Upp tidigt

Släppte ut alla djuren utan mitt egna. Regnet hängde i luften och det såg inte ut att ljusna inom den närmsta timmen.

Valde därfär att rida innan Tiinen gick ut i hagen och blötte ner sig.


För omväxlingens skull tog jag hoppsadeln, har inte ridit i den mer än en gång sen benbrottet. Jag glömmer varje gång hur otroligt skön denna sadel är och jag har lovat både mig själv och Latin att jag ska använda den oftare.

Tänkte ta rundan förbi det gamla och det nya kalhygget (eller heter det karlhygge, hi hi)

Å så glad jag blev när Latin traskade iväg med mig på ryggen, direkt ur boxen utan att varken kännas stel eller ojämn. Han var mjuk och ovanligt pigg. Det tyder på att han mår bättre i kroppen och vilan gör nytta igen.


Jag fokuserade på att ha en framåt häst som lyssnade och gick i någolunda form. Tror jag lyckades ganska bra med mitt uppdrag. Latin har nog aldrig känts så fin i skogen   

Han suttade på bettet (ingen Häxan Surtant här inte) så det skummade!


  


Öste på långa sträckor i galopp och oj va han bjöd på framåt!!


Rundan tog lite mer än en timma och jag märkte knappt att vi hade blivit ganska blöt av regnet. Ja ja, men det var det värt.


  


Visst ser han nöjd ut!?


Latin fick gå ut i hagen. Jag mockade, packade mat och städade upp lite på stallplanen och i sadelkammaren.

Körde hemåt för att fylla magsäcken. Stannade dock inte speciellt länge hemma utan tog Lilla Lexie med mig och körde till grannkomunen Ronneby. På vägen till "Cirkusplatsen" stannade vi till på Fåglasång och jag köpte två par sporrar och ett Back on Track-vristskydd. Tänkte testa om foten vill bli normal någon gång.


    




Nej, det var ingen cirkus vi skulle besöka utan andra omgången i dressyrallsvenskan div II

Måste ju hejja på lagkamraterna när de tävlade så pass nära.

Fick frågan varför jag inte var med och tävlade (man behöver ju inte rida i laget för att vara med på tävlingen)

Snobb som jag har blivit svarade jag att det var för låga klasser för oss   

Naturligtvis var det inte alls så    Jag har valt att satsa på regionala tävlingar i år och därmed högre klasser. För min ekonomi och för Latins skull vill jag inte vara med på ALLA tävlingar som finns bara för att man kan.

Det blir för dyrt och Latin kommer garanterat att kräkas på allt vad som heter dressyr om jag asar runt honom överallt.

Men jag blev sjuuuukt sugen på att tävla när jag såg alla fina hästar.


Första ryttaren som red i laget var Christina och Wouter.

Med tanke på den vinter vi haft och Christinas "arm i gips" så tycker jag dom verkligen är i toppform!


  


  


  


Lexie höll med!


  


Efter Christinas ritt samlades delar av laget för att invänta Malins ritt.

Från vänster till höger:

Wouter-Christina-Johanna-Sophie


  


Titta! Där kommer Fika-leverantören   


    


Sådan matte, sådan hund... Jag och Lexie började genast tigga!


  


Efter en kopp kaffe, några kex och en bullbit gick vi bort till framridningen och spanade in Malin och Nelson, de startade sist i klassen.


  


  


Det såg lovande ut och gav MYCKET bra resultat både lagmässigt och individuellt.


Malin kom 2:a och Christina delad 3:a


  


Vilken kanonstart!! Det såg mycket bra ut i lagsammanställningen.


Sen var det Johannas tur att rida sin lagritt.



  


Det gick så bra att de hängde länge högst upp på resultatlistan.


Sist och minst var det vilda lilla fullblodet (nej jag menar inte Sophie)

Slängde ett getöga på dom på framridningen och där såg det lugnt ut.


  


Å det började bra inne på banan också...


  


Men galoppen väckte vilddjuret i henne och hon stimmade till det. Gjorde dock två snygga byten efter de förvända galopperna.

Jag tror hon visade att hon inte vill gå de här enkla programmen längre, nej hon vill upp i klasserna   


Ja, då var lag-ritterna klara och de såg ganska ohotade ut.

Men innan klassen var slut skulle hoppryttaren och till lika jobbarkompisen Nina och Rolex in på banan. De är inte riktigt vana vid dessa sega och utdragna dessyrtävlingarna så ingen av dom såg speciellt taggade ut innan start   


  


Jag tror till och med att Lexie började tröttna vid det här laget...

Hon tittade så konstigt på mig.


  


Nina fick startsignal och påbörjade ritten.


  


Sen var klassen slut och vi väntade på prisutdelningen.

Det blev rosett till KLRK även här.

Johanna och Pluto som knep 4:e platsen. Grattis Johanna!!!


  


NU hade Lexie verkligen tröttnat...

hon tittade inte ens på mig längre. Blicken var riktad mot parkeringen och bilen.


    


Inte så konstigt egentligen... Klockan hade hunnit bli 18:00 och det är ju matedax för henne normalt sett.

Jag lovade att vi snart skulle köra hemåt. Måste ju bara plåta prisutdelningen och KLRKs andra seger i Div II


  


Jag säger bara VI ÄR BÄST!!!   

Å vilket lag vi har sen då..

Ett Fullblod som fyller 22 år. Ett halvblod. En Frieser och En Lippizzaner!!

Och fyra härliga tjejer som har superkul!


Söndag 

Idag ställde vi ingen väckarklocka... det resulterade i att vi sov till kl 10   

Ja, det behövdes visserligen, jag fullkomligt DOG i soffan igår efter många timmar på tävlingsplatsen.


Efter frukost gick vi en lång runda med hundarna. Sen for jag till stallet, denna gång utan något hundsällskap.

Fyllde bilen med så mycket jag bara kunde, kändes det som och hämtade in Latinen. Borstade lite snabbt och lindade benen.

Lastade honom och körde norröver till Nävragöl och Silverhallen.

Körträning och denna gången hade vi koner på önskelistan.

Vi fick köra runt både tunnor och koner och jag välte bara två tunnor den här gången (dock två för mycket)

Lät Latin gå lite sparsamt idag. Han jobbade ändå på bra och gick kanonbra i alla gångarter. När vi var klara hann jag äta mina mackor jag hade med mig, smaka på Evas äppelpaj och titta när de duktiga tvååringarna gick framför vagn för första gången. Sen körde jag söderut igen men inte hela vägen hem, nej jag stannade i Lyckeby och lastade ut Latin igen. Han såg minsann lite lost ut, men brukar inte ifrågasätta mattes galna upptåg. I släpet stod han med BoT värmaren plus ylletäcke så han var varm och mjuk i ryggen.


Jag sadlade och ledde in honom i ridhuset. Dags för dressyrträning!!

Men oj, man kan väl inte träna två gången samma dag? Johoooo.

Kan säga att för Latin var körningen en perfekt uppvärmning inför dressyrträningen. Har aldrig känt att han är så igång på en gång.


Började träningen med att beklaga mig lite. Berättade om den sege Latin som jag har brottats med hela veckan men att han var fin fin igår.

Så vi satte igång och Latin gick KANONBRA!!!


Sen fick jag rida igenom det som vi har svårt för i programmet. Bakdelsvändningarna, öppna och ökningarna. Efter bara en liten stund hade jag inte problem med NÅGONTING!! Bakdelsvändningarna var något i hästväg. Öppnorna flöt på som vattnet i Storån och när det var travökningarnas tur tänkte jag.. ja ha, nu kommer bakslaget.

Nej då! Han har aldrig någonsin gått så bra. Jag var helt slut, illröd i ansiktet och genomsvett. Det är jobbigt att rida kortbent brun   


Oj oj oj va vi fick beröm efteråt, eller ja... Latin fick beröm. Jag fick en lång lista på saker jag inte får gära och en annan lång lista som jag måste göra.

Med uppmaningen "Om du rider så här på tävlingen nästa gång så ska du ha minst 60 %" åkte jag hemåt... med ett stort smile i hela det röda ansiktet.


Roger filmade så det kommer bildbevis så småningom. GOD NATT!

 
 
Ingen bild

Malin

10 maj 2010 00:08

Vad fina bilderna blev från i lördags (: Du kan ju få bli div. II lagets egen pressfotograf ;)
Kul o höra att träningen gick bra också, du kanske ska ta vagnen till nästa dressyrtävling, gäller bara o åka i tid ;)

 
ylle

ylle

10 maj 2010 09:18

HAAAAAAA!!!
Jag sa ju att körträningen är PERFEKT för Tiiinen! Vilken gullig skummun!

Härliga bilder på det duktiga laget - heja heja!!! Den enda som verkade litet purken denna segersötmiga dag var väl Lexie? Inte så kul att se på idel hästar, tycker väl vovven...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalja

10 maj 2010 23:08

Malin: Ja, det blev en del fina foton (och många suddiga) ska maila en del när jag har lite tid över ; )
Köra Latin som uppvärming... Ja, det hade säkert funkat. Undra vad de andra medtävlande hade tyckt om jag hade kört in på framridningen, ha ha!

Ylle: Visst passar körningen Tiinen som handen i handsken!! Han kommer att glänsa den 13:e : )
Lexie tyckte nog att det blev lite väl mycket hästar i lördags : p Men hon var inte ensam hund på tävlingsplatsen. En liten luddig kineshund såg intressant ut, tyckte hon!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards