Direktlänk till inlägg 3 juli 2010

Sommarmorgon!

Av Natalja - 3 juli 2010 12:10

Började dagen med en god frukost sen bar det av till stallet.

Släpte ut Smörkolan och Bella, sen gick jag ett varv runt garaget med Latin för att se hur han rörde sig. Mycket bra får jag lov att säga, lite segt men det var redan varmt, närmare 20 grader.


Hade ju en tanke igår att testa ett vidare järn i sadeln. Eftersom Bella har vitt järn i sin Isabell Werth så är det enklare att testa hela hennes sadel, istället för att plocka ur och och plocka i.


  


Så låg den. Hämtade min egen och la på den likadant.


  


Ingen större skillnad om man bortser från att Bellas är nyare och finare   


Jag kände och klämde runt manken och längst ryggen, men det är så liten skillnad på järnen så jag provred aldrig Bellas sadel.

Gjorde som igår, gick brevid honom en bit. 

Hittade sen en lämplig stenmur att klättra upp på och skrittade vidare.


När vi skrittat i cac 25 minuter, fick han gå i trav på långa tyglar.

Jag vill känna vart han placerar ben, hals och huvud när han själv får välja.

Uhg, kamel eller möjligtvis ko, ja så gick han nästan.

Halsen rakt fram och det var korta, framtunga steg. Nje, så kan man inte trava. Skritt igen, kortade tyglarna (hade en überfin lätt kontakt med bettet) och satte mig djupt ner i sadeln. Samlade ihop skritten ett par steg och var noga med att traven kom bakifrån.

Sen försökte jag rida så resten av rundan.

Ville ha honom väl framför mig och med en fin fin kontakt med bettet.

Han kom loss bra i bogen och högergaloppen var riktigt luftig och fin.


Vi varierade tempo och gångarter allt eftersom. Skrittade mycket emellanåt. Var nog ute i nästan en timma. När vi skrittade hemåt så gick han avslappnat med långa kliv. Det roliga idag var att han var lite tittig och hoppade iväg för en del saker. inte för att han blev skrämd utan mer på ett busigt sätt. Hi hi, å när vi passerade ett gäng barn, var det nästan så han började takta och lyfta på svansen!! Det har inte hänt många gånger i hans liv   

Bästa Latin    Idag kändes han riktigt fin och han såg så nöjd ut efteråt!


  


  


  


Trevlig Helg allihopa!

 
 
Therre

Therre

3 juli 2010 23:24

Ingen sadelexpert what so ever, men jag tycker nog din egen ligger bättre på honom. Ser ut som att den andra får tyngdpunkten lite för långt fram, dvs lite för vid. Men svårt att säga exakt med ett par bilder :P
Ni verkar ha så härliga skogsturer varje gång, jag blir ju jätte avis! Vill med ha massor med fina skogsvägar!
Men jag får njuta av dina härliga beskrivningar och njuta av alla bilder som du är flitig med :)
Kram kram

http://therre.bloggagratis.se

 
rackemarie

rackemarie

5 juli 2010 19:18

Tycker din sadel ser minst lika fin ut! Har läst ett tag nu om Latin och hans skiftande form. Kan berätta att på den ridskola där vi red för x antal år sedan fanns en häst som haft någon fästingburen sjukdom (tror det var Ilichias, men är inte hundra). Den hästen var fruktansvärt ostadig i boxen och i stallgången. Det gick t ex inte att kratsa hovarna och vända honom fick man göra oerhört försiktigt. Det konstiga var att när man väl satt upp märktes ingenting av obalansen och han var med på både hoppning och uteritter. I dressyr var han väl ingen stjärna, ganska stel, men det är det ju många ridskolehästar som är. Visst är det skumt med dessa fästingsjukdomar. Man får verkligen hoppas att de odjuren är till någon nytta i naturen så som de kan ställa till det!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Rebecca

6 juli 2010 17:47

Hej! Gör mig en tjänst och rösta på mig, nummer 1 "Rebecca & Chrissan" här: http://baraponnyer.blogg.se/2010/july/ekipagen.html
Tack i förhand!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards