Direktlänk till inlägg 7 juli 2010

Behandling

Av Natalja - 7 juli 2010 22:37

Igår fick jag massage! Det är alltid lika skönt och välbehövligt att få sin rygg genomknådad, speciellet när man som jag sitter på en kontorsstol hela dagen.


Jag hade tänkt att rida ut en sväng men när jag fick syn på min krake i hagen bestämde jag mig för att han skulle få vila.

Han rörde sig inte alls bra   


Susse har äntligen kommit hem från USA och idag kom hon ut till stallet för att gå igenom min trebente kompis.

Jag fick börja med att dra hela valsen från början till slut... Sen gick vi upp på ridbanan för att visa hur illa han gick.

På rakt spår tar han kortare steg med höger bak i trav.

I vänster varv ville han inte trava alls utan det blev galopp, tyder på att han inte alls är ok. När jag fick ner honom i trav så är han i princip 1 grad halt.

Byter varv. Likadant där, galopp istället för trav. Bättre i detta varvet. Ingen hälta. Byter varv igen. Han nickar när han sätter ner vänster fram, alltså avlastar han höger fram...


Vi går ner till stallet och Suss börjar nogrannt gå igenom honom.

Han är stel från nos till svans. Något öm i ryggen men fin i muskelstrukturen.

När hon är klar så kan hon konstatera att han är lättare böjer halsen till höger, han är högre i höger bog och kors, det tyder på att ont-orsaken sitter i höger sida. En låsning i länden och ett par i halsen. Något svullen under karpalleden höger, sämre rörelse i knä och armbåde höger fram.


Han fick akupunkturnålar och laser. Det var jätteskönt tyckte Latin, han skulle klia mig men var så hårdhänt så jag fick be honom sluta.

När han var uppmjukad och nålarna var bortplockade, hoppade lilla Susanne upp på sitt bord och skulle rätta till den roterade kotan i länden.


  


Även det tyckte Latin var skönt   

Sen var det halsen och det krävdes lite längre tid innan alla kotor där var loss.


Han ska vila torsdag, skrittas fredag, joggas på lördag OM han inte är dunderhalt i morgon. Oavsett hur han är i morgon kommer jag ringa Stenestad Hästklinik och boka tid. Fram tills dess ska han röra på sig.


Hur illa det än låter så är det bättre att hålla "hältan vid liv" än att den knappt märks när man väl kommer ner. Nu menar jag inte att jag ska rida värsta dressyrpasset på en häst som haltar. Nej, han kommer att skrittas, travas och galopperas på hans vilkor rakt fram i skogen.


Så efter denna behandling säger jag inte längre att det är vänster bog som spökar utan höger framben (eventuellt höger bakben)

På tisdag kommer hovslagaren och ger sin bedömning.


 
 
Ingen bild

Elin

8 juli 2010 08:16

Hoppas att allt kommer lösa sig för er! Håller tummarna :)

 
Ingen bild

E-K

8 juli 2010 16:22

Usch vad tråkigt att han blivit så knas :( Hoppas han blir bättre snart! Säg till om du vill ha sällskap!!

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

8 juli 2010 19:35

STACKARS Tinus (och dig) :o( Det här är det värsta som finns - när hästarna är i flera delar... Håller alla tummar för er! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

8 juli 2010 23:04

Alla tummar och kramar tas emot tacksamt!
Inte roligt att se sin bästa kompis så dålig : (
Hoppas att det inte är något allvarligt utan att vi har många år kvar tillsammans. Kram kram

 
Therre

Therre

9 juli 2010 11:56

Jag håller alla tummar och tår jag kan!
Många kramar

http://therre.bloggagratis.se

 
Ylle

Ylle

9 juli 2010 21:02

Jag tror att jag vet hur Du känner Dig just nu... kramar

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Åsa

11 juli 2010 19:37

Tänker på er och håller tummarna HÅRT!!!

KRAM till er båda

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards