Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

Ännu en härlig höstdag!

Av Natalja - 17 oktober 2010 20:32

Även om morgonen var isande kall så blev det en solig och frisk höstsöndag.

Runt 11 landade jag på stallbacken och det tog inte lång tid innan jag satte foten i stigbygeln och red iväg på min bruna springare.

Han var glad och framåt som en yster ponny.


Eftersom det är älgjakt så vågade jag inte ge mig ut i skogen utan vi tog vägen runt åkrarna. Där mötte vi först en traktor och sen en Mercedes. Allt detta på en liten liten gräsväg mellan åkrarna. Det märks att man är på landet... he he


Vägen leder fram till en stor gård. Tänk att göra om det till en hästgård!!


  


Gården har till och med en maskinhall, den hade varit perfekt som ridhus...

Det är lätt att drömma sig bort bland alla underbara höstfärger.


    


  


  


Det farligaste vi kunde hitta under dagens ritt var en lövhög som brann. Då stannade Tiin upp och glodde lite, tog ett steg åt sidan och sen gick han vidare.

Även om han är lite på tårna så är han alltid hanterbar och lugn på sitt vis.


Grannstallet har stått tomt ett bra tag och nu hade det plötsligt flyttat in två kusar. Latin tyckte att dom såg intressanta ut.


  


Efter ridturen fick han gå ut till flickvännen igen, jag skyndade mig att mocka ut en kärra ur hagen innan jag vände hemåt.


Fick i mig lite mat och sen körde vidare mot Lyckeby. Parkerade utanför stallet Afvelsgärde och gick in för att knåda Onyx, snyggaste travaren i stan!!

Han kändes väldigt fin och musklerna är i topptrim!!

När han var klar följde jag med ut och fick syn på en annan skönhet.


 


Pulsen ökar och jag känner hur hjärtat klapprar lite extra. Jag kan ju inte låta bli att bli lite kär i Berendt även om han kastade av mig   


Men det är förlåtet nu....

Tyvärr så är han inte ok i sina ben och han är inte hingst längre.


  


Han har varit konvalicent under en längre tid, ja det syns på hela kroppen.

Den maffiga svarta hingsten har blivit en liten tunn brun valack.

Det är så tragiskt att våra hästar inte kan hålla sig friska   


Efter massagen tog jag bilen och fortsatte mot Nävragöl och Silverhallen. Där väntade lilla Ismir och hans ägare.

Han var selad och klar.

Jag fick ta över tömmarna och så klev vi runt med draglinor och när han accepterade det så hängde Orvar på saxen.

Lite läskigt var det men Ismir är en Cool liten Nordis på 17 månader så han fixade detta galant.

Efter det tömkörde jag över skaklarna ett par gånger sen parkerades han framför och tog ett steg bakåt. Vadå duktig liten kille som redan kan rygga på kommando!

Arne och Orvar drog fram rockarden och höll skaklarna i skakelöglorna.

Ett varv runt ridhuset och sen fick jag kliva i vagnen. Vi vände och svängde som om han inte gjort annat. Två varv sen fick det räcka. Han lyssnade snällt när kusken proade och stannade snällt. Orvar hängde av vagen Ismir fick en massa beröm.  Vilken liten kille!!! Jag är verkligen imponerad!!!


ps. Orvar frågade om jag inte skulle boka en av Isidors fölsingarna nästa år...
Det tål att tänkas på men bara om det blir en gul hingst   



 
 
Nina

Nina

17 oktober 2010 21:21

ojoj! Vad du är flitig och hinner med om dagarna!
inte viste jag att du masserade! du slutar aldrig förvåna mig ;)

Kram

http://www.justonepicture.blogg.se

 
Ingen bild

E-K

17 oktober 2010 22:45

Yeah!! Gula hästar rules!! ;)
Står en solstråle här utanför och väntar på nästa pass :D

 
ylle

ylle

18 oktober 2010 07:03

Precis som Nina så är jag storligen imponerad över Dina dagsverken!!! Vilken härlig ridtur Du och Tiiinen verkar ha haft... aj aj vad frieserpojken var tunn över rumpan, ja hela han... Kul körning med duktig nordisyngling!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

18 oktober 2010 22:23

Huu så tunn Berendt blivit :( Isch vad det är HEMSKT med alla dessa sjuklingar :(

Hääärlig höstrunda du och Latin haft! Kramkram

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards