Direktlänk till inlägg 1 december 2011

Mammut?

Av Natalja - 1 december 2011 13:57

Trots att hösten än så länge knappt bjudit på några minusgrader, så har Latin satt en enorm päls. Han kommer garanterat INTE frysa när det väl blir kallt!! Jag kan ju inte låta bli att skratta åt honom för han liknar faktiskt en mammut, de är bara de stora betarna och öronen som saknas, hi hi


Varje dag får hästarna kraftfoder i var sin hink inne på logen.

Jag passar på att binda upp dom, ryktar och lyfter benen på dom.

Latin lär sig rutiner väldigt fort och det har de andra två också tagit efter.

Det är ju kanon... men inte när de även lär sig Latins olater.

Ända sen Latin var liten, ja han lärde sig det av sin mamma Lami, så har han lyft ett framben när han ska få mat, vill ha mat eller när han äter. Får han inte mat tillräckligt snabbt, börjar han gräva.

Detta har ibland resulterat i en uppgrävd box eller som nu, ett hål i golvet. Värst var det när han stod uppstallad i Lyckeby som unghäst bland 30 andra hästar. Han grävde så pass i betonggolvet att han slet ut sina framskor.

Jag fick lägga in en gummimatta under krubban för att han skulle ha några tår kvar....


DETTA har nu lille Walle tagit efter. Jag sätter fast Latin först, sen Jojje och sist Walle. Detta tar inte många sekunder eftersom alla står på sina platser och väntar. Sen går jag och hämtar hinkarna som står utanför dörren. Det tar inte heller många sekunder, trots det hinner Latin vifta med sina framben och igår ser jag även en liten grå stå på tre ben med ett i luften. Ha ha, han lär sig fort.

I andra änden av logen står Jojje, gissa vad han gör??...


Hösilaget får de ute och jag har hittat en perfekt plats att lägga det på.

Den stora stenen under den ännu större granen. Där kan alla tre stå och äta utan att trampa ner för mycket och de små hinner undan om Latin vill vakta sin mat.



 


     


Igår kunde vi ta oss ner i skogen igen. Men det var inte bara de två granarna som blockerat vägen som hade vält. Nä, det ligger en massa trasiga trän i skogen....



 


   


Hon måste ha varit väldigt arg den där Berit när hon drog fram och välte en massa trän....


Förresten... Latin är ju en pojk. Då är han ingen mammut utan en PAPPUT!!!

 
 
Therre

Therre

3 december 2011 22:31

Haha, mammut och papput! Du är så himla skojig :)
Det är märkligt med hästar, det kan ta en evighet att vänja bort en ovana men ett ögonblick för dem att lägga till en :P
Kram

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

M

4 december 2011 13:56

Vill bara tipsa om slowfeeding som är ett betydligt bättre system än att portionsutfodra. Förutom att höet räcker längre och hästarna kan äta mer jämnfördelat över hela dygnet, så håller de sig också sysselsatta samt håller värmen bättre. :) www.slowfeeding.com , där kan du läsa mer om det. Jag använder själv finmaskiga hönät (såkallade SMHN - småmaskiga hönät), helt oslagbart! :)

 
Ingen bild

Natalja

11 december 2011 10:25

Therre: Precis så är det!! Kram kram

M: Tack för tipset! Jag har funderat på det där finmaskiga hönätet. Måste först klura ut hur jag ska få in en bala i hagen : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards