Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Två steg framåt och ett bakåt

Av Natalja - 27 december 2011 18:43

Detta inlägg skulle jag ha publicerat igår men vips så försvann strömmen och likaså internet...

Hur som helst så jobbade jag bort lite av julmaten genom att aktivera min hästflock.

Jag brukar alltid börja med Jojje och gjorde så även igår.

Tänkte att han skulle få ha selen på sig det gick bra att klä på honom.

Fäste tömmarna i bettringarna men ledde honom i grimma och grimskaft.

Vi kom inte så långt på vägen innan han stannade, sen stannade han igen och lite längre fram blev det ett stopp till. Så har han inte gjort på länge men jag funderade inte så mycket på det då. Istället fick vi upp farten och travade en bit framåt. Han var med på noterna och fick en helt annan framåtbjudning. Inge fler stopp! Men jag orkar ju inte springa så där långt så det fick bli skritt igen.


 


Innan vi vände hemåt lossade jag tömmarna, tänkte att jag kunde liksom låta honom gå "förbi" mig på vägen hem.

Han ville för det första knappt gå hem, sen när vi väl gick ville han inte ens gå brevid mig.

Provade att trava lite igen. Han tuffade på men väldigt långsamt.

Jag försökte smacka på och pang så sparkade han mot mig!!

Ja, man lär sig av sina misstag.

Jag skulle ju inte ens ha försökt att få honom att gå förbi mig.

Det är egentligen för tidigt men det lätt att få bråttom när allt har gått så lysande hittills.

Att han reagerar som han gör när man "pressar" honom är inte alls bra så det får vi jobba på.

Även om han inte var mycket hanterad innan han kom till mig så har han nog ingen bra erfarenhet med sig i bagaget. De hade till ex lagt omkull honom de gånger han blivit verkad. Kanske inte så konstigt att han "slår bakut" när han känner sig trängd eller inte förstår vad som krävs av honom.
Det är väldigt lätt att skynda för fort framåt med en liten ponny.
Man skulle ju aldrig göra likadant med en 3 årig hingst på 170 cm!

När vi kommit hem igen och tagit av sele plus träns, ville inte Jojje följa med ner till hagen.
Han tvärvägrade...

 

Han är ju liten och man kan ju tycka att det bara är att "dra" in honom. Å det kan man säker göra om man är stor och stark, men det ger ingenting. Han lär sig bara att kämpa emot och får inget förtroende för människan.
Jag håller bara ett litet tryck i grimman och så fort han tar ett steg framåt, släpper jag efter och berömmer.

Det blev en två-tre stopp innan vi var framme. Sista gången gav han efter och gick efter bara en ögonblick.
Han är en orädd och cool liten kille men han har mycket egen vilja och börjar närma sig trotsåldern. 
Så nu är det hög tid att sluta behandla honom som en liten söt barnponny och i stället tänka honom som den snart 4-åriga hingst som han är. 

En sak är i alla fall säker, jag ska ALDRIG ta med Walle ut ihop med Jojje  
Vill inte att denna lättlärda fölsing ska ta efter Jojjes envishet.
Latin däremot är säker som läromästare.   
Han är lugn och trygg, precis vad Walle behöver när han ska upptäcka världen.

 

Vi tog en sväng i skogen och Walle gick lugnt och snällt brevid Latin, på vägen hem blev han lite trött i benen och då hamnar han lite bakom. Latin skrittar ju på ganska fort så jag får nästan be honom sakta in så Walle hinner med. Väl hemma på gården igen passerade vi soptunnorna.

 

Jag lyfte locket och lät det stängas med en duns! Walle tog ett jättehopp bakåt, kvar stod jag och Latin.
Walle insåg snabbt att den inte var så farligt och smög sig tillbaka brevid Latin.


 

Latin sniffade lite på den gröna tunnan och lovade den lille att den inte åt hästar   

  

Han närmade sig tunnan sakta men säkert.

 

Det tog inte många sekunder innan även Walle sniffade på den ofarliga tunnan.

 

Duktig liten fölsing! Nästa gång får vi hälsa på något annat spännande.


 
 
Sandra

Sandra

30 december 2011 11:01

Jag kör den kortare varianten. Det har varit lite fram och tillbaka från förbundet men dom gjorde en TR ändring, eller rättare sagt en förtydling.
Först skulle man inte få ha logotyper över 3cm2 någonstans på hela tävlingsplatsen. (Om man är sponsrad är det lite större storlek på loggan som får synas.) Tex, skulle man inte kunna köra in med sin transport. På min står det tex tillverkarens namn på lite överallt :)
Sedan gjorde man ett förtydligande, momentet gällde bara på tävlingsbanan+prisutdelning. All utrustning utom benskydd och sadel gällde fortfarande. Man kunde alltså köra in med transporten på tävlingsplatsen och man kunde rida fram med vilken utrustning som helst men fick isåfall byta innan man gick in på tävlingsbanan.

Igår kom beskedet att momentet är fryst under 2012 och 2013.. Skönt ;)

http://www.finpixia.se

 
Ingen bild

Natalja

30 december 2011 14:15

Sandra: Oj, va dom ska krångla till det. Skönt att de tänkte till och tog tillbaks det. Alla tillverkare vill ju synas, vissa loggor är ju gigantiska, tex Kingsland.
Tack för förklaringen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards