Direktlänk till inlägg 4 februari 2012

Mitt liv som mamma

Av Natalja - 4 februari 2012 15:13

Just nu sover lille Theo brevid mig i soffan så jag tänkte passa på att skriva lite i bloggen.

Det har ju mest blivit en massa bilder (är visserligen ganska trevligt) sista tiden.

Jag brukar inte ha så lång tid på mig när jag väl sätter mig vid datorn  


Nu  är det ca 1 år sen bäbis-tillverkningen började ta form. Jag trodde ju att de där 9 månaderna skulle kännas som en halv evighet. Jag trodde även att man skulle må pest, vara orörlig och ha skenande humörsvängningar. 

Tänk så fel jag hade.

* Har inte mått illa eller dåligt en sekund.

* Hade inga problem att röra mig, även om de gick långsamt i slutet.

* Humöret har var varit på topp hela tiden. Kanske tålamodet var aningens kortare.


Hästen då?

Ja, han krävde ju inte så mycket motion eftersom han numera är pensionär.

Jag promenadred honom tills jag var i vecka 32, sen gick han på bete och rörde sig så mycket han ville själv.

Tanken att ha honom på lösdrift kläcktes någon gång i somras och det visade sig vara ett mycket bra val.

Tänk denna tävlingshäst som varit klippt och täckad alla år sen han var 4 år, nu ser han ut som en mammut och trivs utmärkt med det.

Att han dessutom fått en lång vintersemester verkar inte heller påverkat honom negativt.

Tack vare att han och Jojje går på lösdrift var det inga problem för Rogers föräldrar att ta hand om dem när vi var på BB. Likaså när vi kom hem så tog Roger hand om både hästar och hundar. Det hade varit aningens besvärligare om Latin varit uppstallad någon annanstans.


Det har redan gått 3 månader sen lilla Theo föddes.

Då var han en liten plutt som mest låg å sov. Nu är han en liten pojke som fortfarande sover.

En vanlig dag för oss ser ut som följer:


ca 08:00 Theo vaknar och får mat och ny blöja

ca 08:30 Jag och hundarna får mat

ca 09:30 Alla är ute, Theo i vagnen och hästarna får mat

sen tar vi en promenad på ca 1 timma.

ca 10:30 Hundarna får gå in och jag mockar, packar hö medans Theo sover i vagnen.

Ibland hinner jag även ge hästarna kraftfoder innan Theo vaknar, annars får dom det på eftermiddagen.

ca 12:00 Theo får mat

ca 12:30 Jag äter lunch, sen är Theo vaken en stund och då blir det "bäbis-aktiviterer"

sen sover han oftast till tretiden och jag hinner då städa, tvätta, diska eller bara slöa. Det beror på   

ca 15:30 Theo-mat igen

sen går vi ut och fyller på hästarnas hö. Hundarna är med också.

runt 17:00 lagar mat tills Roger kommer hem

sen äter Theo vid 19 och får sista målet kl22- Sen sover han HELA natten i egen säng!!! Duktig liten pojk.

Vad jag hittar på under kvällen kan variera. Om vi har varit iväg under dagen på tex mamma-träff eller BVC så går jag ut till hästarna och Roger passar Theo (som oftast sover)

Framåt i tiden kommer jag förmodligen rida ett par kvällar i veckan också.


På helgerna passar jag på att pyssla lite extra med hästarna, går en sväng med ungdomarna och så.

Det blir garanterat mer av den varan när vi närmar oss våren.

Oj, nu är det visst mjölkdags igen.... Återkommer med mer "mamma-tankar"


ps. tänker varken rida eller ut och gå med hästarna idag. Det är -10 grader plus ishavsvindar


Mys-Theo med PelleFant

 



 
 
torill

torill

4 februari 2012 20:27

och sen sålde ni hus och flyttade och grejade med lösdrift och hela baletten. tycker ni har haft ett mkt händelserikt år. =) hästarna verkar må prima. jag är SUPERKÄR i bilden på Latin med körhuvudlaget. gudars vilken vacker häst.

http://stallveckholm.wordpress.com

 
Ingen bild

Natalja

5 februari 2012 20:14

Torill: ja just det : ) Glömde nog hälften av det jag tänkte skriva i gårdagens inlägg. Det sägs att man blir grötig i huvudet när man ammar..... Det stämmer ; )

Visst är han fin min gamle Latin.
Får nästan leta fram lite fler finbilder på honom.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards