Direktlänk till inlägg 5 februari 2012

Vilka kontraster!

Av Natalja - 5 februari 2012 19:22

Även denna dag började med en massa minusgrader.

När jag klev upp visade termometern -15,5 grader och jag tog på mig så varma kläder jag kunde och gick ut med vovvarna. I handen hade jag en hink med varmt vatten och vi gick raka vägen ner till hästarna.

Minusgrader hör vintern till men i år har det varit en bristvara. Däremot har jag ju inte haft några problem med fruset vatten innan.... det har jag nu!
Vattenbaljan står visserligen inne på logen men där är ju knappast några plusgrader.

Det finns fina gröna varma vattenbaljor från TermoBar men de kostar multum   Inte bra för en fattig mamma.

Men det finns många kreativa och smarta människor som gör sina egna isolerade tunnor.

Vi slog våra kloka huvuden ihop igår, jag och Roger, och gjorde en ÄKTA hemmagjord isolerad vattentunna.

Det var med iver jag sprang in på logen för att se om den funkade.


 


Skratta inte!! Den är inte vacker men som ni ser så är det ingen is på vattnet   

Hur gjorde vi då? Där är ju ingen frigolit eller isolering.

Nä, underst la Roger två helt vanliga reglar eller som jag kallar dem, träbitar.

Sen tog vi den största vattenbaljan och la halm i botten.

Efter det tog vi ett gammalt överkast som hundarna haft och la den mellan den stora baljan och mittenbaljan.

Sen vek vi överkastet och stoppade i den minsta baljan. Fyllde den med vatten och väntade....

Jag slog på hinken med varmvatten ändå (dumt att hälla ut den liksom) å så fick de mer hö.


Vovvarna gjorde vad de skulle och innan vi gick hem fyllde jag fågelmataren med solrosfrön och la ut några äpplen.

Klockan var nästan 9 när jag kom in och gav hundarna frukost. Jag började känna mig riktigt hungrig men Theo och hans far sov som stockar!
Jag fixade frukost och väckte Roger. Trodde inte att jag skulle hinna äta upp innan lilleman vaknade, men till min stora förvåning sov han till kl 10! Då var jag helt enkelt tvungen att väcka honom för mina mjölkbehållare höll på att sprängas   Vad då sov-rekord!! 


Efter amning och blöjbyte gick jag ut igen och släppte hästarna i sommarhagen. Trots all snö som kommit så är skogshagen alldeles knölig. Inte skönt för oskodda hovar och smala fölben. Därför får de gå i sommarhagen så ofta och länge som möjligt.

 

 

 

Vi passade på att ta en härlig promenad i solen, men vi hann knappt innanför dörren innan solen byttes mot vitt snökaos!

Här ser man tydligt kontrasten mellan förmiddag och eftermiddag:

 

 

Vänta lite nu.... vad är det som skymtar i snön på första bilden?
Vi tar en närmare titt!

 

Åh, det är ju en av kaninerna!! Just nu har vi tre stycken som skuttar runt i trädgården.

En liten grå, denna lilla vita och en större grå. Roliga extra-husdjur   

Förresten, så här såg Latin ut i snökaoset!!

 

De blev faktiskt lika glada när de fick komma tillbaka in till skogshagen och logen som när jag släppte ut dom i sommarhagen i solskenet.



 
 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

7 februari 2012 10:58

Åhhh vilka underbart härliga foton!!! Ser underbart ut! Kallt och riktigt krispigt :o) KRAM!!!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

12 februari 2012 20:47

Aramis: Burr ja!! Det var kallt men ack så vackert! kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards