Direktlänk till inlägg 12 februari 2012

Vinterväder hela helgen

Av Natalja - 12 februari 2012 17:55

Vilken helg!! Snö, snö och åter snö.

I lördags skyndade jag mig ut och släppte ut hästarna i sommarhagen.

Solen sken och man blev alldeles glad i själen!
Det blev mycket bus och spring, i alla fall för de små.

Latin gick mest omkring och grävde fram gräs eller smakade på höhögen.


 


Lite roligt att se att de verkligen har satt en hov på varenda liten millimeter i hagen. De utnytjar utrymmet väl!

Under tiden hästarna roade sig, gjorde jag av med några hundralappar på smink.

Jag har hittat ett märke (MaryKay) som jag trivs utmärkt med och trots att det kostar lite mer så är det värt vart enda litet öre. Bra kvalité och det räcker dessutom 10 gånger längre än allt annat.

Köpte en superbra maskara som gjorde ögonfransarna långa och tjocka utan att se klumpiga ut!

Therese som säljer produkterna har hästar själv så efter fika och sminkvisning, gick vi ut och hälsade på hästar och inspekterade loge och hage.


Kvällen avslutades ner i byn på kalas hos Rogers bror. Mmm, va gott det är med prinsesstårta!!

Så det blev inte så mycket hästaktiviteter i lördags men det gör inte så mycket när de kan röra sig i sommarhagen. Plus att de yngre blir hanterade till o från hagen. Walle är jätteduktig när han går brevid Latin.

Jojje får man hålla lite koll på för han vill helst skutta rätt upp i luften  


Någon tyckte visst att det behövdes mer snö så morgonen och en bra bit in på förmiddagen bestod i ett enda yrväder. Då tog vi på oss regält med kläder och gav oss ut på promenad. Theo satt i bärselen så jag tog ett paraply för att slippa lite av snön. Promenaden brukar ta 45 minuter men nu var det mycket snö och ganska mycket tyngre att gå. En hel timma tog det och vi var ganska rosiga om kinderna när vi kom in. Härligt!!

Efter lunchfikat smet jag ut till hästarna. Lurade in de små på logen och stängde in dom. Latin fick följa med till sadelkammaren och där fick han sadel och träns. Jag valde att ta hacket. Inte lika många remmar att knäppa bland den lurviga pälsen, ha ha!!
Latin skrittade på och reflekterade inte ens över att han gick ifrån de andra två.

Helt otroligt va fin han är i kroppen!!! Han är ju både oskodd och otränad men rör sig lättare än va han gjort de senaste 10 åren. Han är pigg och mjuk i sidorna. Helt fantastiskt!!

 

Vi skrittade mest men provade på lite trav. Det är ju ett måste när det är nysnö!!
Galoppen skippade jag, dels för att han inte är igång plus att jag inte vill ha honom för svettig.
Latin går ju oskodd nu, Va smidigt det är att rida i snön!! Han får inga klampar, han halkar inte och han är inte ömfotad!! Kan det bli bättre!

Det är SÅ roligt att han tycker det är så kul att komma ut och röra på sig. Jag har alltid trott att han är en latmask som helst stannar hemma och äter. Men ack så fel jag har! Motion i lagom mängd utan stess och press är ju toppen, tycker han     

Hemma igen och som tack för turen fick han en näve mat.

 

Mumsigt!!

 

Det är ju tur att man har en lugn och snäll häst när man får stå ute och "klä om"
Bytte sen ut Latin mot Jojje.

Tog denna lilla svarta ponny i longerlinan och tänkte jobba honom lite.
Han var väldigt ohanterad innan han kom till mig och förstår inte riktigt vad man vill.
När han inte förstår och istället tror att han ska bli tvingad till något obehagligt slår i tvärbromsen och trilskas.
Vill jobba bort det och ta fram det positiva i honom istället. Han är ju egentligen världens goaste och keligaste lilla häst.

Vi stannade på gårdsplanen och jag bad honom gå förbi och runt mig. Jag hade ingen pisk utan vevade bara med änden på longerlinan. Kors i taket, men han förstod ganska snabbt vad jag ville. Även om det inte blev en rund volt, det blev en blandning av alla gångarter så lyssnade han och gjorde rätt!!
Vi bytte varv och det gick än bättre!! Han fick tonvis med beröm och jag tyckte mig se honom växa, så stolt blev han!!

 

Duktiga lilla vilda ponny!!
Han fick gå tillbaka in på logen till de andra två. Hämtade sen skottkärra och hästarnas hinkar med kraftfodret i.
Fångade in de tre och satte fast dom innan jag gav dom hinkarna. Började med att mocka lite i ena hörnet innan jag öppnade grinden i hagen. Knäppte loss Walle och tog honom i linan. Han skulle inte hänga med ut men jag lyckades snabbt överlista honom. Väl ute hängde han med runt traktorskjulet och förbi soptunnorna.
Sen tog jag en chansning och gick vidare upp mot huset och runt stugan. Walle hängde snällt med och fick mycket beröm men när han märkte att vi var på väg tillbaka mot de andra hästarna fick han väldigt bråttom.
Typiskt! När man väl får honom att gå finns det ingen broms. Lite stepp men sen stod han still. Då tog vi ett varv till runt stugan. På vägen tillbaka fick han stanna minst tio gånger och det gick bättre för varje gång.
Duktig liten grå. Ställde tillbaka honom vid sin hink och stängde hagen igen.
Mockade klart och sen knäppte jag loss hästarna igen.

Fyllde på mer hö och vatten. Hästarna var nog nöjda med dagens aktiviteter för ingen var på mig och skulle gosa, bita eller buffa. De bara var lugna och åt höet!! Jag däremot var som en geléråtta, helt slut på energi!
Det var bara att pinna innåt för att fylla på   

 
 
Karro

Karro

12 februari 2012 21:23

Vilken fin blogg du har, jätte rolig att läsa! :)

http://www.kiinas.blogg.se

 
Maria

Maria

12 februari 2012 22:43

Han var sååå duktig! Jag blir så stolt (och överraskad) över den lilla killen och hur bra han uppför sig =)

Bella är en jätte trevlig häst att titta på - hon måste bara lära sig att slappna av lite mer i ridningen och få mer framåtbjudning så kommer hon nog att bli kanon på dressyrbanorna =) Jag måste bara ta mig i kragen och börja rida/träna henne själv.

Just nu är det mest Fia som rider henne, hon håller på att sätta igång henne inför sommarens hopptävlingar.

http://zirrit.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

16 februari 2012 11:58

Karro: Tack snälla du!

Maria: Åh, jag hade inte kunnat låta bli att rida en så fin häst : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards