Direktlänk till inlägg 15 februari 2012

Finsmakare

Av Natalja - 15 februari 2012 18:24

Oj oj oj va det har kommit mycket snö i natt!! Det har inte varit så kallt heller så det som har kommit har klibbat fast på allt. Träd, väggar, bilar osv....

Eftersom det är onsdag tänkte jag och Theo åka till "öppna förskolan" men då måste man skotta fram bilen.

Så här såg det ut när vi kikade ut genom köksfönstret.


 


Innan skottningen kunde påbörjas var det ju tre gringos som väntade på frukost. De stod inte på logen och väntade utan var ute i hagen och strosade. Jag såg direkt att den klibbiga snön även hade hängt sig fast på eltråden, vilket gjorde att hela staketet såg väldigt hängigt ut. Jag tog en liten pinne och sen gick jag runt staketet och slog bort all snö. När jag var klar var det tre typer som såg väldigt undrande ut.


"Vaffö gör hon på detta viset"


 


Inne på logen ser jag att de har gått och blivit petiga med maten.

De pillar ut de goda stråna och lämnar de lite längre som tydligen inte är så goda.

Varje dag hamnar en hög längst till vänster (det är Jojjes hörna)


 


Latin har så klart en egen hög. Den trycker han fast vid stegen.


 


Vilka finsmakare va!!

Fyllde på nytt hö och sen fortsatte morgon-rast-rundan med hundarna.

Vagnen var minsann inte lätt att köra idag. Hela korgen under fylldes med snö!


Hur som helst så lyckades jag få undan så pass mycket snö att Silver kunde tugga sig fram och vi tog oss till Byn.

Vi hade även turen att ta oss hem igen, trots diverse uppförsbackar.

Efter lunchen gick vi ut, Theo somnade direkt och jag kunde ge hästarna sitt kraftfoder.


När de var någolunda mätta, skiten var utkörd och vattnet påfyllt, var det bara höet kvar. Fick ta och öppna en ny bale (efter att ha skottat fram den) men jag serverade inte maten på logen. Nä jag tänkte pojkarna kunde få ha picknick i hagen. Tog de två påsarna med hö upp till brädden och placerade ut dom med lagomt mellanrum.

Latin tog den första påsen.


 


 


Småpojkarna delade på den andra.




 


Egentligen fick de maten ute för att inte den stora tuffa bruna hästen inte skulle bli så stimmig när snöslungar-monstermaskinen skulle igång. Är de inne på logen när den startas så blir Latin helt hispig och drar med sig Walle ut. 

Snöslungan drog igång och plötsligt hade Latin bytt hö-påse. 
Fegis häst!!

   

Modiga Walle la beslag på Latins övergivna höpåse.

Så här farlig var snömonsterslungan!!

 

Larvig gammelhäst. Hoppas att Walle tar efter Jojje i såna här situationer (nyår, snöslungor och vildsvin) för han är verkligen stencool!!

I morgon kommer farbror doktor   

 
 
Maria

Maria

15 februari 2012 21:57

Usch - har ni vildsvin?! Jag som tycker att det är läskigt att (eventuellt) möta älgar när man är ute i skogen och rider. Vet inte om jag skulle fixa mötet med ett vildsvin...är inte dom jätte arga av sig?

http://zirrit.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

16 februari 2012 11:41

Maria: Ja visst! Här finns det gott om vilda grisar i skogen. Här har jag inte sett dom mer än spåren, men i Jämjö mötte vi ett gäng ganska ofta. Normalt så är de väldigt skygga men har man otur och överaskar dom så kan de bli aggresiva.
Å det är ju lätt att man gör just när man rider i skogen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards