Direktlänk till inlägg 8 september 2012

Hjälpsam?

Av Natalja - 8 september 2012 19:36

Hjälp, vad är det som händer?
Är det stora höstdeppen som drar in över Blekinge? Är det inte lite för tidigt?
Härliga goa hästtjejer som plötsligt lägger ner ridningen. Andra slutar blogga!

Skitsnack och ovänner... Varför?
Kan vi inte hjälpa varandra istället?
Tänk så mycket kunskap och erfarenhet vi har tillsammans, varför inte dela med sig istället för att vara sura och missunsamma! Det är så tråkigt och ingen mår bra av det..

En av anledningarna till varför jag började blogga var just att dela med mig av mina upplevelser runt Latin och hans vardag. Jag har blivit enormt hjälpt och inspirerad av många bloggar och jag hoppas att någon kan hitta ett guldkorn i det jag skriver också.


Jag tycker det SUPER roligt att hjälpa andra. Alla vill inte ha hjälp och det måste man acceptera.

Jag är ju själv väldigt kritisk mot tips men jag säger aldrig ett blankt nej utan att ha provat!

Speciellt inom hästvärlden måste man vara lite frågvis och inte bara köpa allt vad andra säger.
Det finns ju alltid en mängd självutnämda experter som skor sig på andras okunskap.

Men att man är frågvis behöver inte bara betyda att man är misstänksam, det kan också öka förståelsen.


Extra kul är det att hjälpa någon när det både uppskattas och när det dessutom fungerar   

Denna veckan har jag hunnit med att hjälpa tre duktiga hästdamer och deras ägare!

Först ut var 2 åriga Cortina och hennes matte Annie.

Vi provade sadel för första gången och det alldeles lysande!

Efter lite longering fick hon även gå över en bom!

Hon var väldigt duktigt litet sto och båda har gjort enorma framsteg i sommar.


I torsdags var det Sofia och Molly som fick lite tips av "coachen".

Jag var där även förra veckan och då var Molly ganska ovillig till att arbeta men OJ va fin hon var nu! Det har klivt på framåt minst 15 steg på utbildningstrappan bara på en vecka!


 


Nu var hon sammarbetsvillig och framåt och Sofia red henne kanonbra! Så härligt!!!


Vi avslutade veckan med ett pass på banan med Malin och Bella.

Jag red BellaBus till en början och sen fick Malin klättra upp i sadeln.

Viskade lite av hemligheterna i Centrerad Ridning och Malin upplevde många AHA-stunder!

Förresten så är det inga hemligheter, det är väldigt logiskt och nästan mer en känsla än en rörelse.

När det funkar så känns det nästan magiskt.

Man måste nästan uppleva det för att förstå det.

Mitt nya uttryck är: "Att det kan vara så svårt att rida enkelt"   


Nu låter det kanske som jag skryter och hävdar att jag är bäst och kan allt! Så är det absolut inte!

Men jag har haft en hel del träningar, både nybörjarlektioner på ridskolan i Värnamo och "privata" träningar.

Sen har jag själv ridit ca 1000000000000000 gånger för olika tränare. Tack vare mitt härliga jobb så har jag fått en hel del utbildning i hur man tänker positivt och hur man löser problem istället för att skapa dom.

Man behöver inte vara landslagstränare för att kunna hjälpa en annan ryttare, ibland räcker det med att vara en förstående kompis   


Är det kämpigt? Tveka inte att be någon om hjälp.

Ser du någon som har det kämpigt, fråga ödmjukt om du kan vara till hjälp.
Acceptera alla svar och framför allt.... var ÄRLIG!


Trevlig helg alla!
Nu möter vi hösten med varm och öppen hand och försöker hitta mysfaktorn i vardagen istället för mörkret och kylan!


 


ps. idag har jag hämtat min "nya" sadel som varit på lagning!! Äntligen!!

 
 
Sandra

Sandra

8 september 2012 23:40

Vilka kloka ord Natalja. Man ska våga be om hjälp men precis som du skriver ska man ha en viss kritisk syn på allt! Jag har tänkt mycket på der dom senaste dagarna. Det finns ju inget rätt och fel för alla utan man måste hitta sin egen väg. Tycker det tog lång tid för mig och mitt självförtroende i min egen ridning att hitta rätt. Men nu kan jag stolt säga att jag är bäst, på min grej! :) Hoppas alla får känna som jag med sin ridning. Ha det gott tills vi ses..! Kram

http://www.finpixia.se

Natalja

11 september 2012 19:40

Tack Sandra! Du ÄR klok du : )
Självklart måste man hitta sitt eget sätt och vägen dit kan både vara besvärlig och ta tid! Men vilken lycka det är när man nått dit.
kram tillbaka!

 
Sara

Sara

9 september 2012 19:13

I hästvärlden finns ju tyvärr den här tråkiga "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra"-attityden... Den måste arbetas bort! :)

http://helgur.blogg.se

Natalja

11 september 2012 19:42

Exakt! Å det är ju såååååååååå tråkigt!
Tror hästvärlden hade varit bättre med fler killar : ) Tjejer är liksom lite extra tjuriga, ha ha!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards