Direktlänk till inlägg 10 september 2012

Förståndig eller fånig?

Av Natalja - 10 september 2012 18:07

Börjar med att visa en liten bild från igår.

Vi hade varit hos Rogers föräldrar på middag och var på väg hem framåt kvällen.

I hagen ser vi en, två, ja TRE stora hästar!! Nä, va är detta!!?!?!?

Stannar bilen och ser då att det är precis som det ska vara. Två stora och en liten, det är bara så att den lilla har klättrat upp på en stenhög och äter löv från det smasiga trädet.


 


Typsiskt Ponny-fasoner!

Om gårdagen bjöd på fint väder så började även denna dag på samma härliga sätt.


Hästarna i morse utanför logen.



Efter Bella-ridningen och under Theos sovpass nr 2, passade jag på att stoppa in Walle i släpet. 
Ja nu går han själv in till hinken jag hängt där inne.

Frågan är nu hur jag får honom att stanna kvar där inne också.


 


Ja, han står ju still så länge han har mat, men sen när den är slut tycker han det är dags att gå ut också.

Jag hade en tanke att hålla i ett grimmskaft bakom rumpan så när han började backa skulle han känna det och sen gå fram igen.  Det funkar inte så på en unghäst, inte på han i alla fall. Han backade ännu fortare och jag ville/kunde inte hålla honom kvar.

Huvudsaken var att vi gick in två gånger till i släpet efter detta utan att ens ha något kvar i hinken.


Hur ska jag nu jobba vidare?
Ska jag bara hänga på bommen bakom honom och stänga luckan under tiden han äter och hoppas att han inte får spunk där inne.
Eller ska jag fortsätta att äta med öppet bakom honom ex antal gånger till så han känner sig riktigt lugn och trygg där inne?

För några år sen hade jag garanterat stängt för länge sen och redan kört en runda men nu funderar jag och tänker så mycket på vad som kan gå FEL och då blir jag mesig och feg. Jag har hört att man kan bli sån när man blivit mamma   


I vilket fall som helst så ska jag inte stänga om honom när jag är själv hemma!


 
 
Ingen bild

Scilla

11 september 2012 13:28

Börja nu med att vänja honom vid ljud och skrammel dvs ljud som uppstår vid stängning. Låta han gå ut så många gånger han vill när han vänjt sig vid ljud och skrammel då stänger du. Det viktigaste är att han känner att han kan backa om han vill för till slut kommer han att tycka att det är juobbigare att backa än att stå still iom att han känner sig trygg där. Så gjorde jag på min nervsvage häst...

Natalja

11 september 2012 19:45

Tack snälla för ditt svar!
Då fortsätter jag att träna utan att stänga ett tag till.

ps. Jag kanske ringer hit dig den dagen då han är redo, ifall JAG inte är redo... : )

 
Ingen bild

Scilla

12 september 2012 08:56

Jag hjälper dig gärna men jag tror nog att du fixar det själv :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards