Direktlänk till inlägg 8 april 2013

Kräksjuk

Av Natalja - 8 april 2013 21:23

Ja, förutsättningarna har kunnat varit bättre kan man säga...

Efter sista ridpasset i lördags kände jag en lätt molande känsla i magen.

Kom hem och åt en väldigt god och mättande portion lasange.

Men när kvällskaffet skulle ner med tillhörande bulle gick det sämre.

Hann knappt lägga lillTheo innan jag själv slocknade på soffan.

När jag sen reste mig för att gå till sängs, kom lasangen upp igen   


Mådde väl inte speciellt bra när jag väl vaknade i sändags.

Tog lite nyponsoppa och vilade en stund till, sen släpade jag mig bokstavligen till bilen och körde till Jämjö.

Där väntade Bella med matte, som fick ta ridkläderna med sig om jag inte skulle orka med hela passet.

Lastning och körningen gick bra och när jag väl satt i sadeln glömde jag bort kräksjukan för en stund.


 


Bella var taggad till tusen och det var länge sen hon var SÅ pigg!!!

Ingen bra kombination...

Vi skulle känna på lite rörelser i LA programmet eftersom Bella blir lite extra het så fort man gör något extra.

Skänkelvikningar och förvänd galopp plus den svåra vänstergalopp-fattningen.

Vi kämpade på tills svetten lackade!


 


Eftersom jag var sist så fick vi använda hela ridhuset och då fanns det många farliga fläckar i marken.

Såna märken är ju livsfarliga enligt Bella och vi hamnade både här och där när hon undvek att trampa på dessa farliga märken. Till slut fick jag henne att lyssna mer på mig och strunta i farligheterna.


En liten FILM


Detta kanske ser ut som en helt vanlig träning för en helt vanlig dressyrtränare... men om man lyssnar till Sara så hör man att det inte alls låter som det brukar. Jag får inga kommentarer om hur hästen ska vara. Aldrig en tillsägelse att hästen gör fel eller att jag ska korrigera hästen.
Istället är det tillsägningar om mina händer "Lätta inner" Om benen "böj i knävecken, mjuka hälar" eller mina axlar "slappna av i vänster axel" "Andas" "Släpp fram henne" "Bromsa med kroppen, bli långsam" "Mjuk i handen, stark i armbågen" "Känn bettet i skuldrorna" osv osv...

Det är så små detaljer som får det att fungera!

Så fast än jag mådde piss och Bella var hetare än en ugn så gick träningen alldeles lysande!!

Vi fick till att par riktigt bra fattningar. Några skänkelvikningar flöt på utan stress och någon förvänd galopp satt som en smäck!

Vi gick också igenom förra helgens program och jag fick lite tips på vad jag ska förbättra tills nästa gång.


Sen åkte vi hem och jag kräktes lite till..... BLÄÄÄÄK!


Eftersom jag mådde som jag gjorde har jag lite svårt att få den där fantastiska känslan som jag brukar ha efter en CR helg... men jag hoppas att jag snart landat och att känslan infinner sig snart. Har ju filmen att se tillbaka på.

En annan av deltagarna är Lillan och hennes fläckiga kompis Chess.

Han är en grov kille som mest har lufsat fram i livet.

Lillan hade tiden före mig och Bella i söndags men när jag kom in i ridhuset var det ingen lufsande fläck utan en fjäderlätt häst med en sån utstrålning och pondus så man nästan tappade hakan!! Ja man kunde nästan tro att Lillan köpt ny häst   Men så var det ju inte! De har gått från skump till svikt och framtung till lätthet!

Så bra det blir när man hittar rätt, eller hur LILLAN!

 
 
Ingen bild

Karolina

15 april 2013 15:29

HÄRLIG ridning på en så pigg häst!
Kul att se din förbättring i ridningen. Fantastiskt!

Natalja

16 april 2013 21:47

TACK!! Va roligt att du tycker det!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards