Direktlänk till inlägg 16 juli 2015

Spagettiben

Av Natalja - 16 juli 2015 22:30

I tisdags tog mig i kragen och knådade den långbenta gråa ynglingen.

Först var han ganska skeptisk.

Jag har ju kännt och ibland masserat lite men inte från topp till tå.

Han trodde nog att jag tänkte rycka manen först så han körde upp huvudet så lååångt det bara gick för att komma undan. När han sen upptäckte att jag inte alls var ute efter manen så slappnade han av och började njuta.

Till min förvåning så kändes han väldigt färdig i musklerna. Han är ju absolut inte riden hårt eller "upppumpad" så jag förväntade mig ganska lite massa i musklerna men nej då. Han kändes som vilken ridhäst som helst.


Jag trodde även att det skulle vara vänster sida som var lite stel. öm eller sämre musklad. Det var den inte!
Det var höger sida som var lite mör.

Han visade inget obehag, bara att det var såååå skönt!

Som avslutning lyfte jag vänster bakben och han tjongar ner det i marken precis som vanligt.

Funderar på om han har gjort en grej av det eller om det är något där....


 


Trötta ögon efter massagen.


Igår hade vi en inplanerad dejt med den guldfärgade ponnyhästen Angelo.

Denna gången hann vi inte dit först men det gjorde inget för Walle var mycket lugnare denna gången.

Han stod still utan att jag behövde påminna honom, när jag sadlade.

Sen gick vi några varv innan uppsittning och jag ser då att han är rätt vinglig bak.
Han får inte med sig höger bakben och han ser allmänt matt ut.


Ber honom trava lite och det gör han tillsammans med ett par luftsprång.

Han lugnar sig snabbt och jag sitter istället upp för att skritta fram honom.

Ju mer han rör på sig dessto stabilare känns han.

Traven är helt ok och det blir bättre för varje varv.

Jag håller mig i mitten på en stor volt och jag fokuserar på lång form med ett bra tempo.

Han blir lite rak i vänster varv. Testar så småningom galopp och konstigt nog så är det vänster som fungerar bäst!!

Han rullar på och vi galopperar säkert 10 varv utan avbrott!
Höger däremot är kort och lite för luftig men efter ett par fattningar så fungerar den bättre.

Kondisen är helt klart bättre för han har en helt annan ork nu.

Han vill och han tycker det är roligt.


Sen gick det kalasbra att rida ihop med E-K och Angelo.

Walle hade koll på dem men utan att tappa koncentrationen.

Vi kunde mötas och de kunde gå efter utan att han slog knut på sig själv.

Han var så fin att rida, så ridbar och rolig.


En suddig instagrambild.


 


Han var SÅ trött när vi var klara och hade inte ens lust att hänga med runt banan när jag skulle skritta av honom för hand. Det var nästan så vi fick hämta släpet istället för att gå dit, hi hi!!


Idag var det första dagen han stod helt stilla när jag sprayade flugmedel på honom.

ÄNTLIGEN har han förstått att det är bitdjuren jag vill ta dö på, inte han    


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards