Direktlänk till inlägg 25 december 2008

Dan efter dan

Av Natalja - 25 december 2008 12:42

Upp tidigt! Morgonfodring och utsläpp... fast jag knappt kom ur sängen i morse. Det var inte för att jag var för trött och det var inte heller för att jag hade ont någonstans. Nä, det var för att jag HADE ÄTIT FÖR MYCKET!

Kände mig som en skalbagge på rygg, fick gunga till så jag ramlade ner på golvet med en duns ( kanske inte riktigt men nästan : )

Ingen gröt till frukost och absolut ingen skinka. Fick inte ens ner ett vörtbröd. All-bran fullkornsflingor, det smakade ovanligt gott idag.


Precis när jag fått ut alla hästarna och dom stod där i sina hagar och mumsade på frukosthöet så började det snöa. Stora vita flingor kom det från en ganska mulen himmel.

Mysigt men jag hann knappt mocka klart, sen var snön slut. Ja ja, lite vinter fick vi ju i alla fall : )


Hämtade in Latin igen när jag var klar med marktjänsten. Eftersom det var stenhårt i marken fick jag ändra mina planer på att rida på banan. Tog Byfalletvägen mot bokskogen istället. Kunde rida i kanten på vissa åkrar och där var det mjukt. Han var lite tittig men mycket lugnare. Fick till och med trycka på honom lite i traven.


Började med att klättra lite i bokbacken, först skritt sen trav. I början eldade han på men upptäckte ganska snabbt att det var jobbigt. Han fick lyfta på benen, hela marken var täckt av ett tjockt lager av löv.

Tog en avstickare och travade bort en bit bland bokarna. Han fick fart igen och blev lite slarvig, samtidigt som han fånade sig för en sten, snubblar han på en annan sten och går ner på knä. Upp igen och arg som ett bi.... PÅ MIG, för att jag tog han i munnen! Hade jag inte hållt emot så hade vi förmodligen slagit en kullerbytta istället. Efter det var han lite mer noga med vart han satte tassarna.


Efter klättringen red jag ner till en äng, den ligger så fint nedanför bokbacken och bara några meter ifrån havet. Travade runt i serpentiner och vejde alla kaninhål. Hittade ett bra voltspår och fattade galopp.

Kunde sitta och jobba honom låg och avslappnad i båda varven. Ängen var bara lite frostvit men mjuk så det var inga problem att rida där. Latin tog i och blev ganska snabbt svettig. Han frustade och öronen gungade i avslappnat i takt med galoppen.


Innan alla krafterna var slut galopperade vi hemåt, upp för den lååååånga backen. När vi kom ut på grusvägen var han nästan lite trött. Bra, då håller han sig kanske lite lugnare ikväll.

Travade hemåt i åkerkanten och hade han fått välja sjäv så hade han bara joggat sista biten, men eftersom jag gärna bestämmer så tryckte jag på honom så det åtminstone blev lite riktig trav. Han var inte helt nöjd med det men lydde snällt matte. Sista traven var kanonfin och han fick skritta sista biten på lång tygel. Vi har knappt kunnat göra det den senaste veckan för han har varit lite för hispig.


Han var nöjd när han fick gå ut i hagen igen.

Gav dom lite mer hösilage och kollade så att vattnet inte var helt bottenfyst.


Nu ska jag ta en lååång promenad med vovvarna och hoppas att förbränna lite julmat, ska till Lindås och äta rester senare i eftermiddag så då måste det finnas lite plats ledig ; ) 


Så här vackert var det i morse halv åtta!


 
 
Aramis

Aramis

25 december 2008 21:13

God jul och gott nytt år på er med :)

Önskar,
Aramis och matte

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards