Direktlänk till inlägg 9 januari 2009

Ishalka och fullmåne

Av Natalja - 9 januari 2009 23:20

Ja ha, då var all snö borta. Kvar är bara ett lager is lite här och där.

Bäst att brodda så man inte halkar omkull.

 Jag och Latin tog rundan bort till Bokskogen. Det var ganska behaglig temperatur och månen lös upp vår väg så jag behövde inte tända pannlampan förren vi kom in i skogen.

Fast innan vi hann dit blev vi osams. Undra vem som har lärt Latin att det är ok att springa så fort man lättar lite på handen? Jag har en misstänkt men jag tror aldrig att hon erkänner. Det är ju jag som ridit in honom, tränat honom, ja ridit honom större delen av hans liv, så den misstänkte är jag själv. Men kan jag skylla på något annat så måste jag ju prova det först ; )


En liten pinne blev min hjälp i skogen. Han lyssnade genast mycket bättre och även om jag fick göra 100 övergångar så gick det mycket bättre. På gräsvägen var det riktigt mjukt så där galopperade vi. Det låg lite högar med snö i kanterna och dom var lite läskiga tyckte Latin, jag tyckte han var fjantig. Han var så stark på vägen hem och jag försökte med halvhalter och övergångar, men det hjälpte knappt. Vi blev båda helt genomsvett å till slut lugnade han sig. Han fick gå sista biten hem på långa tyglar, då gick det undan! Han har nog aldrig haft ett sånt övertramp i skritten innan : )



Jag har ju berättat om mina shettispojkar. Nu tänkte jag kort presentera några andra hästar som jag har haft.


Jag börjar med Max. Denna lilla fjordingkorsning som jag fick -91. Han var 4 år och kunde knappt svänga. Han var min tränings och tävlingskompis till -98. Vi tävlade lite dressyr (LB) och hoppade 110 cm. Vårt höjdrekord är 140 cm och då får man tänka på att Max bara var 157 cm hög. De senaste åren tävlade vi även lätt fälttävlan. Det var i terrängen Max var bäst, men så hade han en morfar (Silver) som både vunnis ponny SM många år och kommit 2a i EM!!


Jag och Latin var ifrån varandra ett tag, då hade jag fullblodet Zandro på foder. Han var en hopphäst född -91 som skolats om till dressyr. Vi hann tävla ett par gånger men det gick väl inte så där bra. Zandro hade en otrolig galopp men traven den var i klass med en b-ponny : )


Innan Latin kom hem igen hade jag ett sto hemma "Gullan" Hon var halvblod/quarter och lite halvtokig. Hon skuttade gärna fram på bakbenen och valde helst väg själv. Efter ett par veckor förstod vi varandra lite bättre och skuttade inte fram lika mycket : ) Minns faktiskt inte hur länge jag hade henne men det var nog en månad eller två.


Sen kom Latin hem igen och vi kämpade på ett tag igen. Han var ofta slö och tråkig, gillade inte alls dressyren och vi kom alltid sist på tävlingarna. Det enda han tyckte var skoj var att bli körd så jag lät honom vara körhäst ett år. När han var utlånad så passade jag på att rida in en 3 åring e: Cardento. Casper hade haft sadel på sig 2 gånger när han kom och när han åkte hem 2 månade senare gick han i form i skritt och trav och var galopperad i båda varven.


Nästa häst som jag tog mig an var Windy. Ett vackert sto född -97. Hon är Quarter/travare och hennes temperament påminde om Gullans fast 100 gånger värre. Vi kämpade ihop 14 månader och vissa dagar gick det framåt, vissa dagar gick det bakåt. Den ena dagen var inte den andra lik...

Sen kom Latin hem igen och jag hade ingen möjlighet att ha två hästar.


Och som alla vet så är det Latin igen och nu kommer jag aldrig mer låna ut honom och alla tankar på att sälja honom är borta. Som min tränare säger, "så länge man inte är bättre än sin hästen så finns det ingen anledning till att byta häst" och visst är det så.


Latin, ingen är som han *ler*


 
 
Aramis

Aramis

10 januari 2009 00:32

Men visst är det härligt att rida i månskenet? En alldeles speciell känsla ;)

http://aramise,bloggagratis.se

 
Ingen bild

natalja

10 januari 2009 00:37

Ja visst är det!
Tycker det kan vara fullmåne jämt ; )

 
Ingen bild

Marina

10 januari 2009 12:06

Jag tycker att vi skyller på Tamburin ;) Tolgan fick också en väldans fart så fort man lättade lite på tyglarna. För det kan ju inte bero på den som äger hästen hihi
Trevlig helg! KRAM

 
Ingen bild

Natalja

10 januari 2009 20:01

Vilken toppen idé! Vi skyller på pappan, det brukar man väl göra när ungarna är jobbiga och på mamma när dom gjort något bra ; )

Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards