Direktlänk till inlägg 3 maj 2011

Glad Gosse

Av Natalja - 3 maj 2011 21:57

Som Latin lovade kommer här ett lååååångt inlägg, hi hi


Låt mig tänka tillbaka... I fredags fick han vila, å i lördags fick han också vila. Jag hade städat och plockat med huset hela långa dagen så när klockan var närmare 20:00 så var all min energi slut.

Sen hade jag utsläpp i Söndags och eftersom hus-fixandet skulle fortsätta så steg jag upp INNAN tuppen.

Börjar med att fodra och så småning om gå ut med hästarna. Tar Ture och den lille först, då blir Latin helt vild!!! Han gnäggar och bankar i dörren. Jag skyndar ut med höet för att släppa ut honom. Går förbi för att hämta Bella (tar alltid dom samtidigt) Oj, då blir han ännu värre!! Knashäst. Kommer tillbaka och har Bella med mig. Latin gnäggar igen och blir helt överlycklig när jag öppnar boxdörren.

Sen kliver vi ut. Latin småspringer och har väldigt bråttom ut. När vi närmar oss hagen knäpper jag loss grimskaftet och han galopperar in i hagen. Fram till en hö-hög och tar en tugga. Sen jagar han Bella ett varv runt höet och skuttar som en kalv på grönbete. Jag står bara och skrattar åt den annars så stela brune.

Han tar en repa runt hagen, sen dissar han både Bella och hö och försöker istället hitta lite gröna strån längre ner i hagen...


Jag släpper ut de sista två pållarna och kör hemåt.

Resterande av dagens timmar ägnas åt hus och tomt.

Det blev sååå fint. Lovar att visa bilder!


När kvällen närmar sig blir det återbesök i stallet. Denna gången tänkte jag rida. När jag går ut i hagen, vad möts jag av då? Jo samma tokiga bruna häst som i morse. Han kommer GALOPPERANDE!! Det har inte hänt många gånger tidigare. Vi skulle ha gett oss ut i skogen med Babsan och Ture men då kommer jag på att han hade ju bara tre skor i morse. Vi ändrar oss och håller oss på ridbanan istället.


Jag försöker rida så där balanserat och fint utan innehand. Det är minsann inte lätt men OJ va fin han var idag. Han kändes väldigt mjuk och följsam. Det blev inte så mycket trav men lite galopp fick vi till innan vi avslutade och skrittade av. Föresten så har Anneli (som höll i den intressanta kusen) lagt ut lite bilder och info i sin BLOGG, ta gärna en titt!


Latin fick mycket beröm och kel efter ridningen, gjorde även ett försök att bli av med den sista vinterpälsen.

Nöjd och glad åkte jag hemåt för att hinna sova lite inför veckans arbete.


Det blev vilodag för Tiinen i måndags. Konceptet = ridning varannan dag, verkar passa Latin väldigt bra. Han känns nästan bättre varje gång jag rider och idag var det inget undantag. Vi tog Grisarundan ihop med Malin o Bella. Latins trav var makalöst fin! Ja jag tror ALDRIG att han har gått SÅ bra!!!

Taktfast med ett härligt gung genom kroppen. Han var inte tung i handen eller stel i sidorna heller. Har var helt enkelt PERFEKT! Ja för hans kapacitet i alla fall.


Så i morgon får det bli en regäl "ta-bort-vinterpäls" rykt igen.

Dock ingen ridning, den spar vi tills på torsdag.

Men visst är det häärligt när man märker en annan energi och glädje i sin gamla häst! Det gör ju även mig väldigt pigg och glad   


 

Bild från 2009



 
 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

4 maj 2011 09:41

Ja men visst är det härligt med hästar som har livsglädje och energi!!! Kram

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards