Direktlänk till inlägg 17 februari 2009

Äkta dressyrnörd

Av Natalja - 17 februari 2009 22:16

Nu är det använt... mitt ljusblåa dressyrschabrak som jag köpte i Falsterbo i somras men det har bara legat orört i garderoben sen dess : o

Det är bara ÄKTA dressyrnördar som klär sina stora vuxna hästar i babyblått!

Å jag har till och med funderat på att ha det på träningen på söndag!!!!


Ett annat kännetecken på ÄKTA dressyrnördar är breda nosgrimmor.

Jag var tvungen att testa  kandarnosgrimman som vanlig nosgrimma, satte på ett löst fäste till aacheremmen. Kanske inte så snyggt men det funkar.


Tänkte eventuellt lämna in den hos någon skomakare och be honom sy dit en "öggla" eller är den för smal? Drömmen är ju en Döbert nosgrimma 4,5 cm men det kostar lite för mycket.... får vänta tills jag blir rik : )


På kandaret satte jag då den breda nosgrimman. Den har ett löst fäste så tar man bort det.... så blir den ju en kandarnosgrimma, smart va!

Å det blev jätte bra, snyggare än vad jag trodde!



Så det fick bli ett pass med kandaret idag. Vi gick upp på ridbanan och kände efter lite. Det var inte så halt i snön som jag trodde men istället ganska knöligt lite här och där. Försökte undvika dessa ställen å då gick det riktigt bra.


Latin tyckte inte att han behövde ta i något utan gick runt och lullade mest. Jag fick ta honom i kragen och be om lite vikt på bakbenen och lite uppmärksamhet.


Meddelandet gick inte fram första gången, istället rusade han på med ALL vikt på frambenen. Övergångar skritt-galopp är kanonbra när han helst vill gå i "framstupa sidoläge"  å det funkade idag också.


Det är lite extra jobbigt att sitta ner på honom när han går i snön, men jag tog korta delar där jag satt ner och faktiskt så kändes det riktigt bra.

Tillslut var till och med galoppen fin och när han väl la mer vikt bak så blev han inte alls tung och han snubblade inte alls.


Kan han inte komma på det själv?!

 
 
Aramise

Aramise

17 februari 2009 22:49

Så fiiin han blev! Roligt; du verkar ha exakt samma sadel som jag hade innan min Passier - är det inte en Isabell Werth i det här superhärliga "mockaliknande" materialet? Jag sålde min till en tjej i Blekinge för fem-sex år sedan, det kanske var du, ha ha :) Jag har också lämnat in min breda fina kandarnosgrimma (i väntan på att miljonvinsten skulle ramla ner så jag kunde köpa Döbert), men - som sagt i väntan på det så fick sadelmakaren sy dit en ögla! Blev kanonfint - rider i det tränset varje dag :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Caroline

17 februari 2009 23:00

Supersnyggt ju! Ser tjockt och gott ut det blå. Nosgrimman blev också jättebra. Smart! Själv har man också köpt kandar nu.. vet inte varför men jag fastnade för den Breda nosgrimman, snacka om dressyrnörd... Jag är HELT på din sida. Kram

 
Ingen bild

Natalja

17 februari 2009 23:02

Taaaack!!!
Ja det är en Isabell Werth, köpte den för ett år sen av en annan tjej här i blekinge (som hette Linda tror jag)
Den passar perfekt till Latin som ändrar form ett par gånger per år. Zaldin jag hade blev för vid när han rasade i vikt runt nyår : (

Va bra, då ska jag lämna in min nosgrimma till skomakaren i väntan på miljonerna!

 
Ingen bild

Natalja

17 februari 2009 23:04

Tack Caroline
Åh, va har du köpt för ett fint kandar. Du MÅSTE visa bild : )

Kram

 
Ingen bild

Martina

18 februari 2009 00:01

Hej Natalja! Sa till Henrik för lite sedan att jag var så ridsugen och fostod inte riktigt varför. Men nu slog det mig... är ju här och läser för jämnan och då kan man ju inte bli annat än ridsugen :) Jättefint kandar, bred nosgrimma ska det va! Och schabraket är också jättefint. Kramar

 
Ingen bild

Natalja

18 februari 2009 21:41

Oj, tänk om Henrik skyller på mig om du köper häst igen : o!

Om du blir FÖR ridsugen så vet du vart du ska åka va? Hit så klart!
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards