Direktlänk till inlägg 20 februari 2009

Fler syskon!

Av Natalja - 20 februari 2009 23:34

Hästforum är bra på många sätt.

Man kan lära sig ett och annat, få bra tips och framför allt får man kontakt med andra hästmänniskor i hela sverige.


För några dagar sen skrev en tjej till mig att hennes mamma var medryttare på en av Latins syskon.

Det var en valack e: Hubertus...

Jag funderade och tänkte att det kan ju inte vara någon annan än LaSalle.

Å det stämde!


Så här skrev Elin om Latins 20 åriga storebror.


"Hej!
Ja visst är det ett roligt sammanträffande?

La Salle är framför allt en väldigt snäll häst att rida, supercool så det passar min mamma perfekt! Kan vara lite sur i stallet dock, humöret växlar rätt rejält då.
Det är ett tvillingpar som äger honom nu, tror de har ägt honom ca 7 år och en av dem var medryttare hos tidigare ägare innan dess.
Jag är inte helt hundra på om han är tävlad, men vet att de iaf har tränat en del lättare hoppning och fälttävlan med honom.
Man kunde kanske önska att det var lite mer fart i honom, allt går lite långsamt iaf innan man har påmint honom om att det är arbete som gäller
Sen har han som sagt sin låånga kropp lite emot sig, benen skulle behöva vara någon dm längre lite stel här och var är han också (men vad fasen han är 20 år ) men han gör ofta sitt bästa och det syns på honom, han blir så fin och nöjd när ryttaren gör rätt!
Är väl utbildad typ LA dressyr även om form och bärighet inte räcker till för tävling kanske, gör även stadiga byten. Ägarna hoppar honom också på lite lägre nivå, han är lite feg om han inte får 100% hjälp av ryttaren.

Ska maila dig några bilder åxå

//Elin"

Det är ju nästan skrämmade va lika dom är!! Den långa kroppen och de korta benen, att allt går lite långsamt och bristen på bärighet.


Jag svarade så här


"Tusen tack Elin

Det är så roligt för alla syskonen som jag känner till är så lika. Det konstiga är att det är olika hingstar och ändå är det ingen som är som mamma Lami.

Det du skriver om La Salle passar in på Latin också.
Han är världens snällaste, det är inte mycket som får honom stirrig och så har han alltid varit.

Jag köpte Latin som hopp/fälttävlans häst och han hoppar med en bra teknik men han skulle aldrig vinna någon omhoppning. Han hoppar stort och är lite långsam, och tvekar jag, då stannar han

Vi har också den långa ryggen och den lågt ansatta halsen emot oss. Nu efter alla dessa år börjar vi närma oss LA form.

När jag skulle köpa Latin 1996 så provred jag mamma Lami. Hon var ett smidigt litet sto på 157 cm. Inte alls så stor och lång som hennes föl. Pigg, ja nästan het för att vara 21 år. Arbetsvillig som en myra och väldigt trevliga mjuka gångarter. Latin har inte fått någonting av det

Vänliga hälsningar Natalja"


och så fick jag en bild på La Salle också.

Visst är han snygg!?



Jag har tidigare haft kontakt med Ingrid (även ägare och uppfödare till hingsten Biggles 1015) som äger Latins stora syster LaSanne. Hon är avelssto och lite info om henne hittar ni här


På samma hästforum hittade jag även ägaren till LaBamba.

Han bor i skövde och är läromästare till mor-dotter.

Även han är lite som Latin "Han har heller inte tyckt det har varit kul att ut å tävlat men han har funkat bra som läromästare, dock lite bekväm av sig"



Å jag fortsätter att leta syskon och ägare : )


Hittade för att tag sen Susann, Latins uppfödare.

och hon hade en bild på mamma Lami som ung.


Internet är bra att ha!


Lamis alla föl:

1978  LaMour e Krevad

1979  La Pal e Nepal

1980  La Fenne e Nepal

1985  Laramie e Gassendi

1987  Lascaux e Bordeaux

1989  La Salle e Hubertus

1990  La Sanne e Judex XX

1991  La Pan e Amiral

1992  Labamba e Amiral

1993  La Cost e Amiral

1994  Kastade fölet e Tamburin

1995  Latin e Tamburin

1996  Millington Greyleg e Highlight








 
 
Ingen bild

Caroline

21 februari 2009 12:49

Vad kul att få höra lite om hur det går för Latins syskon.

Idag hämtade jag mitt nya kandar på posten, O My God! Det är super duper snyggt med jättbred nosgrimma med mycket fluffigt vitt foder! Pannbandet var inte lika snyggt så det ska jag byta ut. Måste prova snart och ta bild hihi
Trevlig helg
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards