Direktlänk till inlägg 2 mars 2009

Pisseväder

Av Natalja - 2 mars 2009 22:27

Efter den HÄR läckra middagen

gick jag ut till bilen för att köra till stallet.

Jag hade förväntat mig att det skulle regn men inte att det skulle blåsa och vara dimmigt! Plötsligt försvann allt mitt ridsug och jag bestämde mig för att Latin får en vilodag till. Tänkte frissera honom lite och kanske massera igenom honom. Nu var han så pass lerig och tovig att det tog hela kvällen att få honom fin. Hann helt enkelt inte med någon massage. Fast jag tror han var ganska nöjd med en puts kväll, han sov när jag ryckte manen.


Så har jag laddat upp lite fler bilder från helgens äventyr.

Har visserligen sovit på saken men jag vet inte om jag får med all fakta rätt. Så om det är någon som kan det här bättre får ni gärna rätta mig om jag har fel.


Mikkel pratade om hur hästarna, som är ett flockdjur, ser oss människor, som faktiskt är ett rovdjur. Hästarnas naturliga beteende är att fly från rovdjuret. Hästen vill inte bli uppäten. Det är vår uppgift som rovdjur att bevisa för hästen att vi inte äter hästar... så ofta!


Läs HÄR lite kort om NH (Natural Horsemanship)


Det första Mikkel gjorde när han började med skimmeln var att byta den breda lädergrimman med det korta grimmskaftet till en repgrimma med ett långt rep. Han vill inte vara "nära" om hästen far iväg.

 


Han hade inte riktigt tålamod att vänta medans Mikkel pratade så han smakade på repet lite istället. "Använder tänderna" visar att han använder vänster hjärnhalva.


Som jag skrev igår så blev den läckra Spanjoren rädd första gången vi klappade händerna, han ville fly!


Sen visade Mikkel hur hästarna hälsar på varandra. Vi stegar oftast in till hästen och tar den på huvudet. Hästarna nosar lite försiktigt på varandra för att sen lukta och röra vid kroppen, inte huvudet.



Sen flemar han, också ett tecken på att det är vänster hjärnhalva som används.


Han travar iväg


och till en början är allt lite läskigt. Den oranga "sticken" och bollen och tunnorna och pallen.. ja ALLT!

Mikkel gör som med applåderna och han lugnar sig snabbt.

Det tar inte lång tid innan han kan svinga sticken över honom utan att det blir full fart. Han lägger ingen press bakom.


Sen är det bollens tur. Skimmeln är redan så pass lugn så han reagerar inte så mycket på den.


Å sen tar han en repa i full fart, fast den här gången är det en lugn galopp där han har koll på allt. När han första gången rusade runt så var det höger hjärnhalva som styrde, sen lärde han sig "tänka" och vänster tog över istället.


Mikkel leker "sätta nosen på" och får skimmeln att sätta nosen på just de sakerna han ber om. Han lyckas till och med att backa honom in mellan två tunnor brevid pallen, bakom bollen. Det är något som kräver mycket tankeverksamhet.


När han sedan är klar med skimmeln, så är det en helt annan häst som står brevid. Häftigt att se!


Bonusbilder:


Den lille gnäggar


Rider Athena som går med sänkt huvud = trygghet


Vackra hästar


Nu är det sovdax... måste smälta lite till : )

 
 
Åsa

Åsa

3 mars 2009 07:19

Så bra skrivet, jag smälter det ännu.
Han är underbar med hästarna Mikkel!

KRAM
Åsa

http://loki.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

3 mars 2009 12:50

Det dääär såg minsann gott ut :o)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

3 mars 2009 23:23

Tack Åsa.
Jag försöker plocka fram allt han sa och gjorde, det kan ta en stund : )

Kram

_______________________________

Ja, det var verkligen gott, hade med mig en portion till jobbet idag *mums*

 
Ingen bild

Åsa

4 mars 2009 07:03

Jäkligt fina bilder har jag glömt att skriva *ler*

Åsa

 
ylle

ylle

4 mars 2009 08:42

Vilka härliga bilder, och Din beskrivning var ett rent nöje att läsa! Kul!!! Visst är det härligt med människor som har förmåga att hantera hästar rätt!!!!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

4 mars 2009 21:16

Tack Ylle.
Ja, visst är det synd att det inte finns fler "hästmänniskor"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards