Direktlänk till inlägg 6 mars 2009

Håll i er... för här kommer något i hästväg!

Av Natalja - 6 mars 2009 23:00

Den kom idag! Nosgrimman med stort N.

Ja, jag blev väl idiotförklarad minst 5 gånger på jobbet för att jag hade beställt en nosgrimma när jag redan har en hel hög med träns och nosgrimmor.

Jag har letat och tittat och letat lite till men inte hittat någon som denna (Jo, svindyra Döbert visserligen). Trodde ju att HdR tränset hade ett fast aachenfäste, men nu var det bara bra att det inte hade det, för den nosgrimman har jag satt på kandaret.


Den här nosgrimman har ALLT och jag hoppas verkligen att Latin gillar den också : )


Var ju tvungen att testa den idag å den satt perfekt (den är måttsydd efter Latin)

Red ut en kort runda i skritt och trav. Han kändes mer stel i nacken idag och ganska stum i munnen. Smekmånaden med det nya bettet är redan slut och det är som ett i mängden. I morgon på träningen tror jag tar det tjocka ihåliga, rider jag som jag ska är det bettet det som han gillar bäst.


Sen red jag upp på banan en stund. Där märktes det ännu mer att han var stel. Ökade tempot en aning och la inga små volter. Skänkelvikningarna gick mycket bättre idag. Han höll taktern och klev över så fint. Höger galopp var jättefin men vänster.... nä, den var kantig. Han vill ju ogärna böja vänster bak, han håller det rakt och trampar ofta ut med det tex i bakdelvändningar.


Fick tips igår på hur jag får det smidigt och även hur jag ska stärka höger bakben (det är bara fördelar att ha hästen installad hos en dressyrtränare)

Han blev bättre i munnen efter en stund men var fortfarande orörlig i nacken.


När jag tyckte allt funkade, saktade jag av. Måste spara på krafterna till träningen i morgon. Skrittade en stund på långa tyglar, så tyckte jag att han gav sig iväg i skritten så. Gjorde halt och sen en framdelsvändning, va lätt det gick å inte höll jag i honom heller. Testade det några gånger åt båda varven, sen för skojs skull gjorde jag en bakdelsvändning, med bara sätet och skänklarna. DET GICK! Det trodde jag aldrig : o


När vi kom ner till stallet igen masserade jag nacken med liniment. Stretchade inga ben eller nacke. Han var riktigt spänd i nacken på vänster sida. Hoppas det är "lösbart"


Ja det var väl allt för i dag... Nä förresten.

Ylle frågade ju om glitterklistret. Jag köpte det på "Simsalabim" i stan, en pysselbutik som har mycket Panduro saker.

Det finna en mängd olika färger och en tub kostar ca 30-40 kr


Tanken är väl att man "skriva" text på kläder, men det fäste fint på läder också.


Här ser ni träningstiderna för i morgon


Nä he... Nu är det nästan sovdax igen.

Trevlig Helg!









ps. Ville ni se nosgrimman eller?

Klart ni ville ; ) här kommer några smakprov.

Ska ta bättre bilder i helgen när det är dagsljus.







Förstår ni nu att jag inte kunde låta bli : )



 
 
Aramis

Aramis

7 mars 2009 00:01

*LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOVE* :):):) Var har du fått tag på denna undersökna bedårande nosgrimma? Hi hi :) Förresten - vad roligt att du vill vara försöksperson i min lilla studie! Ska skriva en liten artikel om B o T. Ska vi höras mer via mail?

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

7 mars 2009 00:11

Jaaa visst är det uuuuuunderbar : )

Har beställt den av sadelmakaren Maria Sunnman.
Maila mig gärna (min jobbmail natalja@ikett.com)

 
Aramis

Aramis

7 mars 2009 00:23

Den sitter som gjutet på Latin :) Och så gillar jag skarpt det svängda pannbandet :) Supersnyggt! Jag mailar dig på måndag så får vi snacka vidare om saken (alltså inte tränset då menar jag, hi hi) :) Godnattkram!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Caroline

7 mars 2009 08:54

OMG !!! (oh my god) Den är ju helt underbar den där breeda saken. Latin är ännu snyggare och jag som inte trodde han kunde bli mer gorgeous! Nu kommer ni vinna i fortsättningen ska du se. =)) Kram

 
Ingen bild

Åsa

7 mars 2009 14:39

Loki hade försvunnit bakom den nosgrimman.
Men den är grymt snygg!
Latinen blev muchos snyggos i den :)
Snyggare än vanligt!

Gillade ditt glitter pannband.
Tack för tipset!

Krya på foten, ta det lugnt!!

 
Ingen bild

Martina

7 mars 2009 20:51

Super snyggt träns. Jag blir helt grön av avundsjuka fast än jag inte har ngn häst längre, hihi! Hoppas att träningen går bra. Ni lär ju vara super snygga iaf ;) KRAM

 
Ingen bild

Natalja

7 mars 2009 22:03

Tack ALLA!
Måste ju säga att den ser ÄNNU snyggare ut i verkligheten OCH Latin gillar den.
Kan det bli bätter?

Kram kram

 
Jessica

Jessica

8 mars 2009 15:00

Snyggt träns!

Nu finns du med i min länklista. =)

Kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Eva

26 juni 2009 17:56

Vad fick du betala för denna supersnygga nosgrimma? Är inte sadelmakare dyra..?

 
Ingen bild

Natalja

6 mars 2010 17:03

Eva: Jag betalade 800 kr för den, å det tycker inte jag var så farligt med tanke på hantverket!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards