Direktlänk till inlägg 7 mars 2009

Äntligen träning!

Av Natalja - 7 mars 2009 16:38

Det var länge sen, ja hela 6 veckor har gått sen jag tränade för Helena och det här blev den 4:e träningen.


Jag plockade in Latin och gjorde honom fin i gråa lindor och sitt ylle täcke.

Han visste att vi skulle iväg för han la en hög i stallgången, det gör han aldrig när vi "bara" ska rida hemma.

Snäll som han är klev han upp i släpet och vi körde mot stan.


 


Det blev inga fler bilder idag och tyvärr ingen film.

Roger var fullt upptagen med staketsättning hemma i trädgården. 


När jag gick in i gamla ridhuset för att värma upp, trodde jag att jag var sen. Men så var det inte, träningen var ca 30 min sena så jag hade gott om tid att värma upp. 

Skrittade länge och böjde honom utan att plocka ihop honom.

Han kändes rätt ok men lite fast i bogarna.

Jag hade tagit med longerlina för att vi pratade om sitsträning förra gången.


När det blev vår tid sa jag att bogarna inte kändes ok plus att jag var lite besvärad av vänsterfoten.

Jag började rida och det gick riktigt bra! Hon tyckte inte ens att jag behövde någon sitsträning.... Gissa om jag sträckt lite extra på ryggen!


Latin var riktig fin, pigg och lyssnade på allt. Öppna längst spåret och skänkelvikningarna flöt på bra. Fick sen rida halva diagonalen i skänkelvikning och resten i sluta. Latin försökte men jag var SÅ sen med mina hjälper! Där kom jag ner på jorden igen...

Sen galopp, lika fin den. La 8 meters volter och saktade av/fattade galopp. När jag fick alla mina flaxande kroppsdelar där dom skulle vara, kunde jag svänga på en femöring.


Nästa övning var förvänd galopp längst långsidan, halt, två steg och sen bakdelsvändning, förvänd galopp igen osv osv...

Första gick bra, galopperade bortåt, gjorde halt, vände på bakdelen åt höger, fattade höger galopp, ökade - samlade, halt. sen bakdelsvändning som slutade med ett VAD GÖÖÖÖR DU! Jag gjorde som jag brukar och det var helt fel. försökte igen och Latin vägrar att gå!!! Jag satt där och kände mig som Lisa 8 år som precis lärt sig galoppera...

 -"där får du skylla dig själv, det är du som gör fel" och visst var det så!
När jag gjorde som Helena sa så vände han på bakdelen!!

Undra vad hon kommer att upptäcka nästa gång. Förra gången var det skänkelvikningarna, nu bakdelsvändningarna.


Jag var ganska liten när vi fortsatte på volten i trav. Trött var jag också och kände min som en trasdocka. Ville hålla i både mig och Latin i yttertygeln och fick åter igen bannor! Jag fick INTE hålla i mig i den, när jag släppte den blev det ett helt annat flyt i traven. Han böjde sig i bålen, fick sväv i frambenen och spårade perfekt. När jag tog i yttertygeln så rätade han ut sig, bakdelen föll in och bogen ut....

Att det ska vara så SVÅRT! 


Vi avslutade träningen med att Latin fick en massa beröm, han var så ambitiös och gjorde allt jag bad om. Han visade när jag gjorde fel, å fortsätter han så kan vi lära oss en massa nytt och förhoppningsvis rätt.


Det var med blandade känslor jag körde hem. Glad för att Latin var så fin och PIGG! Nedstämd för att jag kände mig värdelös... men men jag lär mig väl så småningom. Helena är tuff och och lindar inte in orden i bommul, men hon har ju helt rätt och man lyssnar verkligen. Hon förklarar också varför man gör fel och hur man ska göra istället. Men det är lätt att tappa modet, man kommer ju bara ihåg det där negativa, det är ju likadant med tävlingar.


Man lär så länge man lever! 

 
 
Aramis

Aramis

8 mars 2009 18:02

Är så glad för att Latin gick så fint idag - roligt att du hittat en tränare som du är nöjd med - jag måste dock säga att (jag tycker) att en tränare inte bara ska vara duktig på att tillrättavisa - en tränare måste också kunna ge beröm! Jag är säker på att du gjorde massor av bra saker idag - tänk på de istället :o) Kram :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

8 mars 2009 21:57

Tack Aramis! Dina ord gör mig glad! Kram : )

 
Ingen bild

Martina

8 mars 2009 22:04

Som vanligt blir jag jätte ridsugen när jag läser att du varit och tränat. Helena är kanon bra! Det är bara att ta åt sig kritiken, det är ju därför man tränar, för att utvecklas. Ibland är det bra med lite tjat, nästa gång blir det mer beröm :) Men ngt måste du ju ha gjort bra när Latin känndes så fin :) KRAMAR

 
Ingen bild

Natalja

9 mars 2009 22:34

Du har så rätt Martina. Ska man gå vidare och bli bättre så måste man kämpa i motvind. Nästa träning är jag kanske i tipptopp och Latin är den som får är snurrig : )
Det VAR mycket som var bra på träningen, kommer på mer och mer hela tiden. Om ett par dagar har jag till och med glömt att jag fick skäll, hi hi

Kram

 
ylle

ylle

10 mars 2009 06:12

Undrar just vem som blev TRÖTTAST under träningen? Det låter som om det var Du... men som Aramis och Martina skriver, Du har säkert gjort många saker som var jättebra, eftersom det låter som om det mesta fungerade>!!! Håll huvudet högt och tappa inte sugen!

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

10 mars 2009 21:41

Det var JAG som var tröttast!!
Får nog fila lite mer på MIN form för att få ut det mesta ur träningen : )

Tack för din uppmuntran!

 
Ingen bild

Nicolina

13 augusti 2009 01:09

"Helena lindar inte in orden i bomull!" HAHAHAHHA. Verkligen så är det!
Jag har ibland tom gråtit när jag ridit för henne, så frustrerad jag har varit. Men de hårda orden gör nytta faktiskt :) Och hon är inte sen med beröm heller (när man nu förtjänar det..!)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards