Direktlänk till inlägg 5 april 2009

Dagens tävling

Av Natalja - 5 april 2009 22:13

Jag har nog aldrig varit så nervös som när jag vaknade i morse.

Vet inte varför... men magen var full av fjärilar som flaxade runt.

Räknade ut att jag hade gott om tid och tog därför en lång morgonpromenad med hundarna för att stilla mina upprörda tävlingsnerver.

Det funkade faktiskt och efter en stund kändes allt mycket bättre.


Körde till stallet och kopplade på släpet. Bar ut alla prylarna, som jag slarvigt nog INTE hade putsat : o Men jag tog ju med kavajen, det är ju ett stort plus (brukar inte alltid ha den på klubbtävlingarna)


Hämtade in Latin från hagen och han råg rätt så ren ut. Av med täcket och jo, han var ganska dammig. Borstade av honom, lindade benen med de långa paddarna och la på BoT och ylletäcke. Sen tog jag och flätade honom. En knopp i pannan och åtta i manen, då blir det bäst!

När Latin såg ut som en stjärna, ledde jag ut honom och han klev på släpet direkt. Körde mot stan och kom fram till KLRK i god tid. Anmälde och betalade, sen lastade jag ut Latin. Han fick ha lindor och täcke, sen började vi vandra runt. Vi gick runt gruspadocken, runt flisbanan och bort till "Karlssons" stall.... när vi traskat runt i nästan 30 minuter, sadlade jag och tog på mig stövlar, hjälm och kavaj.


Sen fortsatte vi vandra fast nu slapp jag gå! När LC:1 började gick jag in i nya ridhuset för att börja rida fram. Skrittade och flyttade bogen på en volt, jobbade för att få honom mjuk i sidorna och halsen. Han svarade fint och vår 60 minuters vandring gav effekt. Jag hade ländtäcket på och lindorna. Det såg nog lite kul ut, alla andra red i vita fina, jag red i svarta, linade ända ner till hovarna : )


När jag tyckte han kändes toppenbra, fattade jag galopp. Sen tog jag ett par varv i lätt sits så han fick komma igång med ryggen. Gjorde många övergångar till skritt och nya fattningar efter det. Hoppade över traven helt, ville inte nöta när den inte har känts bra.


När det började bli vår tur, hoppade jag av, flyttade sadeln bakåt, tog av ländtäcke och tog av lindorna. Nu var benen smala och fina.

Red lite till sen skulle jag hålla mig beredd.

Väl inne på banan kände jag lite på honom i trav innan jag fick startsignal. Han kände helt ok!!


Tycker han gick bra hela programmet, visade ingen mellantrav (det kommer vi nog aaaaldrig lyckas göra) men han föll inte heller över i galopp. Galoppen var bra, skritten något kort. En blandning av femmor, sexor och sjuor gav ett resultat på 59,67 % Inte illa för en trähäst!!

Jag var jättenöjd, tänk på att han knappt kunnat trava i veckan.

Tappade takten ett par gånger, men tappar han takten måste det ju innebära att han faktiskt hade en takt emellanåt : )

På programmridningen hade vi ju ingen takt ALLS!


Kom nog 4:a i LB:2an och sen han vi värma lite till innan det var dax för LA:4. Han hade blivit jättepigg! Jag fick verkligen hålla i honom och då glömde jag istället att rida ihop honom så han var alldeles för lång i hela programmet. Ingen mellantrav här heller, men vi fick bla 6:a på en av bakdelsvändningarna och en 7:a på korrektheten i uppvisningen!!

Fick även kommentaren "låga händer" Då har ju Helenaträningen gett resultat, trots att domaren Alette tyckte jag skulle ha högre händer.

I LAn fick vi ihop 56.10 % och vi kom väl näst sist, eller ska jag säga 5:a, det låter bättre, ha ha


Han med att ta lite bilder före och efter ritten.


Christina och Wouter i damsadel (ps. dom är inte så suddiga i verkligheten; )



Latin såg en skum häst som han blev lite intresserad av



Vi gick fram till den något stelbente kompisen och Latin hälsade så fint med krökt nacke och stora näsborrar.


Söte Latin i fin-nosgrimman



Var ju bara tvungen att fota resultatet så länge jag var 2:a!!



Å så Latin igen



Fia och Calypsen, båda 157,5 cm



Jag och Latin



Fick hjälpa Latin lite så han såg lite gladare ut *fniss*



Malin och Nelson, som vann LB:2



Latin och Nelson snackar ihop sig inför kommande Div II tävlingar



Å så har vi Berends (Frieserhingsten) ägaren, Susanne på Maya



När vi tråcklat in dressyrstaketet under läktaren och allt var klart, körde jag hem mot Jämjö igen. Lastade ut Latin och innan jag släppten ut honom i hagen ville jag se hur han rörde sig.


Det är som Bo Åhman sa för 2 veckor sen

-"Det är ju ingen dressyrhäst, det är en ARME häst"



Ja, inte rör han sig med någon lätthet precis men han rörde sig MYCKET bättre än i torsdags. Å det gör mig SÅ glad!!!


Försökte få honom att ställa upp lite snyggt, lyckades väl inte så där bra precis.




Det var allt från oss idag!


ps. Vi tyckte det var jättekul att både Carolines syster Anna och Stall-Malin kom och tittade!!




 
 
Ingen bild

Caroline

5 april 2009 23:39

Åh vad kul att det gick bra idag såhär i början av tävlingssäsongen! Det bådar gott. Han är så fiin din bruna. Tycker bäst om den bilden där du får hjälpa honom med öronen hihi. Roligt att se lite andra bilder också. Anna ringde mig och tyckte det var jättekul att få titta på er! Kram kram

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

5 april 2009 23:50

Vad fin latin är! :) Allt bra med dej?

http://heavenisaplacenearby.blogg.se

 
ylle

ylle

6 april 2009 06:28

GRATTIS! Det verkar ha varit en riktigt lyckad tävling för er!!! Härligt!

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

6 april 2009 12:59

ARMÉHÄST??? Pyttsan... Tycker Latinen är suuuuperfin! Och snygg som få! Gillar verkligen bilden när han blir longerad på banan - tycker om hans format! Tycker ni var kanonfin båda två! Kram kram :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

6 april 2009 21:56

Jaaa, det var roligt att tävla : )
Trots att vi hamnade i den nedre delen av resultatlistan, så är jag så nöjd och glad att Tiin gick så pass bra som han gjorde!
Kram

____________________________

Heeeeej, Ann-Sofie
Kul att du har hittat hit : )

____________________________

Tack så mycket Ylle.
Ja, trots att vi inte vann, så var tävlingen väldigt lyckad!!

____________________________

Åhhh tack, du är så snäll, Aramis!!!
Kram kram

 
Ingen bild

Fia

6 april 2009 22:04

Hmpf! 1, 58 cm om jag får be!!! ;0)

 
Ingen bild

fia

6 april 2009 22:06

haha, inte 1, 58 cm....1, 58 METER såklart! Även om vi är små så e vi ju inte så små så vi inte syns;0)

 
Jessica

Jessica

6 april 2009 22:13

Sv: Ja, äntligen! =)

Kul med tävling! Och jag måste hålla med Aramis, tycker att det ser ut att vara en trevlig modell på din Latin! =)

Kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

6 april 2009 22:51

Ha ha ha! Nä det har du rätt i, Fia!
Ni är alltså 158 cm över havet.

____________________________

å jag blir så glad när ni gillar min brune!
Tack så mycket Jessica
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards