Direktlänk till inlägg 16 maj 2009

BMI och en mjukare häst

Av Natalja - 16 maj 2009 22:14

Vi bytte "invägningsdag" för ett tag sen..

Fredagskväll var kanske inte den bästa dagen och vi har sen några veckor klivit upp på vågen lördag morgon istället.


I tre veckor har vågen visat EXAKT samma vikt : / Bättre det än att det går uppåt i alla fall. Å hur gick det då idag? Eftersom det bara var jag hemma, fick jag köra en solo-invägning. Trodde inte riktigt på vågen och var tvungen att kiva upp igen... det var 1,8 kg ner sen förra veckan!! Otroligt vad det kan skifta!!! Så nu är det ca 8 kg ner (minus gipset) sen den 12 Januari och för första gången på länge så är mitt BMI nere på Idealvikt!!

Det får jag nästan fira med en bulle *fniss*


Det var öken i Latins box idag... Torven var snustorr! När jag hade mockat så tog jag vattnet som var kvar i hinken och blötte ner torven med. Klantade mig något och blötte ner mig själv också. Sen blandade jag runt torven så gott det gick och det gav god effekt. Genast blev den bättre, inte alls lika dammig.


Fick hjälp att ta in Latinen, har ju lite svårt att få in honom när Ture är ute. Det är det där med att hålla häst, mota häst och stänga grinden som är knepigt med kryckor.

Började med att frisera Latins ben och man. Borstade igenom svansen och kapade en bit på den också. Nu är han tävlingsfin igen : )


Lyfte fötterna och visst ser det betydligt bättre ut nu!




Tänkte att jag skulle ta honom i lina en stund för att se hur han rörde sig nu. Funderade på om jag skulle longera honom som Aramis och Jessica hade tipsat mig om eller prova en annan variant med Chambonen, att ha den lösare som Karin föreslog.

Det blev alternativ nr 2 och när Latin var blank och fin gjorde jag honom iordning för ett pass i den dammiga paddocken.


Istället för kapsonen tog jag ett träns med vaderat nackstycke. Fäste chambonens nackstycke i det och linan i ett delta i bettet.



Valde att inte ha någon nosgrimma för att se lite vad han gör med sin mun och tunga. Glömde så klart pisken å tänkte att det skulle ta för lång tid för "sengångaren" att gå tillbaks och hämta den. Latin tog naturligtvis chansen att såsa, så JAG fick jobba för att få en bra aktivitet i bakbenen.


I skritten gick han riktigt bra.

Där klev han på med ett stort övertramp och förstår att huvudet ska ner och ryggen upp.




Traven är svårare. Jagar jag på honom för mycket blir det springigt och låter jag bli att driva så somnar han, ha ha

Jag försökte göra så många övergångar som möligt men han vill inte sakta ner! Han såg mycket bättre ut idag, bogen var rörligare och bakbenen jobbade på bra. Han har inte kommit till samma jobb i traven som i skritten, men så har han inte fått trava så mycket heller eftersom jag tycker det mest verkar slita på honom.



Han suttade i alla fall på bettet och fick fram lite lite skum. visade inget obehag av att jag hade fäst linan i bettet och höll munnen stängd och tungan på rätt sida bettet. Tänk om vi kunde fortsätta jobba så, det hade varit underbart! Vill få honom stark så han inte behöver hänga sig i bettet.


Galoppen var något oegagerad och loj. Det är samma sak här. Han kommer inte ner med huvudet och verkar inte bry sig om Chambonens inverkan när han sätter upp huvudet. Lät honom bara galoppera korta intervaller.




Är ändå väldigt nöjd med honom idag. Han rörde sig MYCKET bättre. Böjde benen (det låter självklart men nä, inte för Latin. han är den enda häst jag känner som kan trava med raka ben) Han var även mjukare i sidorna och det bästa av allt, han spände inte emot halsen när jag kände igenom honom efteråt.

Kan det ha varit träningsvärk han har känt av tidigare? Han har ju SÅ lätt att få träningsvärk!!


(Nu röstar vi alla på Norge i Melodifestivalen)




 
 
Aramis

Aramis

17 maj 2009 19:36

Så skönt att det gick så mycket bättre idag! Kalas! Han ser så fin så fin ut! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

17 maj 2009 21:28

Han har verkligen vilat sig i form. SÅ snygg som han är i kroppen nu har han inte varit på läääänge : ) Kram kram

 
Karin

Karin

18 maj 2009 09:39

Hej gumman! Det ser mycket bättre ut, nu är den perfekt längd för honom! Det är supervanligt att hästarna går med höjt huvud i början när man longerar med Chambonet, men efter ett par gånger brukar det lossna – det handlar ju mest om att dom lär sig slappna av. Effekten av chambonet förtas av att du har en resårgjord. ”Stöten/tryckimpulsen” han skall få i nacken när han höjer upp huvudet högt förtas av att resårgjorden ger efter. Troligen känner han knappt inget alls i nacken. Longera hellre med en sadel (eller låna en gjord av en stallkompis?) där gjorden ger lite fasthet.

Sen ytterligare ett tips på hur du kan jobba honom nu när du longerar honom (eftersom du sa att han mest sprang runt). Ta in honom på en liiiten volt medan han travar - alltså som en 5 metersvolt. Se till att han trampar över ordentligt med bak. Låt honom gå ungefär 2 varv på den och sedan släpper du ut honom på en stor volt igen. Det är när du släpper ut honom som han kommer bli lååååååååg i traven. Upprepa några gånger i båda varven. Detta är superjobbigt för hästen, dessutum sliter det en del, så ta det lugnt. Kan göras i galoppen också, men kanske ca en 7 m volt.

Öva också övergångar från skritt till galopp och låt galoppen vara i bara något varv också. Gör sedan ny fattning… Ger dig också en låååååg (och mkt trött) häst.

http://timmerhus.blogspot.com

 
Ingen bild

Natalja

18 maj 2009 22:26

Tusen tack för alla bra tips Karin!
Jag är rädd om hans nacke så jag vill gärna att trycket mildras.

Jag försöker få till så många övergångar som möjligt men det är lite knepigt när han inte vill stanna *fniss*

Vi jobbar vidare!! Kramis

 
Cissi

Cissi

19 maj 2009 22:40

Hejsan!
Har kikat in några gånger.
Jätte skillnad på fötterna=)
Grattis!
Mvh Cissi

http://enungmammasdagbok

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards