Direktlänk till inlägg 4 juni 2009

Träning inför träningen

Av Natalja - 4 juni 2009 21:55

Det är lyxigt att ha hästen uppstallad hos en C-tränare.

Det är lyxigt att ha en ridbana utanför stallet med havsutsikt.

Det är ännu mer lyxigt att ha en snäll häst som man kan rida trots att man är enbent!



Kände att jag behövde hjälp idag, AKUT HJÄLP!

Är rädd att jag sitter och rider i ett undertempo bara för att sitta bekvämt.

Jag hade tur och fick hjälp redan ikväll.


Började med att skritta fram och det första hon såg var att jag inte sitter avslappnat. Jag spänner ben och rumpa och drar upp skänklarna. Fick tänka lååånga ben och istället för att driva med skänklarna, fick jag prova att vinkla upp spöet. Ja lite som Akademisk ridning. Skulle ha spöet i ytterhanden och när han inte gick fram så viftade jag med det för att väcka honom. Jag rörde alltså inte honom med spöet utan viftade bara vid sidan av honom. Lite som när man kör, att jag inte har tänkt så innan!


Det blev många övergångar, skritt-trav-skritt osv

Han gick bra, hade kanske önskat lite mer aktivitet bak men med tankte på omständigheterna tycker jag att vi båda hade bra med ork. När jag ville ställa honom, förböjde han sig i halsen och men var rak i sidorna. Ytter bog smet iväg i samband med detta.

Fick istället rida honom rak, och vara noga med att han bara ställde i nacken.


Sen fattade jag galopp, oj va svårt det var att svänga idag!!

Han ville inte alls böja i sidorna och flöt istället ut på volten. Jag försökte hålla i yttersidan men det var inte lätt. Testade att ta ner spöet men det resulterade bara i att han gick med rumpan innanför och flöt ut i alla fall.

Ett varv galopp, avsaktning - halt - skritt 1-2 steg sen galopp igen. Då blev det bättre. Försökte hålla honom rak med bogen på plats. Ibland var jag tvungen att bryta av för att han föll isär, ibland för att mina arma ben skakade!! Men det räckte med ett par skrittsteg, sen var jag igång igen.

Min kropp är nog inte så "ur form" som jag trodde.


Avslutade med lite förvänd galopp i båda varven. Även det gick bättre än väntat!! Vi höll igång i lite mer än 30 minuter, sen var vi båda ganska trötta. Jag travade jag av honom två varv sen skritt och långa tyglar och MYCKET beröm!


Känner att sitsen blir bättre för varje dag. Jag blir trött i ryggen än så länge och har svårt att slappna av i benen, men om jag jämför ridning innan benbrottet, så är den "lättare" nu.

Inte så att det är lättare att rida, för det är det verkligen inte, nej, men istället kan jag rida med lättare hjälper och mjukare kontakt.

Förr slet jag som en gnu med långa sporrar och valkar på händerna.

Nu sitter jag med endast ett fungerande ben, utan sporrar med ett spö i vädret och har "bara" ett par kilo häst i tyglarna.

Det passar väl bra att använda ordspråket

"Inget ont som inte har något gott med sig"



Första träningen är avklarad och nästa blir på lördag.

Ingen är gladare än jag : )

 
 
Ingen bild

tessan

4 juni 2009 23:00

Vad kul att det går bra för dej... Nu är du snart redo för msv:) Grattis!!!

 
Ingen bild

Natalja

4 juni 2009 23:05

Tack Tessan!
Hur går det för dig då?
Ska du hänga med på lördag och se när jag blir grillad i ridhuset?

 
Ingen bild

tessan

4 juni 2009 23:22

Vem ska du träna för då??

 
Ingen bild

Natalja

4 juni 2009 23:25

Helena Warme i Lyckeby 12:45

 
Aramis

Aramis

5 juni 2009 00:25

Åååååhhh så glad jag blir för din och Latins skull! Så roligt! Fortsätt nu i samma spår så äntrar ni MSV-banan fortare än kvickt :) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

tessan

5 juni 2009 06:26

Ska den andra personen ockås träna?! du vet vem...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards