Direktlänk till inlägg 6 juni 2009

Ingen nåd!

Av Natalja - 6 juni 2009 23:28

Lyssnade på vädret i morse och då hotade dom med regn nästan överallt i hela Landet förutom vid kusten.

Vi bor vid kusten = SOL! men istället fick vi friska vindar.

Man kan mäta vinden med en styck hästsvans!



7 meter / sekund



Eller nästan 8 meter / sekund


Latin följde snällt med in och blev faktiskt glad när han såg släpet.

I ett nafs stod han där, redo att åka.



Den traditionella bajshögen måste självklart läggas dit!


Nu kör vi : )



Väl framme i Lyckeby gjorde jag Latin iordning och linkade iväg till ridhuset. På vägen dit blängde han på den otäcka trähästen.

Hittade som tur var en lämplig pall att klättra upp på.


Skrittade igång en mycket pigg Latin. Han klev på med lååånga kliv och kändes väldigt fin och mjuk. Jag hann värma upp i 10 minuter innan det var dax att träna.

Fick på mig öronsnäckan och Helena tyckte det var roligt att jag var igång igen. Jag förklarade hur jag hade ridit och att min vänstra fot var ur funktion. Jag hade dressyrspöet med mig och så fort jag tog ett steg framåt, fick jag börja använda det.


Prio ett idag var att samla honom. Jag rider honom för lång och oengagerad vilket gör honom lat och långsam. Han måste korta sig och komma under sig.

Fick vända spöet som i torsdags och idag reagerade han mer på det (eller så hanterar jag det lättare idag)

Men oj oj oj va jag fick bromsa!! Det handlade inte om att banka på och hålla igen på samma gång utan att fånga upp energin.

Jag skulle tänka piaff!!

Korta energiska steg med böjning och ställning på volten.


Helena tog en longerpisk och hjälpte igång bakbenen.

Vi gick ett varv i skritt runt fyrkantsspåret och fick nästan känslan av lite tramp emellanåt. Latin började frusta och lossnade riktigt fint.

Tillbaka på volten i trav och mer långpisk bakifrån.

Jag hade fullt skå med att fånga upp all energi men till slut gick det riktigt bra. Upptäckte då att jag hade travat en 10 minuter i sträck!!! å jag som sa att jag bara orkade i max 2 varv.


När jag hade fått ihop honom en halvmeter och han gick i balans, lättade jag lite på handen och genast svarade han och klev på.

Vi fick jobba på riktigt ordentligt!! men vi behövde det och framför allt vi KLARADE DET! I slutet sa hon, så lägger du ner honom och rider lätt, ha ha!!

hon skojjade bara ; )


Jag försökte sänka förväntan på oss genom att inte ha vita lindor och schabrak idag. Tänkte vi skulle se lite vardagliga ut.. men inte blev vi skonade varken av det eller pga ett fd brutet ben. Hon var på oss som vanligt, om inte VÄRRE! Vi fick verkligen veta att vi levde... men vilka resultat det ger : )

Då är det värt att få lite skäll.


Det får mig att tänka på hur vi tar kritik olika beroende på hur vi mår.

När man mår bra och är positiv så tar man lättare kritiken på ett bra sätt. Man kan sätta sig in i vad som är fel och göra ett försök till att bättra det.

Är man istället (som jag var veckan innan jag tog av gipset) deppig och nedstämd... då tar man allt mycket hårdare, ser ingen ljusning och allt känns hopplöst.


Så tänk på det nästa gång. Hur är din sinnesstämmning?

Hur är det med människorna omkring dig?

Om någon säger något negativt, är det för att den personen kanske är på dåligt humör, eller är du på dåligt humör... eller är det så enkelt att det är sant det den personen säger ; )


Jag fick som sagt en hel del kritik idag, men det var ju sant... vart enda litet ord.

Å jag är lika glad för det : ) Nu vet jag vad jag ska jobba med och nästa gång ska det här inte vara något problem. Då får vi jobba på något annat.


Synd att Roger inte var med och filmade för det här passet hade jag gärna sett med egna ögon.

Han är å roar sig i Mantorp i helgen på BugRun (bilträff)


Efter träningen fick jag skynda hemåt.

Var bjuden på Examens kalas!!






 
 
Aramis

Aramis

7 juni 2009 01:41

Hi hi, smart det där med att mäta vindhastigheten i fålarnas svans :o) Ska genast anammas! Sååååå kul att det gick så fint idag!! Jag känner verkligen igen det där med en tränare med en långpisk i handen :o) Herr Rigoletto behövde se en sådan ibland för att komma ihåg sina bakben. Aramis däremot... huuuuu jag hade nog hamnat någonstans bortåt Blekinge om man tagit fram en sådan och visat honom, ha ha :) Sussa sött!! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

tessan

7 juni 2009 04:24

Toppen idag ju!!!
Vad bra skrivit om kritik:)

 
Ewa

Ewa

6 juni 2010 00:14

Kritik är nåt bra om det ges på rätt sätt vilket inte alltid görs. Fin häst du har!

http://saraconnemara.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards