Direktlänk till inlägg 21 juni 2009

Två dressyrhästar i sanden

Av Natalja - 21 juni 2009 22:06

Latin har en boxgranne till lika hagkompis som också går under kategorin dressyrhästar. Han kallas kort och gott för Ture. Det kan bli lite roliga missförstånd ibland eftersom Rogers pappa även heter Ture : )


Vet inte om det är smittsamt men Ture har precis som Latin haft problem med takten i traven. För att stärka honom har han fått åka en gång i veckan ut mot Brömsebro och träna  i sanden. Har hört mycket om den där sanden men inte kunnat ta mig dit då jag haft foten i ett paket. Men idag tog vi chansen och följde med.

 Solen var på vår sida idag och strax efter lunch lastade vi hästarna och körde.



Vi körde en bit mot Kalmar på E:22an och i Brömsebro svängde vi av höger.

En liten smal väg ledde oss in till Högasand.



Det finns ett par travstall i närheten och dom tränar sina hästar flitigt i sanden. Varför skulle inte två dressyrhästar också kunna göra det då ; )


Vi sadlade och satt upp. Vilken häftig natur, påminde nästan om skogarna hemma i småland. Det fanns vägar och stigar lite överallt och i mitten fanns en bred "sandväg"

Vi skrittade sträckan en gång först, sen började träningspasset!



Sträckan tog ca 1 minut i galopp, sen skrittade vi i 2 minuter utanför sanden och upprepade detta 8 gånger. Varannan gång höger, varannan gång vänster galopp. Jag fick knipa ganska bra för att hålla mig kvar i galoppen, så det var inte bara hästarna som fick jobba.

Första gången gick Latin tungt, han ville att jag skulle bära mer i tyglarna men jag satte mig på rumpan och lättade på handen för att han skulle hitta balansen själv. Det gick inte fort men dom fick jobba.

1 minut var precis lagomt för att inte vara för jobbigt men ändå tillräckligt jobbigt för att få upp flåset.


När vi hade tagit alla 8 vändorna, travade vi av dom på en av ridstigarna. Jag satt där och bara flöt fram. Latin var så mjuk och fin, inte alls så trött som jag trodde han skulle vara. Han brukar ha problem att gå i tungt underlag för bogarna men det här verkar funka som träning, ja jag får väl inte ropa hej än. Får väl se hur han mår i sin kropp i morgon!


Jag svampade av Latinen när vi kom hem igen och släppte ut honom i solen.

Han gick naturligtvis direkt bort och rullade sig.



Sen betade han och struntade helt i höhögen som jag la ut till honom.



OM Latin är pigg och fräsh i morgon så kommer vi åka tillbaka till sanden regelbundet. Han tyckte det var en rolig och omväxlande träning. Han blev bara piggare och piggare för varje runda.

Å han hade MYCKET bättre kondis än vad jag trodde.

Förmodligen tappade han inte lika mycket under vilan som jag gjorde ; )







 
 
tessan

tessan

21 juni 2009 23:19

HAHA!!! tack för grattulationen:)
Roxette får inte dricka öl, fast mest för att hon är inte så glad för de.. vi har prövat!
Men gissa om hon blev nöjd över sitt kandar!!!
Tack så mycket!

http://roxette

 
Ingen bild

Natalja

21 juni 2009 23:45

Klart hon blev glad för kandaret, men du vet att det är FOTOTVÅNG när man har köpt något nytt ; )

 
Tessan

Tessan

22 juni 2009 00:13

Ja jag vet.. men min mobil är ju efterbliven, man måste vara två för att lägga in bilder på datan, mobile glppar lite;)
Men min storebror ska hjälpa mej i veckan.. kan inet slmälta hur bar hon givk idag alltså!!!

http://roxette

 
Aramis

Aramis

22 juni 2009 10:46

Ojj vilken härlig och nyttig runda ni varit ute på! Han kommer att bli superbiffig :-o Kalas! Ser så vackert och härligt ut! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
sofi

sofi

22 juni 2009 21:55

Sådan lyx att kunna rida i sand. Perfekt träning för häst och ryttare.

http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen

 
Ingen bild

Natalja

22 juni 2009 22:28

Ja, det blir fler besök i sanden!!
Ska jag vara ärlig så är det nog jag som känner av träningsvärken mest idag : o

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards