Direktlänk till inlägg 23 juni 2009

Talang 2009

Av Natalja - 23 juni 2009 23:26

Ni kanske trodde att det var magikern Charlie Caper som vann Talang 2009, men jag kan avslöja att det var det inte alls.

Nä, det var en helt annan sorts trollkarl. Han är blott 14 och år och har 4 ben!!

Hans namn är LATIN!!!!


Är det någon häst på denna jord som kan trolla så är det Latin.

Red ett pass på ridbanan idag och tänkte trixa till ridningen lite med kandaret. Det började lite segt och aningens stelt. Jag böjde och tänjde men fick inte riktigt någon respons. Gjorde en massa övergångar i alla gångarter och där emellan diverse skolor. Många öppna blev det och simsalabim... lossnade allt och Latin släppte allt tryck i munnen. Han blev hög i nacken och fick en väldans fart. Oj oj oj, tänkte jag. Vad hände nu!!?

Se då i skuggan att han mixtrar med tungan. Gör halt och vad ser jag?


LATIN HAR LYCKATS MED KONSTSTYCKET ATT PILLA IN TUNGAN MELLAN BRIDONGEN OCH STÅNGEN!!! Å nu när han står still på långa tyglar försöker han lite fint lägga tillbaka tungan där den ska vara... men det går inte så bra! Jag får luta mig fram och lossa kindkjedjan då hittar tungar rätt igen.


Knas-häst. Jag vet ingen annan häst som har lyckats eller ens försökt med detta trick.

Det märkligaste är att han blir så fin att rida när tungan hamnar fel.

Så här ska det se ut när han har prylarna på rätt ställe ; )



Efter denna lilla uppvisning och en grön bock från Bert Karlsson, rider vi vidare mot solnedgången... nje, inte riktigt än. Det blir en stund till på banan och jag jobbade lite mer med galoppen. Red 2 meter innanför spåret och tog ena långsidan i rätt galopp, saktade av till trav innan hörnet, passerade kortsidan, vände upp innanför spåret och fattade förvänd galopp.

Det var en bra övning för Tiinen, han kom igång bra och jag kände verkligen om han var rak eller inte. Rumpan har lätt hamnat innanför men jag tänkte öppna och då var han rak!

Avslutade galoppen med ett par byten. Han satte alla klockrent : )

SÅ duktig han är min lille pålle *love*

Lade ner honom ett par varv i galopp och två, tre varv i trav, sen skrittade vi ut som belöning.

Han var ju jättefin mot slutet, men han försöker komma undan arbete den lille räven!


Eftersom det är sommar och sol tog jag mina ljusa ridbyxor i ett skumt halt material. Det gjorde att shortchapsen kasade ännu mer...

(Speciellt det obrutna benet)




Tycker nog att även byxorna ser lite för stora ut...

... men för säkerhet skull ställde jag mig på Crosstrainern 15 min när jag kom hem.





 
 
Ingen bild

Fia

24 juni 2009 01:23

jag säger bara DM i september, är du redo! Byten o allt fixar ni ju som en dans, själv ställer jag upp om jag får dispans på att bara rida i vänster varv=)

 
Tessan

Tessan

24 juni 2009 05:11

Vilket dröm pass du hade igår, men det kan inte varit skont för Tinen att ha bettet där emellan.
Säkert bara för att vi pratade om kandaret i förgår:)
Kanske dags att börja äta lite normalt igen då, för dom shapsen kan du inte ha i Falstebo!;)
Lurade sko-Micke igår att jag skulle dit med Roxette.. han trodde dock hon skulle vara kanidat i hovslagar sm!!!
VA???!!!!

http://piakamm

 
Aramis

Aramis

24 juni 2009 09:54

Så kuuul att han kändes så fin! Lite roligt att han var extra fin när han hade tungan så galet :-D Jag har en pålle som också dansar runt med ändan lite åt alla håll och kanter... Fick kalasövning av Mattias! Rid på volt och rid i det varv där ändan lätt ramlar innanför spåret, ställ hästen utåt men (och nu kommer det svåra) behåll bakdelen kvar på voltspåret! Det blir alltså en slags förvänd sluta fast på volt! Suuuuuperjobbigt - men jisses vilket gensvar! Och Aramis blev RÄTT mör :o) Hä hä! Kram kram och lycka till!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

24 juni 2009 22:42

DM!! Är du galen tös!! Idag kunde vi inte ens trava, det bör man kunna om man ska visa sig bland eliten ; )

____________________________

Ha ha Tessan! Vilken rolig hovslagare du har!
OM jag någon gång i livet kommer att rida i falserbo så blir det naturligtvis inga shortchaps!! så här blir det inte att äta upp sig, snarare tvärt om ; )

____________________________

Oh, förvänd sluta är en av våra livlinor!! Latin har gjort fina hopp och skutt när han har försökt komma undan. Tyvärr klarar jag inte det i båda varven med ett ben : ( och det är i vänstervarvet jag behöver det mest... men SEN!! ska vi få rumpan på plats!
kram kram och tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards