Direktlänk till inlägg 16 augusti 2009

Tur man inte är en Capreolus capreolus...

Av Natalja - 16 augusti 2009 16:10

..och har horn, för då hade man fått gömma sig väl idag.

Bockjakten började idag! Ja, vem vet, dom jagar kanske bockar av andra djurslag också ; )


Man har hört hur vilda jägarna är när de ger sig ut med bössan, för att ta det säkra före det osäkra, red vi INTE ut i skogen idag. Jag fodrade idag också men jag släppte bara ut Ture. Latin fick stanna inne, tänkte rida först och mocka sen. Ställde honom i gången och gick igenom honom med den mjuka gummi skrapan. Runda kraftfulla rörelser över hela kroppen.

Under tiden jag gör iordning honom får han stå med nackmagneten.



Jag kan inte annat än hylla denna lilla mojäng! Har märkt stor skillnad på Latin sen jag började använda den. Han hade den även när hovslagaren var här och jag tyckte faktiskt att han var mer avslappnad och inte lika arg när Bengt slog på skorna. Ja, nu brukar ju inte Latin på något vis vara dum att sko, men han kan vara spänd, tung och stel i benen plus att han reagerar kraftigt på ljudet som blir när Hovis bankar på skorna.


När jag kom till rumpan, vänster sida, får jag ta lite extra på det där området där han har varit spänd. Erlichias är ju känd för att vandra runt i kroppen och ge olika symtom. Jag kan bara hålla med. Förra sommaren hade Latin ömma fötter och en stel bog. Ja man kan säga att han var väldigt knackig. Han hade även problem med sin nacke som fastnade hela två gånger.

I år har jag inte märkt av någonting i bogen alls och han har inte varit öm i fötterna (det har han heller aldrig varit tidigare år).

 Istället har jag märkt att han är svullen på framsidan av benet mellan hov och kronled. Oj, kanske du tänker, det måste vara ett tecken på hovledsinflamation eller liknande!! Ja, den tanken slog mig också när jag såg det första gången. Men... han är inte varm, han är inte öm, han är inte halt, han har inte blivit sämre...

Det känns lite som en mjuk galla eller bara en vätskeansamling under huden. Det är mest på vänster ben men även lite på höger.

Jag gissar att det är en av "biverkningarna" efter Erlichian. Han är ju konstant lite tjock i bakbenen.

Han har dålig cirkulation i kroppen (som blev 10 gånger bättre av Echinacea) plus att han ju börjar bli lite GAMMAL (14 år)!!



Tror även rumpan har drabbats av en biverkning. Likadant där, mest på vänster sida. Muskeln som är spänd heter Biceps femoris och den fäster i knäskålen, lårbenets bakkant och akillesenan som leder till hasspetsen.

Jag funderar lite på hönan och ägget! Nä, det är inte påsk... men vad kom först?

Är han spänd i musklen för att han inte lyfter benet utan doppar tån eller doppar han tån och lyfter benet dåligt för att han är spänd i musklen??

Att massera en häst är inte så svårt, att hitta orsaken till spänning och smärta är svårt.... ibland JÄTTEsvårt.

Jag masserade runt problemområdet med både gummiskrapan och kände även med fingertopparna och handflatan.

Man kan nästan se att det är en liten grop i musklen innan jag har knådat på den.

Syns tyvärr inte så bra på bild : (


Man ser en skugga 5-10 cm från mina fingrar mot svansen, på det området är han spänd.

Återkommer vid ett senare tillfälle med mer rump-info!


Sadlade och gav mig ut på tur. Vi tog vägen bakom villorna, även kallad "Fyllevägen" Tyvärr vet jag fortfarande inte varför den kallas så.

Skrittade länge på långa tyglar men med tanke på att Latin kom direkt från boxen och att han fick gå ett regält pass igår, så kändes han väldigt fin i kroppen. Han skrittade på framåt och var energiskt och mycket rörlig.


En bit fram upptäckte han något konstigt! En gul orm slingrade sig över vägen....



Eller så är det någon som har busat med en av kabel-killens rullar ; )

Kanske ett fylle-hyss?


Jag kortade tyglarna och travade iväg i en härlig trav! Stigbyglarna hade jag lagt upp framför sadeln och jag fick hålla om med benen för att sitta kvar! DEN traven får han gärna visa upp på tävlingsbanan någon gång!


Mötte en shäfer med husse på cykel. Fick stanna och stå still för vovven var livrädd för oss. Han han inte vägt närmare 50 kg så hade han nog gärna bett husse bära förbi honom, hi hi


När vi passerat fotbollsplanen svängde jag vänster och red till sandgropen. Det är ju länge sen vi var ute och intervall tränade i sanden så jag tänkte att klättra här är bättre än ingenting alls!


Den är inte så brant men i en av backarna är det djup sand så hästarna får ta i ordentligt när de går där.



Jag gick upp 10 gånger och ner 10 gånger i skritt, ja för att liva upp situationen lite galopperade vi upp 2 gånger, en i varje galopp.

 Sen red vi hemåt, galopperade på en bit för att han skulle få sträcka ut! Han var pigg så det gick undan : ) Saktade av och tänkte rida lite tempoväxlingar i trav men fick inte till det med stigbyglarna. La upp dom igen och satt genast bättre. Han travade på riktigt bra och jaaa! Jag kände en liten tendens till längning. Var noga med att ha kvar honom i handen när jag ökade och då kom längningen istället för att han sprang iväg! Tusen tack Jessica för den tanken (den 3 augusti)!!


Det är inte lika kul att mocka efter ridningen, då är man liksom lite seg och vill mest få av sig de svettiga ridkläderna : /

Vi blev i alla fall inte skjutna idag, hoppas inte vargen heller har blivit det!!

Nu ska jag fortsätta att få ordning i vårt hus innan Roger hinner hem från Vallåkra (jag har stökat ner ganska bra på ett par timmar)


Ha en fortsatt trevlig söndagseftermiddag!



 
 
Jessica

Jessica

16 augusti 2009 18:28

Kul att det fungerade med längningen! Glad att jag kunde hjälpa till, även om det såklart var du som gjorde jobbet! =) Kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Caroline

Caroline

16 augusti 2009 20:26

Så bra att ni fortfarande är vid liv hihi!! Kan du inte berätta mer om hur nackmagneten fungerar- så nyfiken på denna sak! =) Kraaam

http://superselma.bloggsida.se

 
Aramis

Aramis

17 augusti 2009 21:26

Då vet vi varför fyllevägen kallas just fyllevägen :o) Hi hi! Så härligt att du fick känna på längning!! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

18 augusti 2009 10:02

Nu har jag känslan av en längning och det är en bra början : ) Tack igen och kom gärna med fler tips, Jessica! Kram

____________________________

Jag ska berätta om magneten i ett annat inlägg, Caroline. Kramis

____________________________

Ha ha, ja det är nog så! Ska forska lite mer i ämnet för att se om vår teori håller!
kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards