Direktlänk till inlägg 19 augusti 2009

Träning i ljusblått

Av Natalja - 19 augusti 2009 10:48

Någonting har hänt de senaste veckorna.

Ridningen går bara bättre och bättre och Latin blir bara finare för varje dag.

Efter allt fix och trix hemma körde jag till stallet för ett träningspass.

Jag hämtade in en mycket pigg Latin, ja han taktade nästan brevid mig på vägen från hagen. Det har väl knappt ALDRIG hänt under sommarhalvåret.

Borstade av honom och idag fick han sitt ljusblåa schabrak som matchade min ljusblåa t-shirt. Hann/orkade inte linda benen så det fick bli benskydd i stället.


Jag skrittade ut en liten sväng och hann lagomt värma upp i trav och lite galopp innan Angelika gick upp till banan. Perfekt att ha tränaren i stallet : )

Latin kändes ovanligt fin på en gång. Jag hade en märklig känsla i handen, ja nästan som han hade lagt tungan över bettet, men det hade han inte. Han kändes så där fin i alla fall!

Halsen känns mycket kortare och tyglarna också. Han var inte alls så öppen i formen som han lätt blir annars.


Började i galopp och vänster varv. Han var lite stutsig i galoppen, nä, han var luftig men jag uppfattade det som stutsig. Skillnaden mellan höger och vänster var minimal. Höger var aningens mer markbunden och då också bekvämare.


Volter är ett stort problem för oss, både i galopp och trav. Han spänner sig, jag spänner mig, han tappar takten och jag tappar balansen. Efter 20 volter i både galopp och trav, blev det bättre. Vi får jobba vidare på det...

Hela träningen flöt på bra, inga direkta problem förutom volterna.

Den förvända galoppen var toppenbra! Inga tendenser till  att byta eller sakta av. 

Skänkelvikningarna funderade tills Latin tyckte att han kunde själv. Så fort jag red upp på diagonalen, tog han tag och vips var vi ute på spåret utan att jag gjort någonting. Fick stoppa honom och lägga in volter för att det skulle vara jag som fick honom att gå åt sidan och inte han själv bara.

Jag satt utan stigbyglar nästan hela passen, tog dom i slutet och det kändes också bra.


På något vis känns det som min ridning har blivit mer ödmjuk efter skadan.

Vi bråkar nästan ingenting och Latin känns väldigt positiv.

Visst kan han maska lite men jag får ordning på det väldigt lätt. Jag behöver inte ta i som om han vore en elefant, ja man kan nästan till och med säga att han är en känslig häst just nu!! Ingen träbock eller cementsugga.


Även om det känns lättare att rida nu, jag kan använda finare hjälper och vara lättare i handen, så var det inget lugnt ridpass fysiskt. Jag var helt slut i kroppen! Magen hade fått jobba på och idag känner jag mig mör ÖVERALLT! Det är väl bara benen som inte har träningsvärk idag å det är väl ett bra tecken!


Inga tävlingar i sikte, det verkar som det går en trend i att ställa in tävlingarna nu.. : (

 
 
Aramis

Aramis

19 augusti 2009 16:15

Men så himla kul att det går så braaaaa nu! Nu får du cred för all möda, svett och tårar som du lagt ner under alla år :o) Du ska se att det snart kommer en tävling som inte blir inställd! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

19 augusti 2009 18:25

Vad KUL att det går så bra!! Håller tummarna att det dyker upp några bra tävlingar för er snart!! =) Kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Sandra

19 augusti 2009 19:15

Hejsan! Tänkte bara höra om du masserar andra hästar än din egen? Kan du inte slänga iväg ett mail till mig? Mvh Sandra, sandra@finpixia.se

 
ylle

ylle

20 augusti 2009 07:13

Se där, se där! Så ROLIGT att få en sån positiv ridrapport från Dig!!! Jag tror också att om man har/har haft en skada och inte KAN ta i så mycket, så blir det bättre! Vilket bevisar tesen "less is more". Att Du verkar ta så väl hand om Din Latin med massage o dyl gör väl också sitt till...

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Caroline

Caroline

20 augusti 2009 12:37

Vilket flyyyyt! Heja heja!

http://superselma.bloggsida.se

 
Ingen bild

natalja

20 augusti 2009 14:11

Det bästa är att vi hinner träna lite till innan nästa tävling och förhoppningsvis bli ännu bättre : ) kram kram

____________________________

Tack Jessica, i höst kommer det säker en massa tävlingar : ) Får försöka stå ut tills dess! kram kram

____________________________

Hej Sandra. Jo, det händer att jag masserar andra hästar också. Jag mailar dig : )

____________________________

Du har så rätt Ylle!! Vi tar nog i för mycket många gånger och jobbar mot hästen istället för med hästen.

____________________________

Hi hi, tack Caroline : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards