Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Rensade tankarna med ett körpass!

Av Natalja - 12 november 2009 22:29

Det är inte bra när ridningen strular, det gör att jag grubblar sönder allt.

Visst... samtidigt är det bra att analysera för att kunna förbättra!

Just nu tror jag inte att felet ligger hos Latin, nä... tror att det är jag som strular till det Rynkar på näsan


För att inte ställa till mer bekymmer och reta upp en redan taggad häst, plockade jag fram selen och vagnen.

Det är körträning på söndag i Silverhallen så det är lika bra att ha "tränat" en gång innan dess.

Hittade för ett par dagar sen, ett begagnat postkandar på HästNet som jag köpte av en tjej uppåt landet.

Allt är så himla dyrt inom hästsporten så kan man hitta ärliga människor som säljer vettiga saker till ett bra pris, är det bara att slå till! 

Tyckte att liverpoolstången var lite i största laget (inte i munnen utan skänklarna).

Det här är lite nättare och ser trevligare ut Skrattande


  


Stången är aningens böjd för att ge tungfrihet, sen satte jag på bettplattor för att förhindra skav plus en kindkjedletunnel för att göra kjedjan snällare.


Gjorde iordning Latin och ledde ut honom ur stallet. Han var allt lite på tårna idag så jag tömkörde honom två varv runt garaget innan jag spände för honom.

Han stod så stilla och snällt så jag kunde snabbt få allt på plats.

Roger handlade snabbkopplingar när han var på Biltema sist. De ska sitta i bakselen och i draglinorna.

Testade ett par på bakselen idag, supersmidigt att bara knäppa fast istället för att fästa med läderremmen.

Innan jag kan använda de andra på draglinorna måste jag ha en lite rulle med en böj på!

Ha ha, ni fattar va?

Jag menar ju naturligtvis en sån här:


  


Eftersom dom kostar 3-400 kr att köpa på tex Equus så tänkte jag att Rogers svetskunniga far kunde få tillverka en par såna till oss!


Gick upp på banan, kan ju inte köra ut i skogen när det är kolsvart!!  Förvånad

Han var pigg och såg väldigt lycklig ut att få gå framför vagnen igen.

Bettet låg bra i munnen på honom och han verkar inte ha några som helst invändningar mot det.


Började trava efter en stund och Wiii va han var lättsvängd! Orvar sa i tisdags att jag ska öva på enhandsfattning och trots att jag la undan pisken en stund så tycker jag det är jättesvårt. Höll istället tömmarna i varsin hand men hade händerna tätt ihop och försökte låssas att dom satt ihop! Ville ha fram känslan av att det var en hand. Latin lyssnade fin fint och lydde minsta vink. Skönt med tanke på gårdagens skuttande.

Tänk om han skulle få för sig att göra så framför vagnen.... nä det tror jag inte han gör. Han är för smart för det och dessutom gillar han körningen så pass mycket att han lättare accepterar mina misstag.


Övergångar, volter och ställning/böjning funkade perfekt! Jag höll mig i skritt och trav. Banan var ganska blöt och Latin på hugget så jag ville inte brassa på i en galen galopp Tungan ute

Det kom till och med lite frust och i slutet i passet var han så lös och ledig att huvudet bara försvann neråt där framme! Under körningen kunde jag släppa gårdagens ridpass ur tankarna och nu har jag ganska bra kläm på hur jag INTE ska göra i fortsättningen Flört


Latin såg riktigt fin ut där han stod uppställd i gången medan jag mockade.

Han har fått en väldans aptit just nu så jag ökade högivan med två kg. Lika bra att göda honom när han äter... snart är det nyårs smällare och raketer... å tappar han så mycket!!! Rynkar på näsan








 
 
Ingen bild

E-K

12 november 2009 23:42

Vi måste ut och träna på å dricka kaffe med vagnen med ju.
Det sa ju Orvar var viktigt att man kunnde göra i körningen! :D

 
Ingen bild

Natalja

12 november 2009 23:44

Jaaa! Det har du rätt i : )
Ses på söndag!

 
ylle

ylle

13 november 2009 08:26

Där har Du nog lösningen Natalja, när ridningen strular, spänn för istället! Eftersom Latin verkar trivas så bra framför vagnen så vill han nog bli mer körd!!!!!!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis

Aramis

13 november 2009 11:08

Varför inte ställa upp i körtävling? Tror jag verkligen ni båda skulle gilla och uppskatta! Och dessutom vinna!!! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Sandra

Sandra

13 november 2009 13:30

Åhh vad härligt det låter att sitta bakom Latin. Jag tror Latin uppskattade körturen :) Kram!

http://lookie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

14 november 2009 10:36

Ylle: Du har så rätt!!

Aramis: Tävla!! Oj, steget dit är väldigt långt, i alla fall för mig. Latin hade fixat det utan problem ; ) Kram kram

Sandra: Ja det gjorde han verkligen!! kram
(ps. välkommen till bloggvärlden)

 
Therre

Therre

14 november 2009 12:11

Gud vad häftigt med en inkörd häst! Då kan man ju verkligen snacka om allsidig träning :) Du borde ju verkligen få en fin och välmusklad häst efter körningen.

Hoppas programridningen går/gick bra!

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

14 november 2009 19:41

Ja, det är kul att kunna variera träningen med både ridning och körning. Ska snart börja hoppa lite igen, foten måste bara bli liiiiite bättre först : )

Tack, programridningen gick KANONbra!

 
Sandra

Sandra

14 november 2009 22:26

Tack, har dock bloggat sedan 2005, fast på egen domän.. men nu tänkte jag bara att jag skulle skriva om hästapållan :)

http://lookie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards