Direktlänk till inlägg 14 november 2009

LA:1

Av Natalja - 14 november 2009 19:07

Åh, va jag är nöjd med mitt val av aktivitet idag Skrattande

Istället för att tävla i Olofström och rida en LB:1 och en LB:2 så körde vi till ridklubben och red en LA:1.

Det tog ca 1.5 timma och kostade en bråkdel av vad det hade kostat att köra till Olofström plus startavgift.

Nä, då hade jag hellre kört ner till Grevie och tränat, för det hade tagit lika lång tid som en tävling med 35-40 starter i varje klass.


Även om jag valde den aktiviteten som inte skulle ta lika lång tid... så tog allt likväl hur lång tid som helst. Vet inte om det är årstiden eller vad det är som gör att en minuter inte längre är en minut utan bara 28 sekunder!!


Stressade iväg för sent till stallet. Skyndade mig att göra iordning Latin, inga vita lindor idag, valde istället bruna som matchade mina ridbyxor. Körde plattan i mattan till Lyckeby. Hann checka av framridning och besöka toan.

Ut med Tiin och in i ridhuset. Där red jag fram ihop med två mindre ridskolehästar. Latin kändes riktigt bra idag! Var på rätt bra humör och knatade på i ett friskt tempo.


Red fram mest i galopp för jag fick inte riktigt igenom hjälperna i traven. Försökte flexa igenom nacken men jag är lite seg och långsam. Lät i alla fall inte honom hänga i handen och försökte ha en plan med ridningen.

Fick gå in på banan och känna lite på honom där också.

Valde att rida programet med spö. Har nog aldrig haft chansen att göra det och ville känna på skillnaden.

Fick startsignal och började programmet. Det var länge sen jag red just LA:1 och han får knappt plats på den lilla banan.


Volterna gick KANON bra!!

7 "Rund och fin volt, avslappnat"

inte illa va!!


Första skänkelvikningen var helt ok!

7 "Jämn och fin skänkelvikning"


Den andra gick inte lika bra

6 "Blir lite hackig"

 

han tvärnitade i halten och var spänd i ryggningen

fick inte riktigt fram honom i den ökade skritten men han slog inte med huvudet och det är huvudsaken. Han brukar vilja ha hela tygellängden och det får han ju inte!

Sen skulle jag korta upp skritten och då tyckte han att jag gjorde en halvhalt eller två för mycket och började skutta på stället!! Kom snabbt ur det och kunde fortsätta i skritt.


Fick till en bra fattning, volten blev lite stor.

Fick 7 på den förvända galoppen men i den andra felställde jag honom och fick bara en 6:a

Ganska bra i mellangaloppen men kunde skjuta på lite mer.


Lite ojämn i sin bjudning och stretar emot emellanåt.

Men överlag kändes det toppenbra!! Jag satt bra kände jag!

Fick 6 + på lösgjordhet och ryttarens sits och en 7 i korrektheten Glad


Sista kommentaren:

När du slappnar av och inte "bär" runt honom ser det väldigt bra ut!

 

Sen fick jag göra om ett par fattningar ur skritt och testa det där han lackade ur på.

Samligen i skritt! Å det blev en del skuttande men med ett par värdefulla tips, fick jag stopp på det och han kändes ÄNNU finare efter det!!!

Så jag var glad och Latin var dösvettig! Måste klippa honom igen Tungan ute


Vi skrapade ihop hela 63,94 %!!

Å tänk på att vårt rekord är 67 % (i LB)..  inte långt kvar nu!


Å så en liten film...




Nä, det är inte på oss! Tyvärr Flört


Det är en tjej som heter Malin Nilsson och jag fick chansen att se henne rida i Willands.


  


Hon rider så otroligt bra denna tjej som är runt 20!

Filmen visar ekipaget MSVA debut.

Titta å njut.. .

även om jag och Latin inte är där så är det dit vi siktar.


Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trädtopparna!

 
 
Ingen bild

Heléne

15 november 2009 12:28

Hej Natalja
Vi har inte träffats men jag är kompis med Liv så jag gick via hennes sida och hittade din. Såg att filmen är från Laholms ryttarförenings tävlingar. I det ridhuset rider jag så gott som dagligen. Vi har våra hästar ca 1o min skrittväg därifrån. Ridhuset är härligt, stort, luftigt och ljust som ibland kryllar av ryttare och ibland rider man helt ensam där, vilket är lyxigt.

 
Aramis

Aramis

15 november 2009 22:40

Såg också att det måste vara från Laholm - ett fantastiskt ridhus!!! Kan bara hålla med Heléne! Så roligt att det gick så fint på träningstävlingen idag! GRATTIS!!! Fin procent och riktigt fina kommentarer! Nu är ni på G!!! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

17 november 2009 23:09

Helén: Ja ha, Laholm! Det ser verkligen gigantiskt ut!
Kan förstå att det är en mäktig känsla att få rida där helt själv : )

Aramis: Tack snälla du! Jag är såååååå nöjd med resultatet. Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards