Direktlänk till inlägg 19 november 2009

Andra klippningen

Av Natalja - 19 november 2009 22:31

Ja ikväll föll pälsen för saxens vassa skär!

Hästarna var inne när jag kom till stallet och jag påbörjade friseringen direkt av en styck luddig häst. Om jag inte hade ridit honom så hade han haft en perfekt längd på pälsen, men eftersom han rids och dessutom ganska mycket, behöver han ha bort den varma pälsen.


Första gången jag klippte honom så ändrade han inte färg så mycket. Nu gick han från Brun fin till Gul/grå.

Gillar visserligen den färgen men då ska det inte vara med brunt huvud och bruna ben till Skrattande

Jag klipper inte huvud och benen under framknä/has.

Det gick väldigt snabbt och smidigt att klippa honom ikväll men det var mycket hår att ta hand om sen.


  


  


Efter en nogrann bortsning blev han så blank och fin!


Sen hämtade jag sadel och träns och gjorde honom klar för ett lugnare pass på ridbanan.

Tog fårskinns-sadelgjords-tunneln nu när han var tunnpälsad.

Bytte till Ullaredsbettet och tog de lite längre men trubbiga sporrarna.


Ledde upp Latin till ridbanan och klättrade upp på honom. Han var framåt och lite småtittig.

Efter uppvärmning kortade jag tyglarna och började jobba honom i skritt.

Oj oj va han svarade fint på halvhalter och skänklar.

Började trava och likadant där!! Någonting har hänt under dessa vilodagarna. Orvar sa att unghästar behöver vila för att få ny kunskap att smälta. Det är nog likadant för 14 och 32 åringar också... (ps. Liv du kan hälsa Jari att NU har polletten ramlat ner Flört)


Jag var snabb och lät honom inte ta tag i bettet. Jag lyckades och han blev inte ens arg. Inga öron bakåt eller någora skutt. Galoppen var obeskrivligt bra!!! Det var liksom FÖR bra för att vara sant när jag red på en 20 meters volt... måste testa att följa fyrkantspåret (det brukar vara då han öser iväg och blir lång... ) men nej då! Han fortsatte i samma samlade galopp!! Gissa om han fick många klappar och en massa beröm!

Jag valde att inte rida mer än 20 minuter. Ville inte vänta tills någon av oss skulle börja tröttna eller göra fel... jag ville inte förstöra den fina formen.


När jag skrittat av honom och gått ner till stallet igen, såg jag att hela munnen var vit av skum! Han gillade Ullaredsbettet Glad å jag tror att jag ÄNTLIGEN vet hur jag ska rida min häst nu!!! Hurra!! Det tog bara 10 år Förvånad


 
 
Aramis

Aramis

20 november 2009 06:11

GRATTTIS :o) Wiiiihiiiiiiiiiiiiiiiiii! Jag ska genast hälsa Jari som kommer att bli superglad :) Ohh så kul! Är sååå glad för din skull! När kommer du ner nästa gång :-P Kram kram kram och pussa på finaste Latinusen!

http://aramise.bloggagratis.se

 
tessan

tessan

20 november 2009 06:12

Bättre sent än aldrig!

http://roxette

 
ylle

ylle

20 november 2009 11:37

"Till mästerkapet gives blott en bana, ren såsom solens väg uppi det blå... att sikta uppåt och det högsta ana...."

Ja det kan väl ta tio år, vad är det i det långa loppet? Det finns människor som får nöja sig med ETT bra ridpass under hela sitt liv!!!! (själv har jag väl njutit av några fler kanske...)

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

21 november 2009 15:31

Snygg klippning!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalja

21 november 2009 19:04

Aramis: Jag kommer så fort jag har möjlighet!!! Måste ju "smida medans järnet är varmt" ; )
Kram kram kram

Tessan: Precis!!

Ylle: 10 år är egentligen ingenting men tänk alla fel man hunnit göra under den tiden... Hästar är en förlåtande djurart!

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards