Direktlänk till inlägg 16 januari 2010

Träning och Kalmarbesök

Av Natalja - 16 januari 2010 22:30

Oj, vilken dag! 

Jag hann med allt trots att dagsplanering gick i kras redan vid nio i morse.


Klockan ringde 06.15

Upp och rigga kaffekokaren

Morgontoalett

Frukost

Bytte om till stallkläderna

(jag minns faktiskt inte om jag gick ut med hundrna eller om Roger gjorde det   )

Körde till stallet

Fodrade, bytte täcken, släppte ut hästaran

Kopplade släpet, lastade ut sakerna inför träningen.

Kl 08 kom Roger och hämtade mig... då hade jag inte hunnit byta om igen, men gjorde det på två röda

Körde mot Småland, Kalmar

Anlände till Giraffen strax efter nio

Vi skulle besöka Jula... som öppnde kl 10   

Å jag vet att jag läste kl 09 på deras hemsida... Jaaaa, jag är HELT säker!!

Nåväl, vi körde till Bauhaus istället.

Tillbaka till Jula

Smet in en snabbis på Hööks

Köpte följande...


  


Sen satte vi oss i bilen igen och körde in till Kalmar centrum

Eftersom det inte finns en enda väg som går åt det hållet man själv vill (enkelriktat överallt) så parkerade vi och gick till "Noshörningen"

Där hittade vi Liv och henns Livfulla hästar   


bild lånad från Östran

  


Har en favorit som jag försökte fota med min lilla mobil.... men nej då.

Det blidde inga bilder   Telefonen måste ha hängt sig eller nått. Dom finns inte där i alla fall.

Hästarna var superfina! Unika, härliga varelser som trots att dom påminner om varandra, har en egen personlighet.

Den jag har fastnat för är en ståtlig häst som böjer huvudet lite till vänster.

En maffig sak som är otroligt välgjord! Ja, den är nästan levande!


Å sen är det alltid väldigt trevligt att träffa Liv!!!

Härligare tjej får man leta efter   

Denna gången fick vi även äran att träffa Marcus (å han var minst lika trevlig han)

Vi minglade och drack "Champagne" och småpratade.


Men som vanligt går tiden alldeles för fort när man har trevligt så vi tyvärr fick lämna den goa värmen i butiken Noshörningen och köra hemåt.

Vi stannade på en rastplats och fikade. Gott med mackor och kaffe när det är kallt.


Var tillbaka i stallet vid 14:10

Pussade adjö till Roger och hoppade i ridkläderna igen

Gick ut i hagen och hämtade Latin

På med täcke å sånt

Såg att tiden började bli vääääldigt knapp

Jag fick till o med skippa lindorna   

Fick in honom i släpet och körde mot Lyckeby och KLRK

Lastade ur och gjorde oss klara för träningen

kl 14:55 gick jag in i ridhuset...


Men jag hade tur! Dom var 15 minuter försenade så jag hade helt plötsligt inte bara 5 minuter på mig att rida fram utan 20 minuter!!


Latin kändes fin, lite stark i munnen och han hade ganska bråttom.

Jag hade på känn att detta skulle bli ett sånt där jobbigt dressyrpass där ingenting fungerar å jag som inte kan sitta på honom nu igen   

Jag sa till o med till Roger att han inte behövde filma!

Men när jag väl började rida så kändes allting riktigt bra!

När det var dax för att oss att börja träna fick vi till en böjan beröm över hur fin Latinen var! Han börjar komma upp fram och få lite nacke.

Sadeln åker inte längre fram och hans bakben trampar på bra nu.


Sen fick vi börja trava i vänster varv (lättridnign). I det här varvet kommer rumpan in. Då måste jag tänka öppna. I höger får jag istället passa så han inte förböjer sig.

Vi fick börja galoppera ganska tidigt i träningen. När jag sen saktade av till trav satt jag kvar i sadeln och där satt jag! Helt otroligt! Jag satt som klistrat och Latin pinnade på! 

Sen följde en rad krångliga rörelser. Öppna och sluta, skänkelvikning och bakdelsvändning. Mer galopp och även lite förvänd med samling!

Förutom att jag inte kan höger - vänster, in - ut och absolut inte har en aning om vart bokstäverna sitter   så funkade allt kanon!!

Det jag hade svårt för var att aktivera honom utan att han sprang iväg!

Likaså måste jag jobba mer på att runda formen. Få honom "mer" på tygeln liksom.

Ja, sen avslutade vi med några diagonala mellantrav. Till o med dom fungerade idag!! Helt otroligt!


Vi fick mer beröm och jag blev nästan lite stolt   

Latin var trött men nöjd med både sin och min prestation (hoppas jag)

Han fick många klappar och snälla ord när vi skrittade av.

Nu siktar vi framåt för hur jobbig denna veckan än har varit så går utvecklingen hela tiden fram!


Jag gillar min häst..... JÄTTEMYCKET!


  


Inte var dagens aktiviteter slut bara för att klockan hade hunnit bli 16:15

Nä då, vi körde hemmåt och kvar var alla stallsyslor plus urpackning ur bilen och mockning av ett styck hästsläp.


Kl 18 var jag hemma och hoppade in i duschen.

Ren och fin gjorde jag mig klar för Lut-fisk-middag hemma hos svärföräldrarna


Nu börjar dagen lida mot sitt slut.

Det har varit en låååååång dag men oj så rolig!

Rastlös som jag är, gillar jag hellre fullt ös än dötid.


Trevlig Helg!



 
 
Aramis

Aramis

17 januari 2010 11:30

Ja här i Lund ramlar man baklänges och faller av stolen av alla vackra ord! Som VANLIGT var det SUPERKUL att träffa även er (och dig) :) Alltid lika positiva, roliga, glada och trevliga! Superroligt att ni kunde titta förbi på utställningen! Kommer upp om tre veckor igen - då kanske vi kan få till en träff igen :o) Hade varit SÅ kul :) Hääääärligt att dagens träning gick så fint! Jag är övertygad om att ni rider MSV snarast! Och det med besked! Så synd att denna dunderträning inte filmades - men eftersom det går lika bra nästa gång kan ni filma då istället :) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

17 januari 2010 22:16

Aramis: Du är värd ALL beröm i världen för dina fina skapelser : )
Självklart bokar vi in en träff om tre veckor!
Undra om jag kan få upp dig på Latin i samband med detta? Det hade ju varit toppen ; ) Hi hi, för visst vill du känna på den "nya" Latin? Kram kram

 
ylle

ylle

18 januari 2010 06:07

Det låter ju helt enkelt UNDERBART med "den nye Latin"!! Vilken härlig träning! Och vilken fullpackad dag! Och vad roligt att träffa Liv och se hennes skulpturer "live"... *avis* -varför bor jag inte närmare er??

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalja

18 januari 2010 23:14

Ylle: Jaaa! Visst gör det : ) Det är verkligen en "ny" häst! Visst har han varit pigg och glad förr men nu funkar verkligen allt. Han måste ju mår rikigt bra nu trots vinter och kyla. Du får ta en semestertur till landets södra delar...annars får väl vi komma uppåt ; )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards