Direktlänk till inlägg 18 januari 2010

Styrketräning

Av Natalja - 18 januari 2010 22:35

Vilken vinter vi har i år!! Helt otroligt.... å idag kom det mer snö!


Jag är lite less på att frys, plumsa i snö = ont i foten, ha klumpiga kläder på mig... MEN jag gillar att det går att rida i snön! Allt det vita gör kvällarna ljusare och framför allt... Det är vinter på riktigt!


Trodde nästan inte att det skulle gå att rida idag. Det snöade när jag körde till stallet och temperaturen pendlade mellan 0 och +1 grad. Det var kramsnö och ganska dimmigt i luften.


Latin och hans kompisar stod inne när jag anlände. 

All ny snö gjorde att det var en bra dag att testa vatten-tätheten på regntäcket!


  


Jo då! Det håller tätt    Dropparna pärlar sig bara på ytan, som en nyvaxad bil.


Latin fick hö och påfyllning i vattenhinken innan jag gjorde honom iordning för en ridtur. Bestämde mig för att rida Grisarundan fast åt andra hållet. Funderade på om jag skulle ta något av värstingbetten eftersom han var så på G igår... nä.. det vanliga kändes bäst så det fick det bli.

När jag skulle sätta på mig stövlarna upptäcker jag att jag inte har några ridbyxor på mig under termisarna utan underställsbrallorna   

Vet inte vad jag fick för knäppide för istället för att hoppa i stövlarna så sätter jag på mig shortchapsen.


Kortar upp ett hål i stiglädrerna och sitter upp på gårdsplanen.

Latin är väldigt taggad och det går undan i skritten.

Jag skrittar inte så länge för att det inte bara ska bli klampar utan börjar jogga lite smått. Låter honom gå i en lugn och långsam trav. Han är ändå aktiv för allt är så intressant!! Jag låter honom inte fara upp med huvudet utan kräver att han ska gå i form men han får gärna bli lång och låg idag.


Vi travar på och han frustar och pustar om vartannat.

Jag håller samma tempo och travar en längre sträcka. Det blir ett riktigt styrkepass i snön!

Fattar galopp och inser att det INTE är bekvämt att rida i underställ och termobrallor. Det blir ingen styrsel på något och vristerna är vingligare än vingligast. Jag får verkligen hålla tungan rätt i mun för att sitta rätt och inte hamna på sne när han skuttar iväg.

Ställer mig i lättsits i galoppen och om han drar iväg sätter jag mig och samlar lite innan jag ställer mig igen.


Han var riktigt fin i galoppen. Elastisk och mjuk! Även om han var pigg och lite fjantig så hade jag inget motstånd i handen: Jag behövde inte bära omkring på hela hästen!!! Det uppskattar jag verkligen   


Red förbi fotbollsplanen och busshållplatsen, förbi Folkets Hus och vidare på fyllevägen. Vi fortsätter att trava lite längre sträckor och plötsligt möter vi ett rådjur! Det blev räddare än oss och skuttar iväg.

Latin har nog gummi under fötterna eller något, Det känns så i alla fall (plus en katapult i sadeln, ha ha) Försökte känna om jag satt rakt, om han var rak och vad som hände när jag flyttade honom höger/vänster.

Kom fram till att jag inte lägger lika mycket tyngd i vänster stigbygel som i höger. Kan det påverka att han gärna går med rumpan till vänster??

Jag blev riktigt varm och plötsligt hade jag för mycket kläder på mig   

Vi hade inte långt kvar hem så jag saktade av till skritt och tog av vantarna. Lät Latinen skritta hem på långa tyglar. Han klev på i en energisk skritt.   


Hemma igen efter en ganska kort men intensiv runda. Många undrar hur jag kan rida ute i snön utan snäsulor. Ja, hemligheten ligger nog i att man inte får ta det för lugnt. Det fastnar mer i skritt än trav och galopp. Lösningen är helt enkelt att hålla igång. Sen måste man lita på sin häst att den kan hantera att eventuellt få en snöklamp eller två. Vissa hästar står på huvudet men Latin har ALDRIG haft snösulor så han är van sen många år   


Jag tor minsann att han blev lite trött!


  


Å han blev lite lätt fuktig i luggen, hi hi

(tycker han ser ut som ett blött tyg-djur)


  


Det syns att jag inte klipper huvudet eller öronen. Burr... då hade han nog frysit ihjäl   


Borstade av min blanka prins och studerade hans fina svans.... vad skådar mitt norra öga? En ÅL!!!?!?!


  


Har det smygit sig in en okänd fjordning i stamtavlan?

Vad kommer härnäst? Zebrarandiga ben?   



 
 
ylle

ylle

19 januari 2010 16:15

Dina ridturer verkar bli bättre och bättre!! Var ska detta sluta? Tydligen trivs ni också båda i snö!
Latin ser härligt sidenglänsande ut på rumpan, litet värre då på huvudet.. men som sagt, man kan ju inte klippa överallt. Grattis till härlig ridning!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis

Aramis

19 januari 2010 22:14

Myyyyysigt pass ni verkar ha haft i snön :) Här är det också snö, men jag drar mig för att brodda - blir ju sååå lat när man har ridhus - hi hi :) Pussa sötaste Latin från mig! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

19 januari 2010 22:55

Ylle: Jaaa, vad kan ha hänt!!? Fast jag har bestämmt mig för att inte analysera sönder den frågan utan bara njuta av det så länge det håller : ) Tack tack!

Aramis: Latin tackar för pussen och hälsar att han gärna spar returpussen tills du kommer nästa gång (tror helt enkelt att han vill ge den själv, den lille charmören : )
kram krma

 
ylle

ylle

20 januari 2010 13:28

Helt rätt Natalja tycker jag, analysera inte utan rid bara på KÄNSLA.... OCH NJUT!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Izza

20 januari 2010 15:43

Yes, rätt tänkt mindre vikt på ena sidan ger ju honom en möjlighet att "fly" lite med rumpan där åt. Säg den häst som inte tar den möjlighet som bjuds :)
Verkar som det går bra för er nu. Roligt!
Jätte skoj att läsa om era bravader med :)

 
Ingen bild

Natalja

20 januari 2010 23:21

Izza: Helt rätt! Han tar varje chans han får att komma undan arbete ; )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards