Direktlänk till inlägg 20 juni 2010

Helg-uppdatering

Av Natalja - 20 juni 2010 22:01

Jag tränade i fredags.... Det gick sååååååååååååååååååååååååååååå bra!!!   


Trots att klockan var närmare halv nio innan det var vår tur så höll vi oss båda pigga och alerta hela träningen. Helena tycker att det är hög tid att min lilla bruna börjar jobba nu och eftersom jag lärde mig att sitta på honom förra gången, så var det bara att sätta igång att sätta sig på bakbenen och börja samla. (oj, va lätt det lät)


Latin är en slug rackare och trycker inte ihop sig frivilligt.

Jag fick verkligen rida!!! En mycket bra övning jag fick göra var att rida skänkelvikning längst långsidan, sen flytta bogen utåt, ställa inåt och gå över i sluta. Det fick honom att bli mjuk, avslappnad och varje långsida tog oss närmare samling.


Jag hade väldigt mycket motstånd i handen, inte neråt som förr utan framåt. Det var en styck underhals som motarbetade mig och jag fick hela tiden runda ner nacken. Det tog BARA 30 minuter innan den var helt borta och äntligen gick Latin PÅ tyglen. Då kunde jag helt plötsligt ställa, böja, öka-minska osv utan problem!! Han var som en soffa att sitta på och det mest fantastiska var att han blev mer och mer framåt   

Ha ha, fast då slutade jag rida och började åka häst. Helena skällde lite på mig, det är ju nu jag ska BÖRJA rida. Men jag är ju så rädd att sabba något   

Helena sa då att det var ju jag som hade ridit honom fram till detta, så vad skulle jag kunna förstöra?!? Helt rätt, jag började rida igen och nu äntligen kändes allt riktigt bra. Visst ser det lite stelt och ryckigt ut. Han är inte helt bekväm i den formen än och jag är ganska klumpig i mina hjälper... men det är en början i alla fall!!

Film kommer.... så småningom   


Många säger att de kan "fortsätta" rida dagen efter där de slutade. De kan alltså dra nytta av att hästen gick bra på en träningen även dagen efter. Det har jag aldrig känt. Jo, nu har jag det!! För när jag skulle rida Grisarundan igår gick min Pojk lika bra som på träningen. Ja, kanske lite längre i formen men jag hade samma kontroll på honom. Red utan spö och i de nya stövlarna och ändå gick det kalasbra!! Galoppen på vägen hem bara flöt fram i en härlig fart!! Duktiga Latin!


Å som om det inte vore nog. Idag bestämde jag mig för att ta en tidig ridtur eftersom jag hade utsläppet. Tänkte skritta ut en sväng och sen rida på ridbanan. De andra hästarna fick gå ut och Latin ställdes i gången. han såg aningens missnöjd ut.

Sadlade honom och tog hopptränset, vet egentligen inte varför, det var bara en känsla jag fick.


Morgontrött Latin


  


  


Så klättrade jag upp och vi skrittade en runda på ca 15 minuter.

Han var framåt, speciellt med tanke på att han kom direkt ur boxen och brukar i princip vara förlamad då...

Kom upp på banan och jag kortade tyglarna.

Han var lika fin som lördagens uteritt!!!


Lite stel/rak i sidorna var han (det är klart att något krångel måste det ju vara, annars hade det inte varit Latin) Så jag började rida snett igenom i skänkelvikning och så gjorde jag övergångar skritt-trav i skänkelvikningen.

Det brukar få bogarna möra och fina.

Sen red jag öppna längst ena lånsidan. la den volt tillbaka och öppna samma långsida. Nu gick det att böja och svänga på samma gång!! Hurra!


Galoppen var också ganska rak/stel. Jag red många övergångar och tempoväxlingar. Red förvänd galopp och la små och stora volter. Han började frusta och sen började han röra sig på ett helt annat vis.

När jag ridit en stund och allt bara var toppen (glömde nog nämna att jag red utan spö dessutom) så var jag bara tvungen att testa... red snett igenom i vänster galopp. Samlade och red helt rakt, gjorde ny galopphjälp, tänkte nästan bara höger galopp och han byter!!! Ja, det har han gjort 100 gånger innan, men inte på rakt spår, i samling och utan att bli döarg = skutt och bakåtstukna öron

Oftast gör jag ju stora hårda skänkelhjälper och tygeltag. Nu försökte jag rida lika mjukt och nogrant som jag är när jag kör. Å jag inbillar mig att det gick riktigt bra idag!! I slutet när jag skulle trava av honom, kände både han och jag att vi var rätt trötta i både ben och kropp. Han sträckte fram halsen och travade så avspänt och fint!!


Vi avslutade med att skritta ut samma runda igen.


En timma blev det på ridbanan och vi var inte ovänner en enda gång, det var inte ens lite osämja!

Idag var vi var ett team!!   


  

(bild från förra veckans prisutdelning)



 
 
Ingen bild

Izza

21 juni 2010 09:09

Weii =) Idel ädel framgångar!
Grattis roligt att läsa att ni har så bra flyt nu :)
Häng i o sluta inte rida när du rider!

 
Therre

Therre

21 juni 2010 11:05

Så roligt Natalja!
Måste kännas bra att allt går "plätt-lätt" nu för er :)
Fint hoppe-träns måste jag säga! Snygg färg (passar Latinen super!) och design :)

http://therre.bloggagratis.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

21 juni 2010 23:15

Wihiiiii - GRATTIS till superträning!!! Härligt! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

21 juni 2010 23:29

Izza: Ja, det gått uppåt för tillfället : )
Förstår inte varför jag lägger av när det väl går bra! Logiskt sätt borde man börja rida då när allting äntligen fungerar!

Therra: Tack, det känns fin fint.
Jag gillar verkligen det tränset. Passar perfekt till hoppsadeln. Får väl börja hoppa lite igen så det kommer till användning lite oftare.

Aramis: Taaaaaack snälla!!!! Det händer verkligen så mycket varje gång jag tränar för Helena nu. Hon förstår hur Latin fungerar och börjar förstå vad det är hon menar : ) Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards