Direktlänk till inlägg 10 november 2011

Ordning och reda

Av Natalja - 10 november 2011 16:11

Efter en kvick frukost tog jag med mig min flock (ja det känns som så när alla ska med ut på morgonen) och gick ut till hästarna. De fick dela på en höbale. Hoppas verkligen inte de delar lika.... för då spricker nog Jojje snart!

Sen gick vi på en härlig förmiddags-promenad. Den yngre Jycken Lexie fick vara lös och göra av med lite spring i benen. Xera, gamlingen, fick gå lugnt och snällt i flexikopplet i sin egen takt. Jag lufsade på så gott jag kunde med min fot och Theo han bara sov...


När vi kom tillbaka hem igen, släppte jag in hundarna sen tog jag och Theo ett städryck i sadelkammaren.

Denna höst är ju så otroligt fuktig så ALLT möglar ju!! Jag la ingen större möda på att putsa sakerna men med hjälp av en trasa får man bort mycket. Det är bara dumt att fetta in lädret mer för då möglar det också mer.

Allt är förresten inte mögligt. Det beror lite på läderkvalitén och hur mycket läderfett det är på. Selen tex har jättelätt att mögla. Den var redan lite möglig när jag fick hem den (köpte den begagnad) så jag vet ju inte vad den är insmord med. Det blev riktigt fint i det gamla mjölkrummet och innan vi gick in gav vi hästarna en smarrig lunch.


 


Äpplen och krafft.... Mumsigt!!


 


Liten Jojje får sin ranson på marken, inte ser han lessen ut för det.


 


Väl inne i det varma huset fick Theo sin lunch, sen passade jag på att äta min medans han slumrade.


 


Innan jag började skriva dett inlägg, gick jag tillbaka i tiden och för att se vad som hänt i bloggen vid den här tiden under tidigare år.


Jag fastnade direkt på INLÄGGET som skrevs den 5 november, då var vi tex i Stenestad för "sista" gången.

Tänk den glädjen jag kände när han äntligen var bättre i benen!!! Efter en tung sommar och höst var det fantastiskt att se honom röra sig bättre än på länge. Att han idag går helt utan några "mjukgörande" preparat på lösdrift UTAN att ens frys ihjäl tycker jag är helt fantastiskt. Han mår så bra en pensionerad dressyrhäst kan göra.


Jag tog även ytterligare ett kliv tillbaka i bloggen och hamnade på ett INLÄGG skrivet år 2009.

Vi hade precis varit på en intensiv dressyrhelg i skåne hos Bästa Liv och hennes tränare.

Lika glad jag är för att se min lurviga häst i hagen idag, lika glad var jag den helgen när jag fick se med egna ögon hur duktig och bra min häst verkligen var. Det är bara synd att vi inte fick tillfället att plocka fram detta ur honom 10 år tidigare. Detta var början på vårt sista tävlingsår tillsammans då vi äntligen nådde vårt mål att rida MSV.


Nu känner jag att jag har en helt annan bakgrund med mig när det sen blir dags att börja jobba med Fölsingen.

Nästa helg styr vi kosan mot småland och hämtar denna lille hingst som börjar bli redo att flytta hemifrån.

Har idag pratat med hans nuvarande matte och uppfödare som berättade att han sover i egen säng nu och är en duktig pojk! Åh, va det ska bli spännande å hoppas Latin tar väl hand om honom!


 


Amazing Warrior 1 månad gammal ( i juni)


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards