Direktlänk till inlägg 11 december 2011

Fullt upp!

Av Natalja - 11 december 2011 20:35

YEEEESSSSS!! Ingen storm idag   Men någon sol tror jag inte vi fick...

Det kom lite regn, å sen lite snö, men va gör det när man slipper vinden!!


Idag fick Jojje följa med mig och Theo på promenad. Om han ska bli en duktig körponny är det lika bra han börjar vänja sig vid vagnar. Vagn som vagn tänkte jag och då passade Theos barnvagn bra in.

Han slapp sadeln (den låg ju liksom inte jättebra) men tränset åkte på.

Det var inga problemas, han hängde efter mig o vagnen som han hade varit med förr.

Plötsligt ser han något lustigt, en hund kommer gående på vägen. Lös och alldeles ensam.

Jojje tvärstannade och såg lite skeptisk ut. Jag lugnade honom och sa att hunden var lika rädd för honom. De båda möttes så långt ut i varsin vägkant de kunde. Ha ha, sen tuffade Jojje på som inget hade hänt.


Emellanåt tyckte han att jag gick för fort, då fick han trippa ikapp.

Visst låter det mysigt med trippande barfota hovar!

När vi var tillbaka fick jag lura in honom i geggan igen.

Latin såg lite sotis ut och jag lovade honom att han skulle få hänga med lite senare.

Men först skulle matförrådet fyllas.


Bilen framför släpet och när jag samlat ihop alla starka män jag känner, körde vi för att hämta hösilage.

Förra gången fick vi in två balar i släpet och förmodade att det skulle gå även idag. MEN... dessa balarna var ju mycket större. Så vi fick köra fram och tillbaka och fram och tillbaka en gång till!

Har vi tur kan vi få nästa lass hemkört för de är minsann inte lätta att hantera utan traktor!


Lite lunch i magen sen var det de stora hästarnas tur. Jag tog fram longerlinan och tog med lille Walle ut ur hagen.

Han följde snällt med till en början. Vi gick vägen bort mot grannhusen men då fick han syn på en blodtörstig jättevarg som stod bunden vid en koja (grannens lilla drever) Han stannade upp och blåste så där som hästar gör när de ser någonting livsfarligt. Så klart hörde Papputen Latin detta och började skrika efter honom.

Tror ni Walle ville fortsätta framåt? Svar NEJ! Han ville springa tillbaka till hagen och aldrig mer gå ut.

Efter lite pepp-talk fick jag honom åtminstone att stå still och sedan vända lugnt tillbaka och GÅ vid min sida.

Så fort vi kom in på gårdsplanen såg han lugnare ut.


 


Men så gick larmet igen, Latin gapade så gott han kunde och då kom "dressyrhästen" fram i Walle!


 


Lite suddig visserligen men han är en flott liten kille!

Så gick vi fram till hagen och fångade den brune. Jag skällde på honom för att skrämma upp Walle i onödan.

När Latin sen fick hänga med på promenaden gick det mycket bättre. Vi såg inga vilddjur eller farligheter.

Inte ens vattenpölarna var farliga idag, Walle stannade och drack ur en, ha ha!!

Det såg så roligt ut, hans långa ben gör ju att halsen inte räcker ner. Han liknade mest en giraff  


Väl tillbaka på logen fick de sin ranson krafftfoder och en välbehövlig rykt.
Sen tog jag mina nya fina röda stövlar och vadade ut i geggan med två påsar hösilage.... nu är de inte så röda lägre.
Bruna är en bättre beskrivning  

Visserligen hade det hunnit bli mörkt när jag och stövlarna tågade in till de andra som bor i huset så igen såg eländet. Jag vände ganska omgående med två hundar i händerna, sen gick vi en liten runda i skogen. 
Där hittade jag en bra stövel-tvättar-pöl å nu är de rena igen    

Nä nu är det dags för Theo-bad!
I morgon är det läkarundersökning på BVC.

Ja, det var denna dag... inte konstigt att man är trött så här på kvällskvisten   


 
 
Ingen bild

Ulla

12 december 2011 21:51

Det blir nog en jättefin dressyrhäst av Walle!

 
Ingen bild

Natalja

16 december 2011 12:29

Ulla: Det tror jag också!! : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards