Direktlänk till inlägg 3 mars 2012

Värsta röjarfesten!!

Av Natalja - 3 mars 2012 17:47

Vårvädret fortsätter i rasande fart!! Solen värmer och allt levande har fått vårkänslor.

Dagen har spenderats utomhus och projetet ny hage har startat.

Hästarnas vinterhage är bara en tredjedel av vad den ska vara. Eftersom vi satte igång att röja den när allt grönskade, så var det 100 gånger mer att röja innan det ens gick att stängsla.

Nu tänkte vi börja med resterade del INNAN det blir en grön djungel.


Så här såg vinterhagen ut förra året.


 


Vi försökte inte ens hinna med hela hagen utan koncentrerade oss att få en tredjedel klar innan hösten kom.

Idag har vi sågat, krattat, eldat och plockat skräp.

Det är ju ofta så på gamla gårdar att de har en "soptipp" någonstans lite undanskymt.

Jag hade tänkt att ha en ingång precis där denna skräphög befinner sig  


   


Någon som är sugen på att grilla?


 


Nu kan man skymta ladugården, hönshuset och den befintliga hagen mellan träden.

Tänk va glada hästarna blir sen när de får traska runt i HELA hagen.


 


Det blir en perfekt vinterhage. Hoppas att den inte blir lika lerig nästa år när de har mer yta att gå på.

Planen är även att den ska dräneras, när är inte bestämt än.


Eftersom detta röjararbete tog större delen av dagen så skippade jag ridningen.

Jag tog istället ut ponnyn i linan och klädde på honom selen.


 


Sen fick han gå runt och emellan våra "skaklar". Tränade på att stanna och backa. Han var faktiskt riktigt duktig!!

Jag lyfte och släppte skaklarna och sen gick vi ett varv runt gårdsplanen med en mellan oss.

När han kändes varm i kläderna satte jag fast skaklarna i skakelöglorna.

Å så fortsatte vi att gå runt gårdsplanen.


 


Vi stannade och gick omvartannat å lille plutt lyssnade så duktigt på sin matte idag!!

 

Sen "parkerade" vi "vagnen" och gick ett varv till utan pinnar. Då träffade vi på granntjejen Ulrika. Hon gosade lite och jag fick ett nyp i ett pekfinger. Lite bus får man väl räkna med    

Efter Jojje fick de lite mer långbenta komma ut.
De fick bara grimma på sig och så gick vi ner mot skogen. Walle var lätt att ta med ut, vända och stänga grinden.
Latin var pigg och tyckte att vi skulle skritta på i superfart. Walle fick nästan småspringa för att hinna med.

Jag prooooade ett par gånger och båda stannade snällt varje gång. De var även duktiga på att stå still och jag tänkte föreviga detta med ett foto eller två.
Latin är lätt att fota. Han är stilla och ser alltid lika dan ut!

 

Walle däremot.... ja han är helt omöjlig!!!
Min mobilkamera hinner inte med i svängarna. Även om benen står still så är huvudet överallt!

Eller så ställer han sig såååå nära mig han bara kan och passar på att mysa lite. GosHäst!!   

 

Promenaden gick kanonbra! Båda skötte sig utmärkt och fick mycket beröm när vi väl var tillbaka in i hagen.
Jojje var glad att se sina polare igen.


I morgon fortsätter vi med röjandet!



 
 
Amanda-Hästsystrarna

Amanda-Hästsystrarna

4 mars 2012 15:46

Vilka härliga bilder :) !!

http://hastsystrarna.bogg.se

 
Ingen bild

Natalja

5 mars 2012 13:19

Amanda: Visst är dom : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards