Direktlänk till inlägg 8 april 2012

Torsdag plus idag

Av Natalja - 8 april 2012 21:03

Skulle tömma telefonen på dagens bilder och såg då att förra ritten låg kvar där och väntade!
Tokigt va! Så jag får väl börja med en liten tillbaka blick från skärtorsdagen.

Det var ju lite blåsigt och Latin som faktiskt har ett ganska bra hästminne, kom ihåg att vi hade sett monster sist vi var ute. Han spanade och var på helspänn..... men han hittade inget farligt.

Vilken besvikelse!!! Men så när vi vände hemåt, ja strax innan vi passerade Ulrikas hus såg han något liiiiite farligt.


 


Tuppen och hans hönor traskade runt i hästarnas halm och det tyckte Latin såg intressant ut, inte speciellt farligt som han först försökte inbilla mig.

Sen fortsatte vi hemåt och tänkte ta posten eftersom vi ändå passerade brevlådan.


 


Oj oj oj, så långt ner den satt!! Omöjligt att nå. Jag fick helt enkelt hoppa av.

Typiskt nog var det ingenting i lådan  

Torsdagens ritt gick i sakta mak. Latin kändes ganska stel i hela kroppen. Han var ganska framtung och ovillig till arbete. Just denna ritt gjorde jag ingenting åt det mer än att jag i princip skrittade hela rundan.

Han fick gå med hacket och jag testade att låta honom hitta balansen själv, då höll han på att stupa!!
Nä, det funkar inte!!

Hur som helst blev det bättre mot slutet och efter hönsen kändes han så fin som bara han kan kännas  

Solen var med oss hela rundan och Latinen var ganska trött när han väl var tillbaka i hagen.


    


Det roliga var att de andra två,  som INTE varit ute såg lika trötta ut  


   


Jag tror att vårsolen gör fällande hästar trötta!

Vad hände idag då??

Jo, vi började med att mocka och putsa betet.
Ska bara klippa bort lite mer törnebuskar och björnbärsrevor, flytta staketet och dela av hagen i tre delar....

SEN är det klart för sommarsäsongen. Ja, gräset får ju gärna växa lite också. Annars blir det inte mycket för pojkarna att äta.


Jag lurade ut Tiinen och ställde honom utanför "mjölkrummet".

Bläk va hårig jag blev!!! Hans bruna lurv hamnade överallt på mig å inte såg han renare ut för det. Alldeles dammig i pälsen var han   Sen slängde jag på sadeln och tänkte ta tränset, men..... så ångrade jag mig och tog bara ett par tyglar. Knäpte fast dessa i grimman och sen gav vi oss iväg.

Eftersom det knappt går att ställa, svänga eller stanna med grimma så tänkte jag om. Jag fokuserade till 210 % på hans rumpa och bakben. Med hjälp av min lilla pekpinne påminde jag honom att lyfta lite extra på bakbenen. Hur? Jo precis när han lyfter ett av bakbenen så petar jag på det låret. Jag gör så tio steg och byter sen.

Det ska inte vara någon pisksnärt eller bank, bara ett pet... det räcker!!

När jag tyckte att jag fått rätt respons lät jag honom gå tills det var dags att påminna latmasken igen.


Man kan inte nöta för länge med någonting för då kan en viss imunitet uppstå. Jag övergick istället till att flytta brun häst från vänster sida av vägen till höger osv. Målet var att med vikthjälperna få honom att gå i sidled och jag lyckades ganska bra. Ja det gick så pass bra att Latinen började gå i rätt form  

Det har jag väl aldrig någonsin lyckats med. Jo visst har han gått i form, men inte i skogen i GRIMMA!


 


Jag blev så glad och klappade om honom!! Ha ha, han stannade och glodde på mig som om jag blivit tokig.


 


Bara för att testade jag att trava ett par steg, det gick inte lika bra som skritten men fick ändå godkänt!

Duktiga lilla brun. Brum hör jag då! Vi har inte långt kvar hem och jag skyndar på för att inte möta detta brum på den smala lilla grusvägen. Vi hinner precis i på gårdsplanen och vänder lagomt tills den gigantiska jättetraktorn passerar. TUR att vi inte mötte den i skogen. Den täckte liksom vägen och lite till!!


 


De yngre blev väldigt glada att se farbror Latin igen.

Ännu gladare blev de när de upptäckte att det även var matdags. Mums!!


I morgon blir det Bella-ridning igen. Jag har liksom anmält oss till en programridning nästa vecka    


 
 
Thom

Thom

9 april 2012 16:07

Jag har nog aldrig sett en så imponerande, totalt dedikerad blogg om hästar och livet i Blekinge (tror jag). Jag fastnade av en ren slump genom en bild för många år sedan, och under en period lärde du mig hur man lägger in bilder här i gratisbloggen och sedan massor om hästar, vilket gjorde mig en gång för alla djupt intresserad av ämnet. En hälsning från det förgångna alltså, Glad Påsk och vår!

http://www.birkastaff.eu/DOC/index.htm

 
ellen

ellen

9 april 2012 17:10

Heej, kolla gärna in min bloppis-blogg :) <3
// http://ellischbloppis.blogg.se

http://ellischfrejd.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards