Direktlänk till inlägg 5 juli 2012

Mer mat!

Av Natalja - 5 juli 2012 23:31

Nu har gammelmannen fått vila ett par dagar för att ta igen sig efter kursen.

Tänkte bara ta en snäll promenad i skogen.

Hästarna gick i vinterhagen för att komma undan de blodtörstiga bromsarna = de stod inne på logen.

Så jag passade på att ge dom kraftfoder medans jag borstade Latin.

Oj va skitig han var! Tror han har rullat sig i någon av askhögarna som finns i hagen   

Walle smaskade i sig sin mat med stor aptit! Hann även med att sopa av honom lite, ja till och med Jojje fick sin päls kammad en aning.


Latin följde snällt med ut efter maten, men helst hade även Walle följt med.

Snart får jag nog testa att ta med honom som handhäst!   


På med sadel och träns.

Latin var mäkta irriterad på alla flugorna som envist skulle gå på hans ben hela tiden.


 


Han såg sig om efter en flyktväg....


     


Men så kom han på att det var bättre att stanna kvar och kanske få en dusch av flugmedel istället!


 


Ni kanske undrar varför Latin ser ut som en hippi i manen?!

När vi hade varit på det fösta veterinärbesöket och jag började inse att han inte kommer att fortsätta sin träning och tävlingskarriär, bestämde jag mig för att låta manen vara! Det får vara ett tecken på att han inte är en träningsindivid längre utan en skogsmulle-pensionär.

Så den får växa vilt nu för tiden och jag kommer inte att kapa den om det inte sker ett mirakel och han plötsligt blir bra igen!

Å jag tror inte att jag behöver vara orolig att den ska bli för lång så han fastnar i den eller så.... för har den inte växt mer på 2 år.... ja då växer den nog inte mycket mer   


Han tassade iväg väääääldigt försiktigt, han förväntade sig att det skulle var ömt liksom. Sen när han märkte att vi inte gick på en knölig grusväg utan en platt asfaltsväg, ja då klev han på!

Sen red jag bara i skogen där det var mossigt och mjukt överallt. Han kändes faktiskt väldigt mjuk att rida och även om han inte hade så mycket framåtbjudning så var han fin att rida.

Avslutade med att skritta ett par varv på gårdsplanen bara för att känna igenom honom. Vill ju veta om han ömmar i fötterna eller i lederna, det lutar till 99 % åt hovarna och det är ju bra! Dom kan vi ju göra någonting åt. Lederna är det svårare att fixa till, det kan liksom bara Dr Veterinär göra.


Efter ridningen band jag MrTiin i det lilla körsbärsträdet.

Ville inte riskera att han smet iväg när jag pysslade med honom.


 


När jag är inne i sadelkammaren hör jag hur han äter på något betydligt hårdare än gräset.

Ja det låter som han maler ner grenar från ett mindre körsbärsträd!.

Tittar ut och Latin förnekar ju allt som vanligt.
Han står lite lustigt och det ser ut som han inte kan ta ner huvudet!!

Åh nej tänker jag, inte fler märkliga åkommor!

Jag går runt och ser genast problemet......


 


Han har trasslat in sig i en gren.

Sen var det svårt för honom att prata sig ur det där med att smaka på kvistarna   


Eftersom gräset i hagen vägrar växa (hela övriga sverige har fått hur mycket regn som helst medans vi har fått ett par stänk bara) och hästarna är väldigt hungriga djur så har jag idag beställt hem hö.

Måste ju börja fodra dom INNAN de blir benrangel   

Så det kommer hit 120 balar i morgon eller till helgen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards