Direktlänk till inlägg 6 juli 2012

Duktig åring!

Av Natalja - 6 juli 2012 23:35

Hästarna agerade gräsklippare idag och snyggade till gårdsplanen.

Jag passade på att städa i sadelkammaren. Trevligt att få umgås en stund så nära varandra!

Världens mest nyfikna unghäst hängde hellre borta hos mig medans de andra tuggade gräs.

Man ska ta tillvara på nyfikenheten och vi började med att bekanta oss med repgrimman,

Sen letade jag upp ett passade bett (Jojjes var perfekt!) Men hans träns var för litet och alla Latins träns var för stora, så jag tog en lös nackrem och petade in bettet i munnen.


Oj, va fick jag i munnen, funderade Walle!


 


Han smaskade och tuggade en stund på järnbiten.


 


När han insåg att bettet var i munnen för att stanna, lät han det bara ligga i munnen och istället gick vi ett par vändor där på gårdsplanen. Han var så duktig och hängde med som en hund   


 


Sen åkte bettet av och han fick på sig sin vanliga grimma igen.

Jag plockade vidare och han gick för att äta lite.
Efter en stund kom han tillbaka och undrade om vi inte kunde hitta på något annat kul.

Klart vi kan!! Jag tog fram ett schabrak och en täckesgjord.

Men det verkade som han vill mer....

Hämtade Latins hoppsadel lade den på honom.

Inte ens när jag slängde ner sadelgjorden och spände den reagerade han.

 


Duktiga lillkillen!! Godis fick han och massa beröm! Sen gick vi ett par varv på gårdsplanen igen och avslutade vår lilla träning med mer godis och klappar!


 




 
 
Sara

Sara

7 juli 2012 17:17

Så himla söt han är! :D

http://helgur.blogg.se

 
Ingen bild

Lena

8 juli 2012 16:06

Vilken duktig liten kille som redan visar "arbetsvilja"!:-)Klart att han vill vara som idolen Latin! Mina unghästar har fått vara med på promenader medan vuxna hästar blivit ridna,har även stått i hagen och sett vuxna ridas i paddocken.Jag tror att det bidragit till att de varit lätta att rida in,de verkar liksom bekanta med situationen,även tex att de sett vuxna stå vid stubben i skogen medan ryttaren sitter upp.Har inte varit konstigt för de "små" att själva stå fint och stilla vid stubben när man sitter upp.Fina killar alla tre!

 
Ingen bild

Malin

8 juli 2012 18:10

Vilken duktig kille :D

 
Ingen bild

Natalja

10 juli 2012 22:36

Sara: Ja visst är han!!

Lena: Precis! Det tror jag underlättar både hantering och inridning enormt mycket!! Att dessutom börja i tid och ta det lite mer som en lek gör att unghästarna hinner med att mogna och ta emot allt. Vet många hästar som skickats på inridning ett par veckor. Visst har de gått att sitta på men start, broms och styrning brukar vara ur funktion. De hinner liksom inte smälta allt och så blir det istället problem.

Malin: Han är duktigast : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards