Direktlänk till inlägg 1 januari 2013

Ett helt nytt år!

Av Natalja - 1 januari 2013 17:27

Jag börjar med gårdagen och 12slaget.

Det är nog första gången jag var riktigt glad över att det var pisseväder.

Regnet piskade och vinden tog i så det dånade! Perfekt!! Då vill ingen skjuta raketer och ljud plus ljus dämpas.

Innan mörkret kom tände jag logen och satte in radion.

Roger kollade till hästarna vid kl 18 när han var ute med hundarna, då stod de lugna i hagen och inga smällare hördes.


Kvällen fortsatte lugn och tyst. Ja det var ett par smällar här och där men inte alls som föregående år.

Jag hoppade i termobrallorna 20 minuter innan tolvslaget och hoppades att jag lätt skulle hitta djuren.

Tog med mig foderskopan med mat och Latins grimma. På den satt den starkare nackmagneten, tänkte att den kanske kunde hjälpa till en aning.


Hästarna fick syn på mig och kom med långa kliv, men så började det smälla och Latin vände! Aj då! Jag gick efter honom och Walle som var på väg mot den andra delen av hagen. Där stod Jojje och när han hörde maten så kom han direkt. Tack å lov! Då kunde inte Walle låta bli heller och vem tittade fram bakom honom om inte den gamle.

På med grimman och in på logen. Vi hade inte många minuter på oss.

Jag hade hängt upp hinkarna med kraftfoder och satte fast Latin på hans plats. Walle fick då syn på Roger som var utanför med vovvarna och ville inte gå med in. Jojje såg jag inte skymten av. Jag fick ropa på assistans.

Fick fatt i Walle och ledde in honom, Roger stängde dörren och gick ut för att leta efter Jojje.

Jag hade visst tappat en del kraftfoder när jag satte på Latin grimman och det hittade naturligtvis den matglada lilla shettis   


Roger fick på honom grimman och vadade tillbaka genom geggan, men de hann inte in innan det började dunra på riktigt så de fick stanna på utsidan. Jag ville inte öppna när Walle väl var inne och jag ville inte binda fast honom.

Ställde mig hos Latin och lossade grimmskaftet för säkerhets skull.


Han började ganska snabbt att svettas. Frambenen vevade i luften om vartannat och han skakade på huvudet.

Musklerna på rumpan skakade och han såg väldigt besvärad ut.



Det blir lite mörkt när jag filmar med mobilen.

Även om han är livrädd så är han betydligt lugnare än förra året.

Walle tog det hela med ro, han tyckte mest att det var konstigt att Jojje inte var på plats.

Så fort raketerna tystnat lite så fick även han komma in.
Roger fick hålla i Walle lite så jag kunde sätta fast Jojje och ge honom sin hink.


 


Sen började det dundra igen! Nu var Latin helt plaskblöt av svett.


 


Jojje är den coola killen och han verkade inte speciellt bekymrad över oväsendet ute.


 


Det är ett bra knep att mata de stora med mat när det är något farligt/läskigt/obehagligt på gång.

När båda hinkarna var tomma hade smällarna passande nog slutat.

Klockan var nog tjugo i ett när vi knäppte loss hästarna och öppnade dörren igen.

Latin rusade genast ut och tog med sig Walle. Jojje stannade kvar inne och städade upp alla spillda små pelletskorn. De fick istället en påse hö ute och Walle började i alla fall äta.


När natten passerat och det blev ny dag och nytt år, stod det tre blöta men lugna hästar bakom hönshuset.

Där stannade de hela dagen. Till min stora lycka så äter Latin med god apptit, det gjorde han inte förra året.

Men de har inte satt sin fot på logen varken i natt eller under dagen. Får väl locka in dom och bjuda på lite mer kraftfoder så de inte tror att det bara är där inne det smäller.







Jag har funderat på om Latin hade varit lugnare om han fått vara kvar ute i hagen, men jag vågar inte chansa! Får han panik och börjar springa så kanske han tar sig genom staketet och drar han dessutom med sig Walle så ser jag väl dom aldrig mer..... Det hade kanske varit lite lättare med ett stall i detta läget. Då hade de kunnat vara i sina egna boxar och de hade kunnat komma in tidigare, innan det blev mörkt.


Hur som helst. Vi tog oss igenom ytterligare ett årsskifte och ser fram emot ett nytt spännande år.

Snart är det dags för årets första CR-kurs och denna gången blir det INOMHUS, vilken lyx!
Walle räknas som 2 åring och arbetet med honom ska avancera.

I år SKA Jojje köras in om jag så ska göra det nattetid (pga tidsbrist)
Jag kommer inte att ha tid att hjälpa mina vänner lika mycket med deras hästar nu när jag jobbar, vill inte stjäla dyrbar tid från min egna familj och husdjur. Men i möjligaste mån kommer jag självklart att rida Bella, hjälpa Annie och massera Onyx.... mfl!


  

 
 
rackemarie

rackemarie

2 januari 2013 21:48

Vad skönt trots allt att ni fick in alla. Förbannar alla raketer och smällare. Vi försökte ha alla 4 katterna inne, men en ville prompt gå ut redan vid sju på kvällen. Tänkte att han gott och väl skullle hinna in igen innan det började smälla. Halv tre på natten vågade han sig fram, den stackaren :(

http://rackemarie.bloggagratis.se

Natalja

3 januari 2013 21:25

Stackars kissen : (
Jag är så glad att hundarna inte är rädda, det räcker att ta hand om en hysterisk häst.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards