Direktlänk till inlägg 3 januari 2013

Du och jag Latin!

Av Natalja - 3 januari 2013 21:25

När det är mörkt och kallt, blött och lerigt ute är det inte speciellt lockande att ge sig ut på ridtur,

Det tar nästan emot att bara gå ut och packa hö när det blåser halvt storm och hösilaget är kallt och blött att ta i.

Att treva sig fram i mörkret för att tömma skottkärran med skit eller kånka ner massor av vatten till de törstiga ligger inte direkt högst på önskelistan. Har man dessutom tänkt att rida lite, det är ju ändå det som är charmen med att ha häst eller? så får man borsta ett hårigt monster och försöka få på sadel / träns utomhus med bara en ynklig utelampa som belysning.

Nä, det är inte alltid fördelar med att ha lösdrift, eller häst över huvudet taget.... men när man tagit sig igenom allt det där jobbiga och man sätter foten i stigbygeln så glömmer man snabbt allt slit.


Latin var snäll idag, han hade inte rullat sig i ny lera utan var lika ren och fin som jag lämnade honom igår.

Däremot hade alla tre med förenade krafter jobbat stenhårt för att skita ner logen så mycket som möjligt.

Så den tiden jag sparade på att slippa borsta bort damm la jag istället på att mocka!!

Alltid är det något   


Det blåste ganska kraftigt och Latin var lite på tårna när jag gick ut med honom. Såna här dagar gäller det att hålla i snöret när man sadelar, annars kan han snabbt försvinna.

För säkerhetsskull tog jag tränset med jaktkandaret. I fall någon smäller eller vi möter hela familjen gris.

Det var en väldigt pigg och framåt häst jag satt på. Han traskade på som en yster ponny!

Vi började med stigen genom skogen och när vi kommer ut vid Ulrikas möts vi av en stor köttätanade snöhög! Den har inte hunnit smälta än och är helt och hållet LIVSFARLIG! Ja det är så illa att Latin kastar sig runt och tänker springa hem. Men jag är snabb och stoppar honom, sen får han kolla in farligheten innna han själv väljer att gå framåt igen. Att passera Ulrikas hästar i hagen var inte ens hälften så farligt. Han är ju lite rolig den där gamle farbrorn.


Traven var riktigt trevlig!! Med tanke på hagens konsistens, bristen på ridning och Latins övriga sjukdomstillstånd blir jag lika glad varje gång han travar framåt i ett friskt tempo utan att varken tappa takten eller kännas ojämt. Han hade ett härligt gung i ryggen och ville inte ens sakta av till skritt när jag tyckte att vi travat nog.

Ömmade i princip ingenting på rundan och när han fick chansen att galoppera ett par språng så tog han verkligen chansen! Han tog i och ökade steget ordentligt tills vi nästan flög fram.

Härligt!! Vi uppskattade rundan lika mycket båda två trots väder och vind.

Latin var nog glad att få hänga med matte utan att behöva släpa på den grå   


 


Gammal kärlek rostar aldrig!

Bild från 2010, prisutdelningen från vår första och sista gemensamma körtävling.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards