Direktlänk till inlägg 9 januari 2013

Det var nära!

Av Natalja - 9 januari 2013 21:03

Gissa om jag blev paff i morse när jag på väg till bilen möts av en brun häst!

Vad i all sina dar gör den där, hann jag tänka! Sen ser jag i mörkret att det är Latin!
Hur i all sina dar har han kommit dit?

Med Theo på höften vänder jag på klacken för att hämta vagnen.

Orkar ju inte trava omkring med en 12 kilos-klump i famnen.


Latin står alltså alldeles ensam i sommarhagen.

Jag stänger grinden och går ner mot logen.

Hittar inga andra hästar där, går vidare längst hagen och ser att staketet ligger huller om buller med tråd och stolpar lite överallt. Jösses! Vad har hänt! Å vart är de andra?

Går tillbaka och tar med en påse hö.

Hittar Walle och Jojje bakom hönshuset, ger dom halva höpåsen och resten till Latin.

Sen skyndar vi till dagis, så inte Theo missar frukosten.

Vänder sedan hemåt igen och hinner ringa både jobbet och veterinären på vägen.


Byter om till mer lämpliga utomhuskläder och börjar med att laga staketet så de andra två inte ger sig ut.

Sen plockar jag fram vattenslang, tvål och en hink med varmvatten.

Går sen till sommarhagen där Latin väntar.


 


Han såg inte speciellt munter ut, snarare tvärtom!


Ser direkt att han inte är ok vänster bak, benet är tjockt och blodigt.

Han vill inte gärna stå på det.


OBS! Känsliga tittare varnas! (gör bilderna små så är de inte lika läskiga)


   


Leder ner honom till slangen och spolar rent alla fyra benen. Måste kolla så han inte har fler skador.

Hittar som tur är inget mer blod eller svullnader.
Såret ser inte roligt ut. Det är ca 5 cm långt.


 


När benen är rena får han gå in på logen och vänta på veterinären.

Stänger för med en tråd så han inte går ut i den leriga hagen.

Han ser bekymrad ut och krafsar med framhoven i marken.
Lämnar honom där en stund för att äta lite frukost.


När jag kommer ut igen har det bubblat ut något vitt ur såret.

Pratar med veterinären igen och han säger att det kan vara ledvätska.

Han säger att alternativen är operation eller utdömning   

Hinner inte lägga på luren innan det brister.
Ska det här vara slutet? Efter allt vi kämpat oss igenom, ska ett litet sår stoppa vår tid tillsammans.

Tårarna rinner medans jag fixar till staketet.

Hinner mocka lite innan Veterinären svänger in på gårdplanen.


Han kikar på benet och säger att det förmodligen inte är leden!! Åh! Tack, det var precis det jag ville höra!
Han är inte 100 % säker men låter betydligt mer possitiv än när vi pratade i telefonen.

Latin får följa med ut på gårdsplanen och såret studeras lite närmare.

Duktiga lilla Latin står alldeles stilla och låter sig blir undersökt.

Veterinären tycker inte att det är någon mening att sy, det sitter så illa till.

Istället lindas han med någon super-kompress eller liknande närmast såret.

Helst ska han ha bandaget tills på söndag, sen ska det bytas och gärna sitta ett par dagar till.


Sen får han en penicillinspruta i halsen och placeras på logen igen.

Jag får ett recept på Metacam och en hel uppsättning nålar och penicillin.

Latin ska tempas och hålla sig på tort underlag. Blir han halt kan det vara leden som är skadad i alla fall, får han feber kan det vara en infektion.


När jag är klar med det viktigaste far jag till stan och hinner jobba en stund innan det är hemfärd igen.
Hämtar ut Metacam på vägen hem.

Liten lessen är han allt för att han inte får gå ut i hagen.

Walle har kommit för att hålla honom sällskap en stund.


 


Så ikväll har vi lagat staketet.

Jag har mockat till Latin och kört ut halm till småkillarna. De kommer ju att få sova utomhus i natt och ett par nätter till. Kan ju inte stänga in alla på logen eller låta Latin gå ut i geggan.
En vattenbalja till måste fram och Latin ska ha Metacam.

Tyvärr börjar det småregna och mattehjärtat tycker synd om de små som måste vara ute.

Men den där som FÅR vara inne väljer att stå ute i mörkret..... så det kanske inte är så synd om de andra i alla fall!


 


Ska springa ut en gång till innan jag hoppar i säng.... bara för säkerhets skull!

 
 
Maria

Maria

10 januari 2013 11:08

Men usch och fy!! Det är aldrig roligt när hästarna gör sig illa. Hoppas att Latin kryar på sig och att såret läker som det ska!

http://zirrit.blogg.se

Natalja

18 januari 2013 19:49

Nä, det är verkligen inte roligt : (

 
Maria

Maria

10 januari 2013 19:43

Vilken liten äventyrare han är busen, hoppas benet läker utan problem nu. Ge honom en krya på puss på mulen från oss :)

http://www.mammaz.nu

Natalja

18 januari 2013 19:50

Han tackar för pussen och har lovat att stanna på rätt sida staketet i fortsättningen.

 
Ingen bild

Roxette

10 januari 2013 21:51

Krya på dej världens finaste Tiinen!!! Inget kan stoppa oss.. Vi får ständigt höra av våra blödiga mattar som alltid böla så fort det kommer lite blod att vi är bäst, och städigt bevisa vi detta! Saknar dej Latin<3 puss och kram Roxette

Natalja

18 januari 2013 19:51

Puss Roxan! hälsar Tiiinen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards